Vad göra med slänten?

Vår_Vinter

Trådstartare
Ja, nu har vi haft grävmaskinen här för massa projekt. Vi har b.la en lång slänt som jag inte vet vad jag ska göra med. Den har tidigare varit helt vildvuxen med lite blommor.

Så här ser slänten ut (inte riktigt färdig grävd på bilden).
sdc15196_51eea93cddf2b305b67ca277.jpg

Jag har inte all tid i världen att stå och rensa rabatter, så det känns som ett väldigt projekt att göra en stor rabatt av allt. Så gräsmatta är visserligen ett alternativ, men den är för brant för att klippa med gräsklippare så då är det isf trimmer som gäller o så tråkigt!

Funderar lite på att kanske göra en "vildvuxen" slänt, o så "vildblommor" tillsammans med klöver o lite annat. Men vet inte.

Jag/Vi är inte heller gjord av pengar. :)

Alla tips mottages.

Sv: Vad göra med slänten?

Jag hade grävt ut trappor och ev. ha någon rabatt längst upp och sedan vildblom längre ner :)

Massor av fina vilda blommor :love: Tänker mig en uppjö av vallmo, rölleka, prästkrage, kamomill, slåttergubbe, blåklint/väddklint, stor blåklocka... med mera! Googla på ängsblommor för inspiration. Det skapar dessutom ett utmärkt habitat för fjärilar, dessa typer av blommor minskar pga att ängarna försvinner och därmed minskar även våra vackra fjärilar till antal.

Mvh en som planerar för en vildvuxen äng i en slänt i trädgården ;)

Det är ungefär precis det jag tänkt mig, frågan är. Måste man så om varje år eller är det blommor som blommar om?

Jag kanske också skulle ha skrivit att jag tillhör zon 7 på gränsen till 8.

Slänten ligger dock i söderläge med sol större delen av dagen.

Så här ser det ut uppifrån, ursäkta dålig bildkvalité, den är tagen inifrån.

Det man ser med nät på vänster sida är ett jordgubbsland. Slänten ( i hörnet) börjar där man ser en gräsrand.
Tanken är att jordgubbslandet ska gå enda ner till där slänten börjar sen.

Man behöver inte så om dem, de självsår sig efter blomning. :) Däremot har jag läst att man ska slå/klippa ner ängen en gång per sommar efter blomning och låta det man klipper ligga kvar för att släppa sina frön. Det finns blandningar med ängsfrö och blommor att köpa, eller ännu hellre ta sådant från intilliggande ängar eftersom man då vet att man får sorter som trivs i ditt område.

Okej, det lät juh bra. När kan man isf så dessa ängsblomster? Ska man göra det på våren eller kan man göra det nu för blomning nästa år?

Oj, frön från ängar. De som finns här är bara ängar där det odlas hö osv.
Har knappt sett några blommor så. Vi har visserligen en förvuxen tomt bredvid oss där det växer massa blommor. Men mycket är lupiner (otroligt vackra) och det vill jag inte ha eftersom det sprider sig som fan :D

Nej jag menar ängsfrö som i gräs! Och då just sånt som växer på ängar/vall, eftersom gräsmattegräs är en helt annan typ. Om du bara sår blommor kommer det inte bli någon tät äng och mycket ogräs kommer få fäste. Så jag skulle så ängsfrö samtidigt som blommorna. På mina fröpåsar (blommor) så står det att de ska sås på våren, men jag antar att naturen självsår sig under sommaren/hösten. :)

Gräsmatte frön ska jag inte så i slänten, de har jag inga planer på :)

Men jag hittade detta företag http://www.pratensis.se/

Dom säljer ängsblomster frön. Hittade en blandning som heter Norrland, och de skulle kanske vara något :)

Frågan är om man egentligen skulle kunna blanda två olika fröblandningar? Eller ska man satsa på samma över hela?

Jag skulle tycka att det var fint med en liten trappa ner till en uteplats nedanför. I slänten skulle jag plantera en (eller flera olika) marktäckare, t.ex. flocknäva som klarar en torr söderslänt och är duktig på att kväva ogräs.

Kan bara hålla med Philosophia.
Nävor.
Jag tror ängen är en vacker tanke. Men den kommer att behövas hållas efter och det är hopplöst om man får in ogräs som kvickrot, kirs eller nässlor.
Tillsammans med nävorna (som finns i många varianter) kan man sätta prästkragar, digitalis, alunrot.
Ta växter med utbrett växtsätt som är lätta att skilja från ogräs.
Nävor kan man dessutom få av grannar som har så det blir billigt. Jag ger bort stoooora tuvor varje år. Nävor breder ut sig men är lätt att hålla efter. Även prästkragar och digitalis kan man få gratis om man frågar. Dom frösår sig glatt i grusgångar på ett försynt sätt så man låter dom stå om ingen vill ha dom.
Akta dig för praktlysing och gullris - dom vill folk också ge bort...men det är vackra ogräs som glatt tar över.
Rudbeckior är tacksamma o snälla - finns i massor av färger o höjder.
Spireabuskar trivs torrt och kräver inget mer än en nerklippning var femte år eller så.
Kärleksört är också en snäll enkel typ.
Bolltistel är suveräna.
För höstblomning så finns höstaster - inte att förväxla med sommaraster.

Jag har inte koll på härdigheten men jag har god koll på vad som klarar sig utan vård...

Gräsmatte frön ska jag inte så i slänten, de har jag inga planer på :)

Men jag hittade detta företag http://www.pratensis.se/

Dom säljer ängsblomster frön. Hittade en blandning som heter Norrland, och de skulle kanske vara något :)

Frågan är om man egentligen skulle kunna blanda två olika fröblandningar? Eller ska man satsa på samma över hela?

Vilken trevlig sida! Jag har också en liten slänt som jag funderat på vad jag ska göra med men nu tror jag faktiskt jag ska ha lite ängsblomester där.

Om man vill "göra äng" ska man vara väldigt medveten om att så länge jorden är näringsrik så kommer ängsblomstren snabbt konkurreras ut av diverse ogräs. Så för äng krävs ett omsorgsfullt anläggande där man gärna har mycket grus och gärna kalk i jorden, inte bara massa matjord.

Jorden här är ganska sandig har vi märkt. Ingen kompakt lerjord.

Innan vi grävde i slänten så var den vildvuxen, men tyckte inte att det var speciellt mycket ogräs utan såg mera ut som en "äng" utan blommor dock. Var lite brännässlor o tistlar på ett ställe men annars så.

Jag tror jag gör ett försök med en äng, funkar det inte så får jag väl göra om allt då ;) det kan juh inte se värre ut än vad det gjorde innan så.

Pratensis kan jag rekomendera, vi har en del med dem att göra i jobbet, de är väldigt trevliga och hjälper gärna med tips om man behöver.
De brukar även vara med på trädgårdsmässan i Älvsjö

jag hade tryckt ner någon tålig ros med halvvilt utseende lite här och där i slänten också. Typ fylld kanelros, fru dagmar hastrup eller poppius.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix