Vad göra nu?

Arwyn

Trådstartare
Min häst har förmodligen gått och dragit på sig en kotledsinflammation, och jag får inte tid på kliniken förräns den 1:a juli! :eek: Så nu undrar jag, vad kan jag göra för att underlätta för honom? Ska jag linda? Han lyckades dessutom i dag springa rätt igenom sjukhagen, så det är bara slamsor kvar av den, tar ett tag att få upp den igen, ska jag promenera honom? Han är ganska komplicerad på marken, men han kommer ju att bli sjögalen av att bara stå på box... Eller är det bättre för inflammationen att han inte rör sig alls?

Usch, det är synd om pålle nu... :cry:

Sv: Vad göra nu?

Vila. Släpp hästen på bete eller åtminstone hage.
Rörelse läker, fart dödar...
Jag tror inte på boxvila. En ledinflammation brukar inte förvärras av rörelse, men däremot av högre belastning. Att stå still kan t.o.m. försämra läkningen.
Kan du hålla honom hyfsat lugn, tycker jag det är bäst om du kan släppa honom i gräshage där han får beta. Om han har jättont, så springer han förmodligen inte hur mycket som helst heller.

Lycka till med hästen och ring och kolla återbud på kliniken lite då och då, tips! ;)

Sv: Vad göra nu?

om hästen håller sig lugn ska han definitivt gå i hage, du kan ju ha han själv i en lite mindre hage och se till att han har att äta (bete eller utspritt hö) så han rör sig men inte springer.

linda med stallbandage på nätterna, det ökar blodgenomströmmningen, alltså påskyndar läkning, och ger stöd. linda runt om, inte bara det ev skadade benet, så han får stöd och inte överbelastar de friska benen. linda kan du ju göra i hagen oxå.

promenera 30 min om dan, minst, på fast och jämnt underlag.
nu har du ju en perfekt chans att jobba honom från marken! bara akta dig från böjda spår.

uppdatera oss med hur det går!

lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 144
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix