Vad göra nu - senskada

Chili

Trådstartare
För en vecka sen (lördagen) fick min ponny en lindrig senskada :( . Ingenting är av, alltså, men hon har haft zinklinbandage och gått på smärtstillande sen dess.
Började igår att gå ut med henne lite, hon haltar men det är ingen större fara. Då hon fick skadan så hoppade hon på tre ben och hade jätteont.
Hon går på smärtstillnade så det blir ju lite svårt att se hur ont hon har, så jag undrar hur mkt jag ska fresta på med promenader? Enligt vet. så ska hon promeneras flera gånger per dag, men hur långt och mycket? Hon ska ha boxvila i ca en vecka till, sedan sjukhage.

Har läst om andra som gått/ridit endel trots att hästen haltat och det har kanske tom. hjälpt skadan att läkas. Kanske bör tillägga att denna ponny är 27 år gammal :cool: och har varit pensionerad i ca. 4 år. Det enda jag kan göra med henne är promenera alltså, och hennes tid är snart kommen, men jag vill att hon ska vara skadefri och lycklig när hon får vandra vidare.

Så jag undrar hur jag bäst tar hand om henne för att läka? Smärtstillande får hon bara i någon dag till, och bandaget ska också tas av. Får antagligen ringa vet. och höra vad han tycker senare, men jag litar inte direkt på dem, och vill därför ha andras åsikter (vissa veterinärer här är riktigt skallskadade, jag har aldrig haft ut denna tidigare och kan då inte riktigt veta om han är vettig eller ej).

Tack för svar!

Sv: Vad göra nu - senskada

Hör med vet, det brukar vara det säkraste!

De senskador jag har haft på häst har jag fått promenera 2 x 10 minuter per dag och där omkring. Men det har ju varierat...

Det är ju alltid ett problem om hästen är såpass gammal. De har ju inte samma läkeförmåga längre.
Jag har själv en häst som haft senskador och han har inga som helst problem med detta.
Inga återfall alls efter 6 år. Dock så hade han ett års konvalecens efter sin skada.
Sattes igång otroligt sakta under detta året.
Så om din häst bara skall gå i hagen och ha det bra så ser jag ingen som helst anledning till att hon inte skulle bli smärtfri och kunna klara sig ett tag till.
Lycka till med din häst.

har haft en 27-åring som skadat sig och han blev återställd så ge inte upp hoppet!! de var en travare som gått på travet några år som ung.. Gick på 3 ben när vi hitta honom skadad, boxvila och medicin var de första som gällde, sen promenader, han gick på lösdrift och var i bra trim innan skadan och kunde efter några veckor återgå till sina kompisar och sin lösdrift.. sluta från travet pgr gaffelbands skada vid 5 år ålder, har sedan tävlats i dressyr, hoppning och fälttävlan obehinrat. Gått 160 cm banai hoppning så sluta inte tro på din ponny du.. ge den all uppmärksamhet du kan och den blir bra ska du se...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 951
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama