Vad göra med katt som har fruktansvärt dåliga tänder?

L

lie

Min katt blir 14 år nu i sommar, och de senaste månaderna så har han fått fruktansvärt dåliga tänder. Jag har varit iväg det senaste halvåret 4 gånger och tagit bort tandsten. Men ca 1 månad senare är det tillbaka, och det samma med inflammerat tandkött. Varje gång så har de fått söva honom, och de två senaste gångerna som han blev sövd så har det tagit väldigt hårt på honom. Katten är i övrigt väldigt pigg. Han äter bra ochså, men jag brukar mosa maten så det ska bli lättare och tugga. Finns det något annat sätt som man kan ta bort tandsten?

Sv: Vad göra med katt som har fruktansvärt dåliga tänder?

Råa ben brukar vara effektivt men frågan är om det är tillräckligt. Det kan ju vara åldern som börjar ta ut sin rätt. Plaque Off kanske kan hjälpa också, men jag vet inte hur det är med Plaque Off och njurar (gamla katter kan få sämre njurar), fråga veterinären innan du börjar ge något sådant.

Plaque Off fungerar väldigt bra på mina katter. Annars, tandborstning?

Jag har försökt med plaque off men han är så j*vla kräsen så han matvägrar. Tand borstning kan kanske vara nått men frågan är hur han ska gå med på det. Men jag ska prova med det så får vi se. Det var någon som sa att när de har dåliga tänder så drar man ut dem? Och att de skulle kara sig utan tänder?

De klarar sig bra utan tänder så får han mycket besvär är det ett alternativ. De kan äta både burkmat och torrfoder utan tänder.

Då är det kanske något att överväga för han har dels tappat några tänder och så är tandkötet inflammerat hela tiden nästan. Men kan de inte bli så att när man tagit bort alla tänder så vägrar de att äta?

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon katt som vägrat äta pga. tänderna tagits bort. Smärta kan givetvis göra att de inte vill äta, men har man ryckt en massa tänder utgår jag ifrån att katten får smärtstillande.

Förutom Plaque off har jag testat pH djurkalk samt homeopatiskt calcium till min lite äldre katt för tänderna mm.
PH djurkalken kan ges på mat eller i vatten för allmänn hälsa också.

Väteperoxid ex apotek eller på nätet. Det rengör bra också kan du ju kolla mer på nätet om ex för att tex droppa lite i vattnet kolla dosering etc eller borsta med om det går.
Finns också tandputs för bra pH på nätet kan du kanske kolla på borde nog funka på katt om det går att borsta eller ev lägga i vatten kanske kan va värt att ta reda på mer om.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 373
Senast: monster1
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: astronaut
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar