Vad göra när hästen sliter sej vid uppbindning?

A

alfarina

Är det nån som har nåt bra råd när hästen sliter sej vid uppbindning, t.ex. när man rastar under uteritt?
Min häst har tydligen "lärt" sej att det går och det känns som hon jättelätt får panik och bara drar tills nåt går sönder.:confused:

Sv: Vad göra när hästen sliter sej vid uppbindning?

Jag tror inte att din häst sliter sig för skojs skull, hästar tänker inte så. Får hon panik så är det för att hon tycker att det är riktigt läskigt eller obehagligt. Tänk på att alla hästar är födda klaustrofobiska!
Jag skulle inte binda upp hästen förrän jag vet att hon är trygg. Är hon lugn när hon är uppbunden hemma så kanske det är miljön som gör att hon inte känner sig trygg när du binder upp henne ute. Om du absolut ska göra uppehåll när ni är ute och rider skulle jag ha med en grimma och ett långt rep så att du kan hålla i henne, men låta henne få lite "space". Har du tränat nh någonting? Parelli natural horsemanship är toppen för relationen och för att förtjäna hästens förtroende.

Nej jag tror nog inte hon sliter sej för skojs skull heller. Du har säkert rätt, inte binda förrän hon är trygg, men ibland verkar det som om själva trycket från grimman utlöser paniken (det är väl det som är klaustrofobin kan jag tro). I stallet går det bra men det har hänt där med ett par ggr när hon jagat upp sej. Och då är det gjort på 2 röda.
Ska studera Parelli, tack för tipset!

Nu blir jag säker halshuggen men jag tar det...

Jag lär mina hästar att när de känner tryck från grimman så skall de gå framåt.
Jag har aldrig satt fast en häst i stallgången på sådant sätt att den lätt skall komma loss om den börjar "kasta" sig.
Ser till att stallgången är fri från lösa saker. Knäpper fast hästen, börjar den konstra aktar jag mig och låter den hålla på och "känna på grejerna"
Har panikhake i ena "repet" och har alltid kniv för att kunna skära loss om det behövs. Hittills under mina dryga 20 år med hästar har det aldrig behövts. Ingen häst har heller blivit skadad. De brukar ge sig efter ett tag när de känner att de inte kommer någonstans...

En häst som pysslas om på stallgången måste ju kunna stå där, utan tjafs.
En häst som skall tvättas måste ju kunna stå i spolspiltan och bli tvättad, utan tjafs.
En häst som åker på träningar och tävlingar måste kunna gå in i finkan, utan tjafs.
En häst som skall verkas/skos måste ju kunna lyfta benen, utan tjafs...

Visst, jag övar med mina hästar de får prova, de får till en början protestera, gå runt och visa att den inte tycker vissa saker jag gör med den är speciellt behagliga eller ens nödvändiga..
Mina hästar får jätte mycket beröm så de känner sig störst, bäst, vackrast och stoltast när det blir rätt!

Det är inte naturligt alls för en häst att sitta fast, åka finka, bada, etc men nu är det så hästarnas liv har blivit och vissa saker måste ju bara fungera
häst och människa emellan...

Senast ändrad:

hästar får inte panik för att vara dumma och slita sig. :crazy: din häst är livrädd för att sitta fast, så då får du helt enkelt låta bli att binda upp henne ute tills hon kommit över den rädslan!

börja inomhus med slaka grimskaft och ha alltid säkerhetsknut och balsnöre. jag har haft en häst som när jag fick honom kastade sig INNAN man ens kunde fästa grimskaftet. så rädd var han. men han vande sig tack vara ovannämnda metod och kunde snart bindas upp utan att bli rädd.

jag har alltid alltid balsnöre och nej, hästarna utnyttjar inte det. mina får inte panik och kastar sig aldrig just eftersom dom vet att dom kan komma loss. då finns inte längre något att vara rädd för och ingen anledning att slänga sig bakåt heller....

finns hästar som fått allvarliga skador och vissa har tom brutit nacken pga att folk har bundit upp dom med starka rep och kedjor. :crazy:

Senast ändrad:

Låter som det kan stämma väldigt bra, har fått en del råd om starka rep och så men tycker väl att det kan vara riskabelt med en häst som dels är uppjagad och dels väger sådär 6-700 kg, både för en själv och hästen. Man vill ju inte göra saken etter värre om det går att undvika.

Nu blir jag säker halshuggen men jag tar det...

Jag lär mina hästar att när de känner tryck från grimman så skall de gå framåt.
Jag har aldrig satt fast en häst i stallgången på sådant sätt att den lätt skall komma loss om den börjar "kasta" sig.
Ser till att stallgången är fri från lösa saker. Knäpper fast hästen, börjar den konstra aktar jag mig och låter den hålla på och "känna på grejerna"
Har panikhake i ena "repet" och har alltid kniv för att kunna skära loss om det behövs. Hittills under mina dryga 20 år med hästar har det aldrig behövts. Ingen häst har heller blivit skadad. De brukar ge sig efter ett tag när de känner att de inte kommer någonstans...

En häst som pysslas om på stallgången måste ju kunna stå där, utan tjafs.
En häst som skall tvättas måste ju kunna stå i spolspiltan och bli tvättad, utan tjafs.
En häst som åker på träningar och tävlingar måste kunna gå in i finkan, utan tjafs.
En häst som skall verkas/skos måste ju kunna lyfta benen, utan tjafs...

Visst, jag övar med mina hästar de får prova, de får till en början protestera, gå runt och visa att den inte tycker vissa saker jag gör med den är speciellt behagliga eller ens nödvändiga..
Mina hästar får jätte mycket beröm så de känner sig störst, bäst, vackrast och stoltast när det blir rätt!

Det är inte naturligt alls för en häst att sitta fast, åka finka, bada, etc men nu är det så hästarnas liv har blivit och vissa saker måste ju bara fungera
häst och människa emellan...

:bow:;):bow::D:bow:

Är det nån som har nåt bra råd när hästen sliter sej vid uppbindning, t.ex. när man rastar under uteritt?
Min häst har tydligen "lärt" sej att det går och det känns som hon jättelätt får panik och bara drar tills nåt går sönder.:confused:

Prova en halsrem om du tror att grimman är felet. Samt inte så lång lina, då får pållen fart bakåt och då kan det vara sämre.

Jag skulle först och främst se till så att samspelet funkar mellan er, att ni har en bra relation och att hästen känner sig trygg i din närvaro. Det kan också hjälpa att träna andra klaustrofobiska grejer, t.ex. att gå under, mellan, över saker osv.
När jag köpte min häst gillade hon inte heller att stå fastbunden, men hon blev mest rastlös, slog med frambenet, kastade med huvudet osv. Jag har jobbat mycket på vår relation, och numera brukar jag inte binda fast henne, utan hon står stilla när jag hänger repet över en boxkant (inne i stallet) eller släpper det på golvet/marken.

Jag föreslår också Parelli-metoden! ;)

Senast ändrad:

Jag hade samma problem som du med min häst. Jag vet inte hur många grimmskaft som gått sönder:grin: !

Det kunde vara något han skyggade för lite men som han egentligen inte tyckte vara skrämmande, det var först när han insåg att han då inte kunde komma loss som han fick panik. Då drog han tills hakarna på grimmskaften eller grimmskaftet gick sönder.
Panikknut i all ära, men när jag skulle dra i den så hade han redan dragit åt knuten så hårt att det inte gick.

Mitt tips, som vi gör och som fungerar bra för oss (peppar peppar...) är att enbart trä grimmskaftet genom uppbindningsringen/runt räcke osv kanske två gånger, alltså ingen knut.
Då löper grimmskaftet bara om hästen skyggar. Naturligtvis får man ha koll så att hästen inte bara promenerar iväg som t ex min gör när han får för sig att han ska börja rota i ryktlådan ;).

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
827
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka