Vad göra med galen ägare? *Långt*

N

Noone0000

Jag skriver detta under anonomy nick för att inte hänga ut denna galna ägare och få skit för det.

Så här är det, jag och min syster har skött vår grannes hästar i snart tio år. Det är ganska tjocka hästar, och de rids ungefär, tre fyra gånger i veckan, vi försöker hinna med så mycket vi kan.
Den ena hästen har tidigare haft fång flera gånger, för två år sen var det så illa att han knappt kunde resa sig. Har har inte fått några problem än så länge, men vi börjar misstänka att det är på väg, så tänkte prata med hovslagaren som varit med ett tag och känner till hästen. Iaf, så ville jag och min syster att han skulle få gå i en liten mindre hage tills det är dags för hovslagaren. Hade vi misstänkt fång hade vi såklart tagit dit han direkt, men nu är det mer att vi misstänker att han kan få det om han förtsätter att äta mer.

Så han fick iaf gå i en liten hage i ett par veckor, för två veckor sen fick han gå hela dagarna med de andra hästarna (ägaren sa att de skulle flytta över honom, vilket de gjorde i början, men för en och en halv vecka sen ungefär så slutade dom med det.)
Vi sa att han är så fet så han behöver inte gå på så mycket bete, men hon säger bara att även feta hästar måste äta. Iofs så är det inte så mycket gräs i den stora hagen, men vi vill ju vara försiktiga.

Men idag när vi kom till stallet, så hade de öppnat upp till resten av vinterhagen (de brukar inte gå på hela på sommaren) och den delen som de öppnade upp till är större än den delen de redan gick på, alltså är hagen nu mer än dubbelt så stor och det är i den delen allt gräs växer så de har hur mycket som helst att äta!!:eek::eek::mad:

Vi visste inte vad vi skulle säga. Ägaren var inte hemma så vi kunde inte prata med henne direkt. Det går ett par andra hästar i deras hage med och jag hade hoppats att deras ägare skulle reagera och protestera lite eftersom deras hästar också är feta. Men nu fick jag precis reda på att den ägaren är bortrest i tvåp veckor till.

Jag vill verkligen inte låta hästarna gå där på så mycket bete i två veckor till och sen hoppas på att den andra ägaren säger något.:(

Men jag vet inte vad jag ska säga för att få ägaren att fatta, har redan pratat med ägaren när vi ville vara försiktiga så att hästen inte får fång, men hon lyssnade inte alls. Hon säger bara att det inte alls är mycket bete i hagen och att de måste äta, även om de är feta så måste de fortfarande äta, annars så kommer de förtvina och dö typ. Visst det håller jag med om men de behöver väl inte äta så mycket.
Om en häst går på ett bete som den blir fet på (eller ja, fetare eftersom den var fet från början), så kan det väl bara bero på att den får för mycket mat, inte för lite!?

Det här blev långt, och det jag vill komma fram till är att jag vill ha hjälp med vad jag kan göra för att få henne att förstå.

Jag har ju inga rättigheter eftersom det är hon som äger hästarna, men hon kan ju inte hålla på så där. Hon som har haft hästar i så många år, sen hon var liten, borde ju veta att det inte är bra för en häst att vara så fet.

Så snälla hjälp mig, vad ska jag göra??:confused::confused::bow:

Sv: Vad göra med galen ägare? *Långt*

Men om hovslagaren skulle komma så kan ni väl höra med honom och se e honom säg nåt till ägaren typ att om ni vill undvika fång så ska hästarna inte gå på så mycke bete.

Hej, ni måste ge upp och släppa hästen. Ägaren äger hästen så är det och det är också riktigt att som hon sa också att även feta hästar måste äta.

Det är jättejobbigt men det är inte er häst. Ägaren har ansvar. Är ni oroliga tycker jag ni ska ringa ägaren och säga rent ut vad ni tycker sen får ni göra en bedömning om ni håller med eller inte vad ägaren säger. Framtiden får sen se om hästen får fång på det stora betet, iallafall hos oss är det så torrt så det finns nästan inget rikligt bete nu, slutet av juni. Det kommer kanske att bli problem att få hö så det räcker över vintern, höet blir nog dyrt.

Hej, ni måste ge upp och släppa hästen. Ägaren äger hästen så är det och det är också riktigt att som hon sa också att även feta hästar måste äta.

Det är jättejobbigt men det är inte er häst.

Så kan man ju inte resonera! Visst är det ägarens häst, men om hästen uppenbart mår dåligt så måste ju någon ingripa :mad: Hästen känner sig säkert mätt och lycklig JUST NU, men sen då? När den fått fång alt andra skador pga övervikt?

TS: Prata med ägaren igen, lägg fram fakta istället för åsikter. Ta med broschyrer om fång, skriv ut sidor från nätet, eller vad som helst. Be hovslagaren att prata med ägaren. Hade inget av det hjälpt så hade jag förmodligen anmält för djurskyddet. :cool:

Nää, jag förstår inte hur du ens kan föreslå en sån sak. Vi har haft hand om hästarna i så många år att de blivit som familjemedlemmar, vi älskar ju hästarna, vi kan ju inte bara rycka på axlarna och lämna dom. Eftersom han haft så allvarlig fång förut så finns risken att han får det igen och kanske i värsta fall måste avlivas!:eek::cry:

Vi kan ju inte bara sitta och titta på när hon långsamt misshandlar sina (eller "våra" som det känns eftersom det är vi som tar hand om dom och bryr oss om dom) hästar!!

Självklart fattar även jag att feta hästar måste äta, men det är skillnad på att äta och få i sig den mängd energi de behöver och på att vräka i sig massa mat som blir till överflödig energi och till fett rent ut sagt!! Detta är en överviktig häst och även om vi hade ridit honom varje dag så hade han inte gått ner i vikt med tanke på hur mycket mat dom får!

Den hagen de gick i innan var fullt tillräcklig, där fanns mat. Den var större än de flesta andra hagar jag ser hästar gå i. Och jag ser ingen som helst anledning till att de ska gå i en ännu större hage. De mår bara dåligt av det.

Jo, hovslagaren kommer om typ två veckor, så vi ska prata med honom, men vi ville helst få undan problemet innan dess. Han håller säkert med oss. Jag har svårt att tro något annat. För så som dom hålls nu är rent vanvett!!

Tack för stödet. Det är så jag känner med. Om inte vi gör något, vem kommer då att göra det??:confused:

Får försöka prata med henne igen.

Men om man anmäler, kan de inte tvingas sälja hästarna då eller nåt? Eller får de en varning och en tillsägelse att de måste ändra på nåt??
Har inte så bra erfarenheter av dom heller. Det tog ett halvår innan de kom till min klasskompis när hon hade anmält några som matade sin häst med chips!:eek: Och de hade inte verkat hovarna på säkert ett år, de såg hämska ut och hästen led verkligen. Sen vet jag inte vad som hände men hästen står inte kvar iaf.
Jag är rädd att de typ ska ta hästen eller nåt:crazy::confused::(

Alltså, de sköts ju bra annars, de är ju välvårdade, och vi är ju där nästan varje dag. Det är bara det att de får för mycket mat. Kan de ta hästen för något sånt eller blir det typ bara tillsägelse eller böter eller nåt??
Nån som vet?

Eftersom ni får låna grannens häst att rida och sköta om, så tycker jag att ni ska vara försiktiga med att anmäla. Grannen blir säkert arg, och då är nog era dagar med hästen över.

Ibland måste man tänka efter före. :)

Svårt att säga så här om hästen far illa eller inte. Om grannen har haft häst i hela sitt liv, så har hon säkert erfarenhet. Och det är hon som bestämmer, det är hennes häst.

Norrland

Det beror på hur grov vanvården är. Är det "inte så farligt" så får de bara en tillsägelse och tips om vad de kan ändra på. Är det fara för hästens liv omhändertas den. Sen brukar de göra ett återbesök och se om det har blivit bättre. Men kan ju anmäla anonymt också, så slipper ni få skäll av ägarna :p De kanske lyssnar bättre på nån myndighetsman...

Det tog ett halvår innan de kom till min klasskompis när hon hade anmält några som matade sin häst med chips!:eek:
Alltså, de sköts ju bra annars, de är ju välvårdade, och vi är ju där nästan varje dag. Det är bara det att de får för mycket mat. Kan de ta hästen för något sånt eller blir det typ bara tillsägelse eller böter eller nåt??
Nån som vet?

Nu måste jag vara nyfiken - vad var det för hemskt med att hästen fick chips? Det är potatis och potatis är inte farligt för hästen. Var de kryddade med div olika kryddor var det väl mindre bra/nyttigt men inte var det vanvård.

Hur vet du att de får för mycket mat? Att hästen är "fet" är ju inte bra men de får kanske en foderstat för att gå ner i vikt eller går de hela tiden upp i vikt?

Som någon annan sagt - det är inte du som äger häste och du måste acceptera ägarens beslut. Är du orolig - ja, ring då till djurskyddsinspektören för att förhöra dig om vad som gäller ...inte för att anmäla.

Jo precis, man vill ju inte göra det i första hand, utan då får det vara illa illa illa.

Jo hon har haft hästen länge, men bara för det vet hon inte bäst. Hon har ine brytt sig på jag vet inte hur länge. Utan hon låter den gå och skräap, och det är vi som gör allt jobb.

Nu var mitt första inlägg ganska långt så jag förstår om du inte orkat läsa igenom hela, men hade du gjort det så hade du inte ställt den frågan.

De gick tidigare på i en mindre hage och i den hagen blev de fetare än vad de var förut, och nu går de i en hage som är mer än dubbelt så stor och med mycket mycket mer gräs än den tidigare hagen. De har redan börjat bli ännu fetare, efter bara en vecka.

Om de gick upp i vikt i den lilla hagen så är det ganska självklart att de kommer bli smällfeta i den stora hagen. De går inte åp någon bantningsdiet! Eftersom vi är där så gott som varje dag så vet jag hur de ser ut och vad de äter.

Och visst, det är säkert inte skadligt att ge en häst chips, men om de inte får något som helst grovfoder och bara matas med grillchips, lättsaltade chips och liknande som typ bara är olja så tror jag itne att det är så bra. Har inte sett hästen själv, men min kompis sa att det var den fetaste hästen hon sett! Och att fettet svällde över vid bogen och frambenen

Det måste vara väldigt dyrt att ge hästen chips som kraftfoder.

Vi har en fång häst i stallet å hon får gå i en skogshage utan gräs och så får hon hö att äta istället på det sättet får hon i sig den mat hon behöver utan att behöva bli fet lr lida av ett nytt anfall av fång...

Tycker oxå att du ska be någon kunnig vuxen att tala med henne som typ hovslagaren..

Och visst, det är säkert inte skadligt att ge en häst chips, men om de inte får något som helst grovfoder och bara matas med grillchips, lättsaltade chips och liknande som typ bara är olja så tror jag itne att det är så bra. Har inte sett hästen själv, men min kompis sa att det var den fetaste hästen hon sett! Och att fettet svällde över vid bogen och frambenen

Det lät väl lite konstigt att hästen inte får något annat än chips. Inte grovfoder alls.

Som Cilla sa, måste bli dyrt. :)

Norrland

Jo fast den gick ju ute, så gräs fick hästen i sig på sommaren, vilket ju är bra grovfoder. Men på vintern när han stod inne så fick han chips som var över från lagret (de hade en affär på sommaren) och min klasskompis som var där ibland hittade varje vecka massa nya tomma chipspåsar, men de hade inget hö nånstans vad hon såg. Jag vet ju inte hur rapporten blev. Men jag tror inte att hästen fick så mycket mer att äta än chips. Sen var det säkert massa andra saker som spelade in, för han var verkligen vanvårdad. Kan bara tänka mig hur ett par hovar ser ut som inte blivit verkade på ett halvår. Jag tycker det är illa efter några veckor.:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama