Vad göra med outnyttjat utrymme?

Chili

Trådstartare
Stallbyggnaden består av stalldel och garagedel som är lika stora. Bredvid de två garagen finns ett stort rum utan nån direkt fast inredning. Kan tyvärr inte säga måtten men det är ungefär som två garage tillsammans, dock djupare än 1 billängd.

Stallet har redan foderkammare, sadelkammare och stor höskulle. Det går inte att gå från detta utrymme och direkt in i stallet. Ena garaget går att meka i, ytterligare ett utrymme finns med arbetsbänk, går att fräscha upp till verkstad. Det känns som om allt som behövs redan finns, så vad göra med detta rum? Är nyfiken på vad ni andra hade gjort. :)

Sv: Vad göra med outnyttjat utrymme?

Jag hade gjort ett tvätt/torkrum om du inte redan har det.

Det är såå skönt att ha ett separat rum för att torka blöta äckliga illaluktande täcken och en separat tvättmaskin för häst/hund/katt grejer så man slipper smutsa ned sin egen tvättmaskin så jätte mkt.

Dock behöver man kanske inte hela utrymmet till bara det så jag skulle nog ha en förvaringsdel för sånt man inte använder så ofta.

Kan man få för mkt förvaring liksom?

jag hade haft det som grov sadelkammare, dvs alla täcken som inte används för tillfället, shabrak och sånt man inte använder mer, så som gamla grimmor, träns osv.
+ tvättmaskin och torkställning till täcken :p om man har avlopp och vatten där dvs.

Jag hade gjort ett separat duschrum till hästarna med ett par uppbindningsplatser och spolspilta för att slippa dra in den fukten i stallet. I anslutning till detta även tvättstuga med torkrum för täcken och tvättmaskin.

Mvh JV

Tvätthall med tvättmaskiner, spolplats, extra förvaringsutrymme och skötselplats.
Kan ibland vara fint att ha en avskiljd skötselplats för vetbesök och hovslagarbesök.

Var på praktik på travet en gång och i ett av stallarna fanns ett helt avskiljt rum där spolspiltan fanns. Det är ganska praktiskt att kunna grisa ner utan att bry sig så mycket och lite allt möjligt går att spola av där inne också.
Ännu bättre var det att hästarna kunde stå där och torka upp, då slipper man att de rullar sig nyduschade i spånet varje gång :D

Intressanta idéer! :) Det ger mig nya uppslag. Det finns inget vatten/avlopp där, tror inte ens det finns en lampa. Så allt sådan får man dra in och fixa.

Och jag tror inställningen att förvaring kan man aldrig få för mycket av är anledningen till att utrymmet är fullproppat med... skräp. ;) Kan man förvara så slipper man slänga.

Jag hade byggt boxar och hyrt ut....eller köpt några roliga hästar till mig själv som jag förvarat däri. :)

Ja, tanken på lösdrift har också slagit mig... På baksidan är en hage, inte så stor, men går att öppna till en hage bredvid som är knappt 1 ha. I stallet finns redan 9 boxar, som hyrs ut.

I slutet på byggnaden finns annars ett 'vagnsskjul' som en oisolerad utbyggnad, som skulle kunna bli en mindre lösdrift. Vilket lämnar det första utrymmet till något övrigt...

Så många möjligheter! :D

Finns det intresse och möjlighet att ha ngn form av affärsverksamhet så skulle du/ni ju kunna ha utrymmet till det. Foderförsäljning t ex.. Eller kanske häst-second-hand.

Spanläggning till er själva..? *drömmer*

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 475
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: Polibek
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 854
Senast: Fideli
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 988
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023