Vad göra av dessa värdena?

Pilot

Trådstartare
Jag känner att jag försöker läsa på, men alla siffrorna bara snurrar i skallen.
Bra/ dåligt? Vad behövs fodras med för att få en jämn balans?

Har två små 1,50 hästar, väger runt 400 kg, ena 9 år och den andra 12 år. Den sist nämnda är någor större, smäckrare och mindre lättfödd. Den första är kraftigt byggd och är normalfödd. Båda går lättapass/ hobbyridning.

Torrsubstans 48 %
Smältbart råprotein 37 g/kg foder
Energi, foder 5.0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.7 g/kg foder
Fosfor P 1.4 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 11.3 g/kg foder

Sv: Vad göra av dessa värdena?

Jättefina värden! Grattis! :laugh:

Om du inte har några siffror att gå på från förra året så skulle jag börja med att ge den normalfödda runt 12-14kg och lite selen. Den som verkar behöva lite mer kan du slänga till några kilon till bara.

Verkar de funka bra på det så behövs inget kraftfoder. Blir de för tunna så ge dem mer bara för med den ts-halten bör de kunna stoppa i sig lite till utan problem.

Om inget speciellt händer så bör de klara sig enbart på ditt hösilage då det har bra värden och bra kvot, strax över 7. Bra balans mellan Ca och P och i bra mängder.

Så återigen till ett i mina ögon optimalt grovfoder! :laugh:

Tack! Vad bra :D

Vad jag förstod när jag läste runt var att alla värden verkade vara inom rimliga gränser.
Men jag har ingen aning om hur de ska förhålla sig till varandra. Du får ursäkta om jag verkar dum, men hur får du fram att kvoten är 7? Och varför tycker du det bör ges selen?

Kvoten jag nämnde är den mellan protein och energi. Man tar helt enkelt det smältbara råproteinet, smrp, och delar med energin, MJ. Riktvärdet för kvoten är 6 för normalhästen. Högre kvot är i regel inga problem (lägre ska man dock hålla sig ifrån om man inte har någon speciell anledning till att ligga under), en del hästar kräver tom en högre kvot. Är den högre redan med grovfoder så brukar det sällan vara upphov till några problem, så drygt 7 är alldeles utmärkt.

Selen är en mineral som man i princip säger inte finns något av i våra marker och är därför något som behöver tillsättas. Selen är tillsatt i kraftfoder och mineralfoder men då du inte behöver det så får du tillsätta det separat, kan blanda det med lite betfor. Enklast och billigast är att köpa Tokosel på apoteket.

Kvoten jag nämnde är den mellan protein och energi. Man tar helt enkelt det smältbara råproteinet, smrp, och delar med energin, MJ. Riktvärdet för kvoten är 6 för normalhästen. Högre kvot är i regel inga problem (lägre ska man dock hålla sig ifrån om man inte har någon speciell anledning till att ligga under), en del hästar kräver tom en högre kvot. Är den högre redan med grovfoder så brukar det sällan vara upphov till några problem, så drygt 7 är alldeles utmärkt.

Selen är en mineral som man i princip säger inte finns något av i våra marker och är därför något som behöver tillsättas. Selen är tillsatt i kraftfoder och mineralfoder men då du inte behöver det så får du tillsätta det separat, kan blanda det med lite betfor. Enklast och billigast är att köpa Tokosel på apoteket.

Ja okey (det är så man räknar ut kvoten) vissa saker hör man så ofta utan att begripa vad det är.

Men det med selen har jag också hört, men man kan inte se nånstans att det saknas, utan utgår från att i de skånska markerna (där jag hört att man saknar det främst) behövs det tillsatt. (?)

Man utgår från att grovfodret inte innehåller något selen alls ja, oavsett var man bor i Sverige.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24