Vad göra? :S

K

kajshaa

Vi köpte en liten 5årig russdam för typ 2 år sedan, mest som sällskap till vår andra häst men också som ridhäst till min lillasyster.
Vi köpte henne från ett travstall och enligt hennes förra ägare hade hon gått ponnytrav men att hon kunde bli "lite het":smirk: .

Grejen är att hon är skiträdd för saker bakom henne och jag FATTAR verkligen inte hur hon har kunnat tolerera en vagn/sulky bakom sig! Hon måste ha varit döskraj. Ibland när vi är ute och rider och det kommer någon bakom eller prasslar lite i någon buske bakom henne så flyyyyger hon iväg och min lillasyster blir rädd. Jag skulle också egentligen vilja börja köra henne när syrran växer ur henne, men i dagsläget går det inte.

Hon är dessutom väääldigt rädd om sin lilla rumpa:rofl:

Annars är hon hur trevlig som helst och en busig superhärlig tjej... men vad är det bästa man kan göra för att avvänja detta? Vill ju inte göra henne mer rädd än hon är så...på vilket sätt kan man träna bort detta lungt och metodiskt?

mkt tacksam för svar!;)
 
Sv: Vad göra? :S

Bomull i öronen kan fungera, men tar ju inte bort "rädslan"
Sen är det bara övning och träning som gäller. Gå snett bakom och prassla, prata m.m. För att senare kunna gå bakom henne.
Det kan ju faktiskt vara så att det har hänt något med hästen, som gör att den är så rädd om rumpan nu.. försök att ta reda på om det hänt något.
 
Sv: Vad göra? :S

mm, så kan man ju göra :) Tänkte också att det måste ha hänt något men vi har liksom inte så mkt kontakt med förra ägarna och jag känner att jag inte vill anklaga dem för något...
 
Sv: Vad göra? :S

Om det vore möjligt skulle jag kontakta de förra ägarna och fråga om de kunde vara med första gången ni kör henne, för att visa och stötta.

Jag har ett fd tävlingssto, och om jag inte sett det själv skulle jag aldrig tro att hon kommit över en bom på banan....med tanke på hur hon kan skygga och stimma runt för en bom på marken, eller en jacka som hänger över staketet. ;)
 
Sv: Vad göra? :S

haha, okej.:D Kanske att man kan liksom "köra in henne igen" (:confused: ) och se hur hon reagerar och inte bara sela på och hoppas att allt går bra? Eller typ träna henne med att ha grejer bakom sig i paddocken? men vart ska man börja?:)
 
Sv: Vad göra? :S

Jag skulle börjat från början, hantera henne på marken, lära henne starta och stoppa på kommando. (om hon inte kan det redan.) Sedan tömkörning, osv. Det bästa vore nog att få hjälp av någon som är duktig på körning, tills ni ser hur hon reagerar.
 
Sv: Vad göra? :S

Om du kan så spilta upp henne, det tar bort mycket av det bakskygga och då kommer allt det roliga bakifrån med. Så som tex mat och skötaren
 
Sv: Vad göra? :S

åke skrev:
Om du kan så spilta upp henne, det tar bort mycket av det bakskygga och då kommer allt det roliga bakifrån med. Så som tex mat och skötaren

Det var ett bra tips :) fast jag tror hon trivs så bra i sin stora box (hon gillar inte att stå uppbunden någonstans). Tack ändå :bow:
 
Sv: Vad göra? :S

Oj - ett sådant russto har vi haft också!
Hon har kommit ifrån det en hel del nu, men det har tagit ett tag.

Enkla tips-
- tålamod!
- klia rumpan så att hon börjar tycka att folk bakom henne tycker det är skönt!
- markarbete!
- ut och knalla - se till att det händer bakom och låt henne snurra runt om hon blir stressad (dvs dra inte!)
- kör in henne från början.
- vifta med armar och sådant när ni rider så hon vänjer sig vid att se saker hända bakom sig.
- ju tryggar vårt sto har känt sig i hage/tillvaro över huvud taget, desto lättare har det varit att arbeta med henne.

Det går med en stor portion tålamod och mycket kärlek .:bump:
 
Sv: Vad göra? :S

Wentona skrev:
Oj - ett sådant russto har vi haft också!
Hon har kommit ifrån det en hel del nu, men det har tagit ett tag.

Enkla tips-
- tålamod!
- klia rumpan så att hon börjar tycka att folk bakom henne tycker det är skönt!
- markarbete!
- ut och knalla - se till att det händer bakom och låt henne snurra runt om hon blir stressad (dvs dra inte!)
- kör in henne från början.
- vifta med armar och sådant när ni rider så hon vänjer sig vid att se saker hända bakom sig.
- ju tryggar vårt sto har känt sig i hage/tillvaro över huvud taget, desto lättare har det varit att arbeta med henne.

Det går med en stor portion tålamod och mycket kärlek .:bump:

Tack för jättebra tips :bump: :D
Jo, hon tycker faktiskt att "klia rumpan" är skönigt. Var ute med henne för några dagar sedan och tränade flaxa med armar/jacka bakom henne. Det gick ganska bra *våågen* och tillslut fick jag lägga läskiga jackan på baken hennes = Stooor posetiv förändrig.

Tror också att det kan ligga nått i det där med lungt och trygg tillvaro. Hon hade ju bott i ett stressigt travstall med stora hästar så hon var rätt psyko när hon kom till oss. ;)

Thaaanx:bow:
 

Liknande trådar

H
Träning Vi har haft vår C-ponny sen i september, och han har alltid varit en ängel att hantera. Lite försiktig och tillbakadragen, men...
Svar
4
· Visningar
877
Senast: hallontuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp