vad göra åt häst som sparkar i transporten?

M

mysis

Det är så obehagligt! Min häst sparkar, trampar mycket när jag kör, iof nästan bara när jag stannar eller kör långsamt. Vad kan man göra? Har försökt idag att låta henne stå utan mellanvägg men det blev nästan sämre. Hon är lite uppstirrad när man kör, börjar direkt efter att jag stängt frontdörren i transporten. Lugnar sig när man kommer in till henne. Fick ett tips om att åka med bakluckan öppen, har aldrig provat det eftersom jag inte vill att hon ska bli skrämd av lastbilar bakom mm. Hur stor risk är det att transporten går sönder? Borde tåla en del tycker man...Men det låter ju så mycket...
Givetvis kör jag så försiktigt jag kan...

Sv: vad göra åt häst som sparkar i transporten?

Radar upp lite tips, vet inte vad du prövat resp inte prövat ...

Ge alltid hö, det är lugnande att äta. Akta bara så hästen inte fastnar i ev hönät.

Ställ upp mellanväggen, hästen kanske behöver stå lite bredare men med stöd.

Ta bort mellanväggen, hästen kanske trivs med större plats och mer svängrum.

Hur lång är uppbindningen? Vissa vill stå friare än andra.

Se till att transporten har bra fönster, vissa hästar vill kunna se ut.

Åk tillsammans med en annan häst, vissa vill ha sällskap.

Fäll ner lilla luckan bak, vissa vill kunna se bakåt.

Fäll upp lilla luckan bak, vissa vill inte se bakåt.

Öva att åka ofta utan att åka bort, dvs lasta, ge något att äta i transporten när den står stilla. Låt hästen stå 5-10 minuter utan att köra, last ur. Bestraffa inte hästen om den är orolig, det förstärker obehaget. Upprepa att antal dagar.

Efter föregående, kör en kort runda långsamt, återkom till stallet. Ge hästen något att äta som tar ca 5-10 minuter att äta upp. upprepa ett antal dagar.

Oftast kör man inte så regelbundet utan kanske till tävling eller veterinär, alltså något som blir lite obehagligt eller stressande för hästen. Gör man transporten till en vana och dessutom kommer tillbaka samma plats, hästen är ju som bekant ett vanedjur, brukar den bli lugnare och sluta leva rövare.

Har man en häst som är van att åka släp och som bara börjar tycka att det är tråkigt eller inte har åkt på ett tag kan man ignorera att den krånglar och köra vidare, den brukar sluta efter hand. Stannar man får de oftas det resultat de vill, dvs någon kommer fram och hästen tror att den ska få kliva av. Vissa gamla rävar får man t.o.m. skälla lite på, men då måste man vara helt på det klara med varför hästen krånglar.

Lycka till!

Mvh, Elin

Prova fäll luckan, men på en väg med lite och lugn trafik. För vissa hästar gör det HELA skillnaden mellan att stöka runt, stressa upp sig etc, och att stå helt lugnt.

Så prova.

Jag har en valack som åker väldigt dåligt me dluckan stängd, men som en dröm med luckan öppen. Bryr sig nada om lastbilar etc. Ungstoet K blev jag tvungen att öppna luckan på hux flux end ag (det blev för varmt) mitt i ganska tung trafik. Hon kunde med stängd lucka trampa om lite när tradarna körde om. Med luckan nere brydde hon sig inte alls. Dvs de brydde sig MINDRE om trafiken när de både såg och hörde den, mot när de bara hörde.

Annars har du fått flera bra tips här av Elin S.

Många bra tips, här några till:

ÅK själv i transporten!!!

Många ggr finns det delar som väsnas i trailern, tex bakluckan el ngt som hänger löst. Det för ett väldans liv i trailern och kan få den lugnaste häst galen. Har flera exempel på hästar som stått som lamm efter man åtgärdat såna saker. Du märker det inte om du inte åker själv. Att köra på de vita strecken ger också en massa ljud. Vet inte om du har boggie eller enaxlat, men de flesta åker lugnare i boggie eftersom det är stabilare.
Pröva också hur det är att hålla balansen i svängar mm, så får du en uppfattning om hur fort du kan köra när det svänger. Accelerera aldrig förrän bil och släp är raka efter en kurva.
Lycka till!

För att förtydliga Busfrös inlägg ...

Åka ALDRIG i transporten tillsammans med hästen! Risken för att något händer om hästen är bråkig är överhängande och kan sluta med stor olycka. Att åka en liten bit i släpet kan vara bra för att höra om det skramlar osv men tänk på att man är totalt oskyddad om ekipaget skulle krocka. Dessutom kan föraren lägg mer uppmärksamhet på den som åker i än vad som händer på vägen. SÄKERHETEN FRAMFÖR ALLT!

Riktlinje vid all körning med häst i transport är;

Tycker du att du kör tillräckligt långsamt i kurvor m.m, kör ÄNNU långsammare.

Bromsa in mjukt i GOD TID innan sväng.

Börja svängen i kurvor LITE skarpare för att sen låta den "mjukna" och plana ut. Lättare för hästen att hålla balansen.

Accelerera inte innan HELA ekipaget är rakt. Många förare börjar gasa när endast bilen kommit ur kurvan, hästen utsätts då för en knyck som får den ur balans.

Håll stort avstånd till framförvarande och var extra uppmärksam på inbromsningar, ljussingnaler och annat som kan dyka upp eller inträffa utan förvarning.

Titta lång fram och planera körningen extra noga.

Undvik körning på ojämna väggrenar och vita streck då det orsakar oväsen och vibrationer.

Använd ett boogiesläp då detta är bekvämare för hästen och betydligt säkrare. Det är inte roligt att få punktering eller tappa ett hjul när man kör med ett enkelaxlat släp ...

Var noga med att rengöra släpet efter varje tur. Ett smutsigt golv får frätskador, om det inte är helgummerat med flytgummi, vilket på sikt ger ett försvagat golv. KONTROLLERA GOLVET ÄVEN UNDER SLÄPET OFTA!

Prova fäll luckan, men på en väg med lite och lugn trafik. För vissa hästar gör det HELA skillnaden mellan att stöka runt, stressa upp sig etc, och att stå helt lugnt.

Så prova.

Jag har en valack som åker väldigt dåligt me dluckan stängd, men som en dröm med luckan öppen. Bryr sig nada om lastbilar etc. Ungstoet K blev jag tvungen att öppna luckan på hux flux end ag (det blev för varmt) mitt i ganska tung trafik. Hon kunde med stängd lucka trampa om lite när tradarna körde om. Med luckan nere brydde hon sig inte alls. Dvs de brydde sig MINDRE om trafiken när de både såg och hörde den, mot när de bara hörde.

Annars har du fått flera bra tips här av Elin S.

Faktiskt tror jag att hon blir orolig för att hon inte ser något. har bara fönster fram ni vet mitt fram. kan inte köpa ny transport heller, men ska verkligen testa med luckan öppen bak, det gjorde jag igår en liten runda och då gick det ganska bra, bättre än när jag hade stängt. men sen vet man aldrig vad som är slumpen...När jag rider ut rider jag under en motorväg, så hon är van att höra och se lastbilar- kanske iofs inte 5 meter bakom sig.. Men- jag ska testa det!

För att förtydliga Busfrös inlägg ...

Åka ALDRIG i transporten tillsammans med hästen! Risken för att något händer om hästen är bråkig är överhängande och kan sluta med stor olycka. Att åka en liten bit i släpet kan vara bra för att höra om det skramlar osv men tänk på att man är totalt oskyddad om ekipaget skulle krocka. Dessutom kan föraren lägg mer uppmärksamhet på den som åker i än vad som händer på vägen. SÄKERHETEN FRAMFÖR ALLT!

Riktlinje vid all körning med häst i transport är;

Tycker du att du kör tillräckligt långsamt i kurvor m.m, kör ÄNNU långsammare.

Bromsa in mjukt i GOD TID innan sväng.

Börja svängen i kurvor LITE skarpare för att sen låta den "mjukna" och plana ut. Lättare för hästen att hålla balansen.

Accelerera inte innan HELA ekipaget är rakt. Många förare börjar gasa när endast bilen kommit ur kurvan, hästen utsätts då för en knyck som får den ur balans.

Håll stort avstånd till framförvarande och var extra uppmärksam på inbromsningar, ljussingnaler och annat som kan dyka upp eller inträffa utan förvarning.

Titta lång fram och planera körningen extra noga.

Undvik körning på ojämna väggrenar och vita streck då det orsakar oväsen och vibrationer.

Använd ett boogiesläp då detta är bekvämare för hästen och betydligt säkrare. Det är inte roligt att få punktering eller tappa ett hjul när man kör med ett enkelaxlat släp ...

Var noga med att rengöra släpet efter varje tur. Ett smutsigt golv får frätskador, om det inte är helgummerat med flytgummi, vilket på sikt ger ett försvagat golv. KONTROLLERA GOLVET ÄVEN UNDER SLÄPET OFTA!

Det är när jag kör långsamt eller har stannat som hon är värst. har tyvär inte boogie men har kört henne i ett sådant men det var ingen skillnad. Inte råd att byta nu tyvärr. Mitt släp är från 2000 så jag hoppas golvet ska vara bra- därför vill jag heller inte byta det mot en äldre boogie..

Tack allihop för era konstruktiva råd!!! Så bra att höra vad som fungerat för er!

Mysis

Kände att jag inte kunde låta bli att lägga in lite goda råd vid körning, var inte någon direkt "pik" till dig utan mer allmänna tips för alla.:)

Oftast beror problem vid långsam körning och/eller när man står stilla på att hästen är spänd och stressad, vilket inte alltid syns, och tror/vill att den ska få komma ut eller vet att något annorlunda väntar. Pröva gärna mina råd ang. detta, det brukar hjälpa.

Mvh, Elin

Har du en enaxlad är det inte så konstigt att hästen tycker det är obehagligt för det skumpar ju något fruktansvärt... :crazy:

Men eftersom du inte vill byta transport så är det väl bara att göra som med allt annat; Träna, träna, träna... ;)

Tycker att du har fått bra tips.
Om den sparkar frammåt kan du också packa höbalar framför hästen.
Eller försöka vaddera där den slår med något mjukt. Annars kan den ju skada både sig själv och transporten.

När vi packade med höbalar framför så tyckte min nsv att det var godare än höet i hönätet, kröp under bommen för att äta, satte hoven i balen o drog den bakåt, fastnade under bommen, slet sen loss bommen från alla fästen när han ställde sig upp ( stark :angel: ). Blev ståendes fastkilad mellan bom (över nacken) och mellanväggen (över ryggen). Transporten gick mycket sönder och pålle blödde mkt både här och var.

Så... Palla upp med hö på gott och ont :cool:

Vet ej vad de andra har skrivit riktigt, men min kompis testade att ha en radio i transporten å de underlättade:D

Måste bara berätta! Var och tävlade idag, första riktiga åkturen sedan oktober förra året. Testade att köra hästen för någon helg sedan och det var mycket sparkande. Testade nu efter tips från buke att ha luckan öppen där bak (den lilla alltså). Och ingen spark alls på ditvägen och typ bara lite stamp på hemvägen när jag stod still länge vid stopp! SÅ HIMLA SKÖNT!!! Tack alla som hjälpte till att tipsa mig!! ps på tävlingen gick det inte så bra idag, var som en stirrig som en :smirk: liten unghäst och kissade i ridhuset också...

Hur stor risk är det att transporten går sönder? Borde tåla en del tycker man...Men det låter ju så mycket...
Givetvis kör jag så försiktigt jag kan...

Visst, transporten borde tåla en del tycker man, men men....
Har varit med om att en av mina (som aldrig varit några problem att transportera innan) fick ett sparkutbrott i transporten och lyckades sparka sönder den rätt rejält (och sig själv oxå för den delen, 14 dagar på Skara Djursjukhus). Släpet var ett relativt nytt hyrsläp.
Och angående golven i transporter så är det inte alls ovanligt att de blir dåliga efter 8-10 år, men de håller betydligt längre om man är noggrann med att hålla torrt och rent.

Måste bara berätta! Var och tävlade idag, första riktiga åkturen sedan oktober förra året. Testade att köra hästen för någon helg sedan och det var mycket sparkande. Testade nu efter tips från buke att ha luckan öppen där bak (den lilla alltså). Och ingen spark alls på ditvägen och typ bara lite stamp på hemvägen när jag stod still länge vid stopp! SÅ HIMLA SKÖNT!!! Tack alla som hjälpte till att tipsa mig!! ps på tävlingen gick det inte så bra idag, var som en stirrig som en :smirk: liten unghäst och kissade i ridhuset också...

Vad skönt att det löste sig, det är en ganska vanlig reaktion det där att vara lugn när de SER också vad det är, och inte bara hör, och så känner de flesta sig mindre klaustrofobiska med lilla luckan nere.

Du ska se nästa tävling går som en dans =)

Har oxå haft en som ville se ut bakåt. Tänk bara på att det blir ganska dragit när man kör med öppen överdel, så inte hästen blir kall om korset/njurarna. Täcke rekomenderas.

Jag har nog ägt Sveriges värsta transportmarodör, lastbil eller trailer spelade absolut ingen roll.
I hennes fall blev det dock lite bättre av att hon hade överluckan öppen och var löst uppbunden och kunde stå och titta bakåt om hon så ville.
Min dam totalförstörde bla en Böckmantrailer vad gäller inredning och hela lastluckan var enbart kaffeved ihopsatt med en gummimatta efter hon var klar med den. Hon har även förstört en lyxig och exklusiv kvalitetsbuss inredning...
Det jag däremot tycker du ska kolla upp i din trailer, som tidigare tagit emot smällarna (nu när den verkar ha lugnat ner sig), är att inga sprickor eller dylikt har uppstått. För det man ofta inte inser är vilka krafter det verkligen är inblandade med en häst som fått nog under är resa och kan få ett ekipage på 3.5 ton att kränga som om det vore ett maskrosblad i storm. Mao så tar vagnarna mycket stryk och bör undersökas noga!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama