Vad göra åt rinnande ögon sommartid?

L

Lord Owen

Min häst blir irriterad i ögonen av flugorna och diverse annat såhär på sommaren. Vad kan jag göra åt det mer än att ha på flughuva/flyveil? Någon form av ögondroppar eller kräm som lindrar? Han blir röd i ögonen och det bara rinner ur dem. :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra åt rinnande ögon sommartid?

prata med vetrinären och be att få ögonsalva, Fucithalmic 1 %, mycke bra salva, du smörjer två ggr dagligen i 10 dagar. Men den är receptbelagd...

Min häst fick också någon slags ögoninflammation av alla flugor förra sommaren, och veterinären tipsade oss om någon bra ögonsalva som man skulle lägga i ögat. Det fungerade jättebra, men jag kommer dessvärre inte ihåg vad salvan heter. Jag kan kolla det senare, om du vill. :)

Gör du rent ögonen ordentligt på honom varje dag? Annars kanske allt klet och gojs i ögonen också irriterar...

Ja, kolla gärna det! :) :bow:

Jag gör rent ögonen på honom flera gånger om dagen, med vanligt vatten och en svamp. Han är inte inflammerad, utan bara lite röd och det rinner från ögonen.

Vad har du för flugskydd på pållen? Jag tycker att Hööks fula lila *fniss* strechtiga luva är suverän! Har själv en häst som lätt får ögoninflammation på sommaren men det är helt borta med luvan! :)

Använd inte vanligt vatten, tänk på hur det svider i dina ögon när du får vanligt kranvatten i dom. Köp koksaltlösning (kostar inte mycket på apoteket) eller gör egen.

Tänk på att inte använda antibiotika-salvor för mycket, då kan problemet förvärras istället.

Jag köpte nån receptfri gul ögonsalva på apoteket. Hon som sålde den sa att den var väldigt mild och gick bra att ha på hästar med. Kommer dock inte på vad den heter.. Men den gjorde susen!

Gå in och fråga på Apoteket, de ska ju veta sånt..

Menar du Noviform? Fick tipset om det när jag själv hade en lättare ögoninflammation.

Skötisen har ofta problem med ögonen sommartid. Han har fått ögonsalva utskriven av veterinären, men nu funkar det strålande bara man håller ögonen fria från flugfän genom att han får bära en ordentlig flughuva! :bow: :idea:

Jag har flughuva på min, några timmar utan den i solen och ögonen sväller och rinner. :( Men såfort jag sätter på huvan blir det bra, det räcker för henne.

Annars kan du börja med att skölja med koksalt, det brukar hjälpa.

När min häst var irriterad i ögonen fick vi tipset att stryka på kallt kaffe runt ögat, tro det eller ej men det fungerade. :confused: Men koksalt lösning fungerar lika bra och är dessutom mer naturligt...

skuggi skrev:
Vad har du för flugskydd på pållen? Jag tycker att Hööks fula lila *fniss* strechtiga luva är suverän! Har själv en häst som lätt får ögoninflammation på sommaren men det är helt borta med luvan! :)

Har köpt en sådan! :)

-lån-

Tack för alla tips, ska börja tvätta hans ögon med koksaltlösning så ska vi se vad som händer! :bow:

Kan även tvätta med kamomill te...det är suuper...Funkar på både häst, hund och oss människor, oslagbart.

när jag jobbade med hästar i Danmark så använde de Kamomill te i ögonen på hästarna som hade irritationer i ögonen. Visste inte vad jag skulle tro först men fick själv in skräp i ett öga och använde kamomill te i några dagar och dte fungerar väldigt bra, det gör inte ont elelr svider på något sätt.
man kokar bara upp vatten och sedan har man i en påse med kamomill te, låter det stå en stund, sedan kan man använda det både när det är kallt o "fingertopp varmt"
baddar kring ögat och i ögonvrån så att hästen "blinkar" in lite av det i ögat.

på dessa hästar fungerade det bra.
:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix