Vad göra utan däckel?

N

Nora

Ska skicka iväg däckeln på lagning nu men undrar hus jag ska kunna motionera hästen utan den...några tips? Blir ju svårt att både köra och tömköra tyvärr... Det går nog ganska fort men han behöver röra på sig...

Sv: Vad göra utan däckel?

Hej!

Aldrig provat att tömköra med hjälp av sadeln?
Sätt fast stigbyglarna med ett extra stigläder under magen och trä tömmarna genom stigbyglarna. Vad jag vet så är detta rätt vanligt. Man får tänka på att tömmarna blir ganska låga och hålla koll på bakbenen, spec om hästen är lite skuttigare av sig! Att man håller till på inhägnat område oxå.
Man kan ju gå och leda hästen och träna den på att bli lydig, stanna, stå still osv.
Longera kan man ju göra men vat jag hört inte längre än 30-40 min och byta varv var 5:e min då belastningen på hästen annars kan bli fel.

M. v. h. Lisa

Det var ju några bra tips det där! Lite ledövningar skulle ju inte skada men jag tar mig aldrig tid till det annars...Tömköra med sadel kändes lite krångligt och han kan bli ganska så studsig... :D

Gärna fler!!

studshoppning?

löslongering, trixträning är bra för huvudet, sätt upp en duktig ryttare, det vet jag finns det gott om på en ridskola :)
Arbete vid hand, du kan ju öva vidare på piaffen??
longera i backe, longera i snö..
Kom igen, du som är så påhittig!

har den gått sönder!? det går ju tömköra endast med tömmar också, men då får du nog gå mera bakom honom så tömmarna hamnar "rätt". eller så får du komma till frosty o låna hans däckel så vi får prova o åka bob :)

lul skrev:
har den gått sönder!? det går ju tömköra endast med tömmar också, men då får du nog gå mera bakom honom så tömmarna hamnar "rätt". eller så får du komma till frosty o låna hans däckel så vi får prova o åka bob :)

Jaaa! Fan så kul. Men du har en släde också va?? Jag ska bara ha nån som kan köra dit honom, och mig för den delen...Ja selen har gått sönder igen! En söm på däckeln. Jag som trodde vi hade ett fint märke...Bara den håller under tävlingssäsongen så!

ja släden får vi oxå prova! skaklarna är fortfarande för långa med det fungerar att köra med iaf (måste smöra för min svetsarvän igen),

trist med däckeln, men ändå "tur" att det hände nu o inte under tävlingsäsongen!

Hehe...smöra på!! Innan snön är borta... :D

Jo, bröstan gick sönder i slutet av förra säsongen, eller den var nog inte rätt sydd från början. Kollade igenom hela selen nu för att se att det inte var nåt mer men det räckte nog med däckeln för nu...hehe.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 868
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Oknytt
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 469
Senast: Derivata
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka