Vad göra föl född med bakhov/kota som är vinklad utåt...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 822
A

Anna1

Hej

Har ett två dagar gammalt föl som är piggt och fint på alla sätt förutom att hans vänstra bakhov/kota är sned han går liksom på utsidan av hoven. Han rör sig obehindrat men han är defintivt vriden utåt över kotan. Har talat med en veterinär som menade att det var bättre att vänta och se om han rättar sig själv i två veckor om inte kan en plastsko sättas på hoven..Har någon varit med om något liknande?? Är lite bekymrad.:confused:

Sv: Vad göra föl född med bakhov/kota som är vinklad utåt...

Nu fattar jag inte riktigt hur han ser ut, men många föl kommer ut med benen riktade åt alla möjliga håll. Kotorna kan vara veka så att de nästan (eller faktiskt) går på dem. Benen kan vara helt svängda åt ena eller andra hållet (wind-swept) etc etc.

Så låt fölet vara ute och röra på sig på fast underlag, så brukar nog de flesta snedheter rätta till sig.

Men ska det rättas till så ska det ju ske rätt snart. Låt veterinären kolla honom efter någon vecka om du inte ser någon förändring .

Lycka till!

Jag skulle inte nöja mig med att prata med en vetrinär, jag skulle vilja att de faktiskt såg fölet. Det mesta kan fixa till sig med hjälp av vetrinär och framförallt en duktig hovslagare men det gäller att göra det så snart som möjligt, en vecka är lång tid om hästen har väldigt felaktig benställning.

Ta ut en kunnig hovslagare för en bedömning snarast möjligt, så får du ordning på det.

Vi har haft ett föl där kotorna var veka och han gick nästan "på kotorna". Det ordnade sig genom att vi satte på sådana där benskydd som var moderna i början av 90-talet. Kommer inte ihåg vad dom heter, men man värmer dom i en ugn så att man kan böja och forma skydden efter hästen. Sen satte vi på skydden över hela kotan och benet och lindade över. Så det blev som ett gips ungefär. Hästen blev helt bra (2:a i riksfinal i hoppning ;) ), det enda som syntes var några vita hårstån på benet. Som tidigare inlägg har sagt, be en veterinär komma ut. Lita inte på att det ordnar upp sig av sig självt. Lycka till!

Låt en hovslagare som har kunskap om fölkorrigeringar kika på hästen.

Såhär såg min häst ut som föl:

Jolie.jpg

Det rätade upp sig mycket av sig självt genom att hon var ute mycket i en kuperad hage och fick röra sig så hon stabiliserade sig. Sedan noggrann hovvård från början.

Hon är idag 4 år och det enda med bakhovarna är att hon är lite låg i trakten, vilket hovslagaren fortfarande jobbar med. Samt att hon är lite utåttåad på vänstra bakbenet som var värst när hon var liten.

Jag - med hovslagarutbildning, inkl praktik med klinikhovslagaren på Ultua, i ryggen - håller med din veterinär!
Avvakta och se vad som händer. Har det inte blivit markant bättre på 1-2 veckor så bör man lägga på en stödsko. Stödet från den hjälper till att utjämna belastningen, så att benet kan räta upp sig själv.
Det är helt fantastiskt hur stora avvikelser som naturen själv faktiskt kan fixa till! :love:

Liknande trådar

M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT... 2
Svar
37
· Visningar
7 473
Senast: CK
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka