Vad göra med spruträdd häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anteya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 365
A

Anteya

Han är rädd för det mesta som vi håller på coh tränar bort. men just någonting som oroar mig mest är att han är otroligt rädd för sprutor.

Ja, sprutor man använder för att få hästen att svälja orala medel som avmaskning eller flytande medicin.
Han fick fång i somras och jag fick en medicin på recept av veterinär. Det gick bra 2 ggr med många om och men, men sedan var det stopp. Han slänger med huvudet, backar, går framåt och ja nästan allting för att komma undan. Vi har inte en chans att få i honom någon avmaskning eller så nu efter betet ens om vi är två personer. Har han kanske något otäckt minne av sådant? han har haft en taskig bakgrund så vi vill inte gå på för hårt heller utan vi vill att han ska bli bättre och känna sig helt trygg hos oss. Det är inte så att han blir farlig när man försöker ge honom det, han gör inte en fluga förnär, men han gör verkligen allt för att komma undan.

Vad har ni för tips till mig? Det går väl knappast att bland avmaskning med mat för att han ska få i sig det? För det var så vi fick göra med medicinen han fick i somras. Vi blandade det med lite betfor och det åt han glatt så smaken var det förmodligen inget fel på.

Någon annan som har samma problem eller bara någon som kan ge tips?

Sv: Vad göra med spruträdd häst?

Vi hade en arab som också var en känslig och misstänksam herre :smirk:. Prova att riva morötter och blanda avmaskningsmedlet med det, det funkade för oss ;).

Jo det går att blanda i mat. Handlar det om Banminth finns det pulver som SKA blandas i mat. Men man kan i nödfall blanda pastan i mat också, om det är enda sättet.

Annars får man sonda helt enkelt, men det är ju sista utvägen.

Något man kan göra är att försöka träna med sprutor med något GOTT i, äppelmos är vanligt, mina föredrog proviva nyponsoppa dock. Att ge det, dagligen. Så hästen associerar sprutan med något gott. Sen inför avmaskning t ex kör man en vecka med godissprutor, sen avmaskningen, sen godis igen. Så tror de atta vmaskningen bara måste varit en 'dålig godisspruta' *s*

Annars så - har ni provat bremsa?

Jag brukar dela äpplen i skivor. Och sen spruta in lite avmaskningsmedel i varje bit. Men, inte för mkt i varje bit, blir det liiite för mkt, så dissar hästen bitarna direkt. Men annars så fungerar det kanon, jag slipper stressa hästarna och de blir supernöjda med en massa äpplen :) . Börja och avsluta med "rena" äppelbitar utan medel i.

Ha hästen i boxen. Ta på hästen grimma och grimskaft. Sätt på en gjord och bind grimskaftet i gjorden mellan frambenen så att hästen inte kan ta upp huvudet. Ge sprutan. Inget bråk, bara lugnt och avdramatiserat.
Du kan även ge något gott i sprutan på detta sätt och lära honom att sprutor oxå kan vara goda!

Min går inte heller att spruta. Jag blandar alltid i maten - avmaskningsmedel eller annan medicin. Funkar superbra:)

oj, det där skulle vara livsfarligt för både mig och min häst om jag gjrode så på honom. han skulle bli helt tokig och riva stall och hela helvetet om jag gjorde så. tur att han e snäll att avmaska :p

Ha hästen i boxen. Ta på hästen grimma och grimskaft. Sätt på en gjord och bind grimskaftet i gjorden mellan frambenen så att hästen inte kan ta upp huvudet. Ge sprutan. Inget bråk, bara lugnt och avdramatiserat.
Du kan även ge något gott i sprutan på detta sätt och lära honom att sprutor oxå kan vara goda!

Det där fungerar bara på de som enbart tar upp huvudet för att slippa. De som kör/kastar hela kroppen i sidled etc är det ganska verkningslöst med tyvärr.

Det där fungerar bara på de som enbart tar upp huvudet för att slippa. De som kör/kastar hela kroppen i sidled etc är det ganska verkningslöst med tyvärr.

Faktiskt fungerar det även på många sådana hästar oxå. Om man inte bråkar en halvtimme med dem innan allså.
Det finns natruligtvis hästar det inte fungerar på men det kan vara värt att prova iallafall.

Jo, prova är det ju alltid värt! Att jag tyckte 'fungerar inte på de som..' är efter dusten med lille åringen här (ponny dessutom..). Jag provade nämligen exakt det, fast ang att spola ett öga. Det var efter att (inte samma dag) snälla metoden inte fungerat, binda upp KORT inte fungerat. Tyvärr fungerade inte gjordmetoden heller, då han då kastar runt hela sin kroppsvikt istället.

BREMS däremot, i komb med uppbindning (kort) fungerar utmärkt, både vid ögonfix och avmaskning (som han visade sig inte heller vara så förtjust i, just den dagen iaf)

Vet inte om det är till någon hjälp, men min är likadan så länge jag försöker ge sprutan på vänster sida. Om jag byter och ger den på höger så är det inga problem alls :confused:.
Vet inte varför men det funkar och det är jag glad för :D.

Tack för alla svar..
han får ta avmaskningen med lite mat den här gången.
Det är Bimectin men det kanske går bra vilket som? Det står ingenting på förpackningen nämligen.

Jag får börja lite senare det där med godisspruta då vi tränar lite annat nu. Jag vill inte att det ska bli för mycket så han får hjärnsläpp istället.

Att bremsa har jag inte provat, jag ser det bara som en enkel utväg. Jag föredrar nog att blanda tills vidare och sedan att träna honom att "tycka om" sprutan.

Lindsen: Den metoden skulle vara livsfarlig på honom. Han får lätt panik när han blir rädd/stressad om han är fastbunden så jag är rädd att han skulle skada sig själv, alt. ha sönder grimma/grimskaft/gjord. I och med att han har lätt för att bli nervös och uppstressad blir det förmodligen livsfarligt. Men tack för tipset!

ENkel utväg.. Efter att par ggr med brems brukar de inse att det inte är så farligt. Jag tänkte dock om du inte får i honom något han måste ha. Om han vägrar äta 'medicinmaten' t ex. Men riv morötter eller annat saftigt och gegga ner maskmedlet i. Du måste kolla honom när han äter dock, spottar han ut så får han ju inte i sig rätt dos.

Lycka till.

Jag provade att böanda i mat igår. Lite betfor samt äppelbitar. Det gick ner ganska smidigt. Han var lite misstänksam i början och så att säga "tuggade med öppen mun" ett tag. men sedan åt han upp resten och spottade inte ut någonting. :)

tur att det löste sig,
hästar som jag vet är rädda för avmaskningssprutor brukar jag lura genom att gömma sprutan i en stor tuss hö,
när väl sprutan är i munnen så tryck i dosen, hålla upp huvudet å se till att dom sväljer å sen mata med "godis" som belöning.
har alltid funkat för mig ^^

bremsa å tryck i de. min unghäst hade kunnat gå igenom betångväggar när vet kom så jag bremsar henne varje gång de e sprutor som gäller så behöver hon aldrig bli rädd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 304
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka