vad göra åt vävning?

P

puckis

Jag har några vänner som köpt sig ett "vävningsproblem". Ett ungt fullblodssto, fd galoppör. Hon vävde i förra stallet och mina vänner hoppades på att problemet skulle försvinna med rätt kost, hagvistelse, kompisar och träning men tyvärr inte.
Jag har ingen erfarenhet av vävningshästar men ni som har... Vad gör man åt prblemet?
De har provat med spegel i boxen men det verkar inte fungera. Det gör mig ont att se mina vänner så frusterade och ledsna, och även lilla starckars hästen...

Sv: vad göra åt vävning?

Väver den bar i boxen, eller i hagen med? En häst som väver är inte nöjd sitt liv och måste få ett så naturligt hästliv som möjligt. Se över allt ni gör med den, vad kan man ändra på och göra bättre? Ännu mer pyssel, utevistelse, kanske en box där den kan se mer vad som händer i stallet?

smiling_sun skrev:
Väver den bar i boxen, eller i hagen med? En häst som väver är inte nöjd sitt liv och måste få ett så naturligt hästliv som möjligt. Se över allt ni gör med den, vad kan man ändra på och göra bättre? Ännu mer pyssel, utevistelse, kanske en box där den kan se mer vad som händer i stallet?

hmmm... det har nog inte att göra med hästens nuvarande tillvaro utan är ett beteende utvecklat under från hästens tidigare liv som galoppör.... det är svårt att få bort när det blivit en vana men en lugn miljö och mycket utevistelse kan som sagt hjälpa.

Hur mycket står den inne om dagarna/nätterna? Ha ute hästen så länge som möjligt och inne så lite som möjligt. Stora hagar att röra sig på. Det är när det naturliga beteendet rubbas och den varken kan beta eller röra sig (tex i hage), som vävning, luftsnappning, krubbitning osv uppkommer. Mkt utevistelse och stor yta att röra sig på vet jag har fungerat på andra hästar. Hästar är gjorda för att röra sig och/eller beta så gott som dygnet runt.

Håller med föregående svar...
Låt den vara ute så mkt som möjligt... se till att den har en box där den trivs...med boxgrannar som den väljer att umgås med även i hagen...

Vi har en cortez märr som är krubbitare... hon har varit "superjobbig" sen ett tag tillbaka... 1) Jag fick avliva hennes bästa kompis...´2) Hon fick inte gå ihop med flockledaren i några veckor, för att denna fölat...

Nu har jag släppt ihop dom igen... och hon mår mkt bättre, krubbar mkt mindre, är lugn och trevlig... och rundar till sig mer o mer...(nu är ju inte jag känd för att ha säskilt magra hästar normalt... :crazy: :angel: :o )

Det kan vara väldigt svårt att få en häst sluta väva, våran började väva efter en längre och svår vistelse på djursjukhuset.
Nu flera år senare väver hon fortfarande.
Hon bor i en lugn miljö är ute länge om dagarna m.m.
Och när hon väver så väver hon när hon vill ha uppmärksamhet, vid utsläpp i hagen eller när det är dags för mat.

Säger som de andra, se till att hästen går ute så mycket som möjligt.
När hästen kommer in så se till att den har att käka på och att de ev. kanske kan rida senare (om de har belyst paddock eller annat) så hästen kommer ut mkt.

puckis skrev:
Jag har några vänner som köpt sig ett "vävningsproblem". Ett ungt fullblodssto, fd galoppör. Hon vävde i förra stallet och mina vänner hoppades på att problemet skulle försvinna med rätt kost, hagvistelse, kompisar och träning men tyvärr inte.
Jag har ingen erfarenhet av vävningshästar men ni som har... Vad gör man åt prblemet?
De har provat med spegel i boxen men det verkar inte fungera. Det gör mig ont att se mina vänner så frusterade och ledsna, och även lilla starckars hästen...

Att få hästen helt att sluta är nog inte lätt men lite kan man försöka med. Vi hade ett fullblod som vävde 2 varianter. Den ena var när dottern var inom synhåll och han ville bli sedd eller om något hände i stallet. Vi kom fram till att han mådde bäst av att stå i ett litet stall med bara några boxar där han hade koll. Vi tog ut ett fönster så att han kunde titta ut och ha 'vakta'. Han hade fri tillgång till hö.
Den andre varianten var vid nyår. Den var jobbig. Usch! Inte mycket att göra mer än att ge lugnande.

Att få bort vävningen helt går nog inte, men det kan bli bättre.

Har själv ett fullblodssto som gått i träning för galoppen som liten. Hon vävde och slog i väggarna så fort hon blev stressad förut.
Men med ordentligt med kondition, lång utevistelse och lugn och ro i stallet i samband med fasta rutiner så märks det inte numera.

Min gumma väver när hon blir stressad så då är det bara att ta bort det som stressar henne så går det över. Men att hitta orsaken har inte alltid varit det lättaste.

Det kan vara något i nya stallet som påminner henne om det gamla och därför fortsätter hon väva pga det.

Hoppas det löser sig

För att lära dig vilken betydelse rätt utfodring har för hästar ska du köpa den nya boken Näringslära för hästar. Läs den!!!
En anledning till vävning är för lite grovfoder!!!! Ge hästen fri tillgång på bra grovfoder. Hästen går väl ute dygnet om nu antar jag, kan säkert gå ute dygnet om året om med en bra ligghall.
Men köp boken först och läs hela !
Ewa ;)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 018
Senast: tara
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 541
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama