vad göra åt dammkänslig häst?

charmant

Trådstartare
Det finns en häst i stallet som är sk dammkänslig.Höet vattnas...men nu läste jag i hästfocus att dammet försvinner ju inte utan "döljs"ju bara.Och nu när jag tänker efter så förra vintern stod jag på ett stall där hö kvaliten var lika med noll så vattnade jag men han fortsatte hosta.Hmmm tror nog på vad som står i häst focus.Vad tror ni om detta att vattna höet??Tex i hagen i vinter..hmmm,risken finns ju att höet fryser va?

Ge mig era funderingar kring detta för jag är nyfiken.

Sv: vad göra åt dammkänslig häst?

Ge hösilage, god stallventilation, mycket utevistelse och torv/råspån som strö till alla hästar. Sopa inte när hästarna är inne.
Själva har vi en dammkänslig ponny och vi gör allt detta, utom hösilage för jag fick inte tag på någon som kunde göra små balar av vårt hö i år. Mao vattnar jag. Har inte hört att det skulle vara till nackdel men det är klart på vinterhalvåret blir det bara vattnat hö inne (kvälls/nattamat). Har inte hört några krax i år efter att vi tor in på natten från sommarbetet, ta i trä.....
merman

Förlåt jag läste inte din fråga ordentligt. Jag tror att dåligt hö, mao mögligt eller på annat sätt sämre kvalitet inte går att "vattna" bort. Däremot tror jag att även ett bra hö är lite dammigt, som allt annat, och att du undviker det genom att vattna.
merman

Ja, jag märkte ingen skillnad med min hosthäst när jag vattnade mitt torra hö. Ändå såg man inte att det var dammigt mer än normalt.
Började med hösilage i stället. Ställde ut honom i logen med högt till tak. Han står på halm nu och får hösilage. Blöter allt kraftfoder. Får stå ute i minst 12 timmar dagtid. Hostar normalt nu. Har haft så i 4 år. Torv rekomenderar jag inte. Det är för dammigt.

För de två hosthästar jag har haft hand om så har det blivit bättre av att de åt höet utomhus då ev damm inte påverkar dem så mycket då. (Det var såklart fint hö). Vi vattnade kvällshöet men jag vet inte om det egentligen gav någon effekt. Många säger ju att det måste blötläggas en halvtimme för att det ska ge någonting. Men oftast är det ju mer än själva fodret hostan beror på, som stallmiljön i stort, längd på utevistelse och så.

Tja, det är ju rätt enkelt egentligen. Ett bra hö ska inte damma. Dammar det är det inte bra.

Det stämmer bra att man inte kan vattna bort damm- man binder det bara. Och hästen får i sig det ändå.

Har haft häst med kronisk bronkit. Fick beskedet att veterinären inte tyckte det var behandlingsbart om jag inte bytte till spån och hösilage. Efter det bytet, och en kur medicin var han helt symptomfri resten av livet (5 år). Han dog av andra orsaker än bronkiten...

God ventilation (gärna utebox), hösilage, dammfritt strö och mycket utevistelse samt god och genomtänkt motion förhöjer livskvalitén för hosthästar.

*knapplån*

har oxå haft en "hosthäst" som dessvärre inte blev bra. Men jag fick höra att papperströ är det bästa att stå på för hästar med luftrörsproblem. Någon som har possitiva erfarenheter av det?

Det är inte min häst som hostar nu lägre...tur tur .Det är en annans häst i stallet.dom vattnar höet precis innan det ges???det kan väl inte göra någon nytta alls menar jag??
Min häst blev bra förra året när jag bytte stall och då också hö alltså.
Men den hästen som hostar säger dom ha bra hö till...men varför ska man vattna då,kanske matten är petig osv...vad vet jag.tycker det bara är konstigt att vattna istället för att låta hästen vara ute lite mer och kanske byta till hösilage.
Tack för alla svar

Man måste ju tänka om helt när det gäller att få symptomfria hosthästar vilket personen till den här hästen kanske inte har förstått ännu. Man kan inte bara köra på som förut. Men du verkar ju ha koll i alla fall! Det enda (eller det viktigaste) som egentligen har hjälpt enligt min erfarenhet är att låta dem vara ute så mycket det går, modifiera stallmiljön och ha bra foder.

Vi blev rekomenderade torv, eller råspån, av vetrinär. Dammet är inte av samma sort som på verkar hästarnas luftrör (enl denne vet) och när det gällde råspån så skulle det vara den fuktigare varianten.
Alla hästar i stallet var dessutom tvungna att byta.
mvh
merman

Nina83 skrev:
Tja, det är ju rätt enkelt egentligen. Ett bra hö ska inte damma. Dammar det är det inte bra.

Det stämmer bra att man inte kan vattna bort damm- man binder det bara. Och hästen får i sig det ändå.

Visst, ett bra hö dammar inte men framåt senvintern/vårkanten är det få hö som klarat sig utan damm, så riktigt så enkelt är det inte.

Helt korrekt också att hästen får i sig dammpartiklarna, även vid vattning men vitsen är att de inte andas in dom. Altså, de kommer inte in i luftvägarna, där allergin utlöses.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 190
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: hoppsann
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 962
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama