Vad gör vi nu?

* Ta alla valsedlar, ta bort de som är allra mest otänkbara att rösta på och dra lott mellan de som är kvar.
Nästa val blir det lättare för mig någonsin. Alla som röstade ja till chat control 2.0 är bara att glömma för mig och då finns bara 2 kvar och även där lätt val för mig.

Jag drabbas själv av det här alltför ofta, att inte orka säga emot de som sprider hat och dynga eftersom de aldrig ger sig, tills man ger dem sista ordet. Fortsätta ifrågasätta, stötta varandra att inte mata nättroll. Engagera mig, jag har tidigare varit politiskt engagerad men 'mitt' parti har kompromissat lite för mycket för att jag känner mig helt hemma där. Samtidigt tänker jag att om alla som jag inte gör något, då kommer partiet ifråga att flytta sig ännu mer höger ut.

Vi vet att frivilliga inom folkrörelser, politik, idrott, kultur sjunker varje år. Folk i allmänhet vill/orkar inte ställa upp. Varför det har blivit så är en helt annan debatt. Men vanligt folk förvandlade en gång i tiden det svenska samhället och jag tror/hoppas att vi kan göra det igen. Det är lite, no one can do everything but everyone can do something. Fast jag ärligt erkänner att jag ibland gömmer mig från världen och lalalala med händerna för öronen.

Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser att göra skillnad. Det kanske är läge att kliva fram nu. För vår framtids skull.

Det här är inte en dystopisk tråd. Så ni utan framtidshopp kan hålla till någon annanstans, tack. Vi som tror att vi kan ta oss igenom det här och komma ut på andra sidan, vad gör vi nu? Hur kan vi göra skillnad? För att bevara fred, värna om våra fri-och rättigheter, ta hand om vår jord osv. Kriget i Ukraina är givetvis högaktuellt, men jag menar både det och överlag. Det är läskiga politiska vindar och stora utmaningar lite överallt. Hur bygger vi ett fritt och hållbart samhälle, nu och framåt? Vad kan vi göra på individnivå?

Vi håller i och håller ut. Vi gör oss obekväma (när vi orkar) om någon kommer med rasistiska och misogyna åsikter (sådana kan aldrig tolereras eller förstås). Men vi ska också lyssna på de som har en annan åsikt än vad vi har (utöver de två jag nämnt då), för att kunna mötas någonstans (dvs ta tillbaka "det goda samtalet" igen, för det verkar ha försvunnit).

Vi demoniserar heller inte de som har en annan politisk åsikt än oss. Det är inget som gynnar vare sig debatt- eller samhällsklimatet. Om vi vill vara en god kraft kan vi inte använda en hård hatretorik.

Jag tror att många av problemen kommer att lösa sig själva med tid. Jag har kommit till insikten att jag inte tror att Trump kommer att sitta på sin post i fyra år, utan att han kommer att tröttna på motgångar och avgå. Om det löser alla problem? Nä, det tror jag inte. Men det är en bra bit på väg.

Tack för alla kloka svar i den här tråden!

Jag har själv funderat mycket på saker som påverkar på lång sikt. Resiliens, politisk påverkan och att höja rösten där det behövs. Så pratade jag med klok fd. militär igår som påminde mig om vikten av att klara sig på egen hand några dygn. Då slog det mig att det såklart är någonting som alla kan och bör göra för samhället precis just nu. Att se till att man har den där radion, vatten, hygienartiklar, möjligheten att laga mat utan el, kontanter osv. För att kunna vara motståndskraftiga vid en eventuell incident. Inget nytt under solen, men en liten påminnelse. Själv hann jag halvvägs med detta 2022. Ryssland gick in i Ukraina precis när dottern föddes så jag var både otroligt ängslig och snurrig samtidigt. Men vi hann köpa en radio och en vattendunk 😅 Så det är väl läge att få de sista bitarna på plats också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka