Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att flytta med en förkyld och kinkig 10-månaders som hänger en i benen och dessutom vara gravid så man inte kan lyfta så mycket, inklusive barnet, måste ju ändå ses som någon form av extremsport. Det märks att hon blir påverkad av flytten och att vi säkert är uppe i varv, vill bara vara i famnen och nypas (det här blir en egen tråd snart känner jag). Så grabbarna får jobba nu, jag måste gosa med henne.

Jahopp, då har grabben feber. Han ville gå och lägga sig mer än en timme innan läggdags så misstänkte starkt att något var fel.

Hoppas det inte blir långdraget nu bara :)
Det verkar bara varit en feberkväll/natt för oss. Skönt så klart men lite bökigt att vobba med en pigg och glad fyraåring :angel: hade ett väldigt.. ehh.. kul möte på eftermiddagen där barnet snackade och en häst smet :nailbiting::rofl:

Imorgon får han åka till gammelmormor :)

Jahopp, inne på Astrid Lindgrens barnakut med febrig minibebis (5 veckor). Han har 39,2 nu, har fått träffa sjuksköterska iaf som tagit kontroller och nu blodprover. Väntar provsvar och på läkare och samtidigt försöker jag få honom att kissa i en mugg…

Hade varit mindre jobbigt om jag haft nässpray, läppsyl och något ätbart med mig. Och hur sjukt att man bara får stå 3 h utanför sjukhuset? Lite svårt att gå och flytta bilen nu, jag är liksom själv här.

Åh jag vet, vi blev inlagda på sjukhus när våra bebisar var tio dagar för att de inte gick upp i vikt och jag fick hålla i H när de satte i sonden i näsan, efteråt slog han mig i bröstet med sin lilla lilla hand och jag kände att han aldrig kommer förlåta mig 😭😭. Så är det ju såklart inte men känslan är verkligen fruktansvärd.

Åh hu, det där gjorde de på S när hon var tre samt fyra veckor gammal. Så ledsen bebis.
Kommer behöva göra det igen då hon fortfarande är täppt, även om det är mycket bättre nu. Ser ej fram emot att göra det på ettåring... 🙈💩

Åh hu, det där gjorde de på S när hon var tre samt fyra veckor gammal. Så ledsen bebis.
Kommer behöva göra det igen då hon fortfarande är täppt, även om det är mycket bättre nu. Ser ej fram emot att göra det på ettåring... 🙈💩
Nej gud, det måste vara jättesvårt på en ettåring! 😬 Tur att de är proffs på sjukhuset, Harry drog ut sin sond efter typ två timmar och när de skulle sätta i den igen sa sjuksköterskan att jag kunde vänta utanför. Det kändes både bättre och värre än att vara med.

Måste bara skriva av mig så jag kan släppa det sen… dottern börjar förskolan 9:00 och idag kom vi gående över förskolegården prick 9:00. Fick då höra av en personal att hon skulle vara inne idag ”och det är lite bråttom för de ska ha brandövning kvart över”.

Så tydligen är det bråttom för att kunna ta sig 50 meter på femton minuter :meh: Jag sa ”jaha, det är väl inte så bråttom?” och kände mig väldigt irriterad.

Ni kanske tänker att det inte är så mycket att störa sig på. Och ja, det ligger hos mig absolut. För jag kämpar fan stenhårt för att få iväg oss till förskolan klockan 9, vi kommer ofta 5-10 över men idag hade vi faktiskt kommit i tid! Så får man en sån kommentar som är helt orimlig. Det är väl det som gjorde att jag tog det som kritik. När jag lyckas med något jag kämpar med och så är det ändå fel.

Och ja, att komma ut genom dörren i tid med en ettåring och en treåring är ingen lek 😅

Nej gud, det måste vara jättesvårt på en ettåring! 😬 Tur att de är proffs på sjukhuset, Harry drog ut sin sond efter typ två timmar och när de skulle sätta i den igen sa sjuksköterskan att jag kunde vänta utanför. Det kändes både bättre och värre än att vara med.

Fy fasen alltså. Sond hade Signe några dagar, inte kul alls (men rätt smidigt när den väl satt).
Tänkte tokigt när jag svarade dig. Det var kamera hon fick i näsan sen, och ska få igen 🙈

Jahopp, inne på Astrid Lindgrens barnakut med febrig minibebis (5 veckor). Han har 39,2 nu, har fått träffa sjuksköterska iaf som tagit kontroller och nu blodprover. Väntar provsvar och på läkare och samtidigt försöker jag få honom att kissa i en mugg…

Hade varit mindre jobbigt om jag haft nässpray, läppsyl och något ätbart med mig. Och hur sjukt att man bara får stå 3 h utanför sjukhuset? Lite svårt att gå och flytta bilen nu, jag är liksom själv här.
Å, hoppas att ni fick komma hem, och om inte, att de hittade fokus för febern och att ni fått/får behandling :heart

Måste bara skriva av mig så jag kan släppa det sen… dottern börjar förskolan 9:00 och idag kom vi gående över förskolegården prick 9:00. Fick då höra av en personal att hon skulle vara inne idag ”och det är lite bråttom för de ska ha brandövning kvart över”.

Så tydligen är det bråttom för att kunna ta sig 50 meter på femton minuter :meh: Jag sa ”jaha, det är väl inte så bråttom?” och kände mig väldigt irriterad.

Ni kanske tänker att det inte är så mycket att störa sig på. Och ja, det ligger hos mig absolut. För jag kämpar fan stenhårt för att få iväg oss till förskolan klockan 9, vi kommer ofta 5-10 över men idag hade vi faktiskt kommit i tid! Så får man en sån kommentar som är helt orimlig. Det är väl det som gjorde att jag tog det som kritik. När jag lyckas med något jag kämpar med och så är det ändå fel.

Och ja, att komma ut genom dörren i tid med en ettåring och en treåring är ingen lek 😅

Pratade om just detta idag, kraven att hålla tiden på pricken på förskolor och fritidsaktiviteter när alla vet hur kämpigt det kan vara att ta sig någonstans med barn. Jag känner lite att vissa bör ha lite mer marginal, det är barn vi har att göra med och allt detta är väl på plats för deras skull? Inget förtroende man ska missbruka, givetvis, men då kan de ju prata med just de föräldrarna då om de upplever att någon inte sköter sig. Inte stå med piska på klockslaget med alla som svettas och kämpar.

Konstaterar att det här med åkpåse i vagnen var både succé och fiasko på en gång. Succé, eftersom lilla K tydligen tycker att åkpåse är så kul att hon skrattar i en halvtimme - åt allt vi åker förbi, åt känslan av åkpåsen, åt mina vaggvisor. Fiasko, eftersom poängen med att släpa sig ut i snön trots förkylning var att hon skulle SOMNA.

Pratade om just detta idag, kraven att hålla tiden på pricken på förskolor och fritidsaktiviteter när alla vet hur kämpigt det kan vara att ta sig någonstans med barn. Jag känner lite att vissa bör ha lite mer marginal, det är barn vi har att göra med och allt detta är väl på plats för deras skull? Inget förtroende man ska missbruka, givetvis, men då kan de ju prata med just de föräldrarna då om de upplever att någon inte sköter sig. Inte stå med piska på klockslaget med alla som svettas och kämpar.
Usch ja. En bekant hade en supernitisk förskola under tiden hon var f-ledig med barn nr 2 och stora gick 15h-veckor. Det var strikt kl12 som gällde för hämtning, inte ens hämta 12:10 för att hinna från läkarbesök accepterades...

(Förstår såklart att många förskolor kämpar med resurserna men just i dessa fall när inte ens ett enstaka undantag var ok känns det lite extremt...)

Usch vad hemskt 😢 Men skönt att hon mår bättre!
När min 4-åring var 2 veckor gammal fick han en mystisk knöl på sidan av halsen som vi fick åka in akut för. Minns att de gick ner med en liten kamera genom näsan på honom och min man fick sitta och hålla fast hans små händer som viftade 😭💔 Aldrig gråtit så mkt i mitt liv, man är ju inte heller sitt mest stabila 2 veckor post partum.
Iaf, bara lite igenkänning ❤️
Usch så hemskt! Låter riktigt, riktigt tufft. Det är så hemskt att behöva hålla fast dem. Men man har ju inget val. Skönt att det inte var något farligt i alla fall!

~~~~~~~~~

Vi är hemma nu i alla fall! Med en bebis som är frisk men väldigt trött såklart. Och hon har kämpat på så bra idag trots det, sovit när hon behövt och lekt, ätit och gosat där i mellan. Alla ville gosa med henne på planet, folk runtomkring och flygvärdinnorna. Hon har långt hår vår dotter och vi sätter upp det i en tofs som liksom står rakt upp på huvudet (urgulligt!) - och det verkar fungera som en magnet på folk liksom :D. VILKEN SÖT BEBIS har vi hört en miljon gånger idag. Mys! Förutom de som vill peta på henne eller hålla henne utan att fråga, nej tack till det.

Nu har maken nattat dottern, som somnade på mindre än en minut, och vi ska slappa på soffan och titta på Brooklyn 99 och äta glass. Så SKÖNT att vara hemma igen :heart:.

Jag förstår ju att det är deras vardag på arbetsplatsen som påverkas men ibland kan det kanske framföras på ett lite smidigare sätt… just den här personen kan uttrycka sig ganska rättframt ibland.

Men det brukar inte vara något tjat egentligen, någon gång har de sagt att det är bra om vi kommer några minuter tidigare på torsdagar för då går de ofta till skogen. Har hört historier om förskolor som har samling 9:00 varje dag och då måste man vara där. Väldigt lätt om barnet börjar 9:00, man får ju inte vara där så mycket tidigare heller :meh:

Sitter i soffan med en sovande bebis i famnen. Har lagt honom två gånger men han har glatt vaknat igen efter 15 min pga den där jäkla hostan han dras med. De andra två barnen satt vi såhär med varje kväll känns det som och då längtade vi efter egentid, den här bebisen sover så bra i sin säng om kvällarna så nu njuter jag av myset istället 😍

Jag förstår ju att det är deras vardag på arbetsplatsen som påverkas men ibland kan det kanske framföras på ett lite smidigare sätt… just den här personen kan uttrycka sig ganska rättframt ibland.

Men det brukar inte vara något tjat egentligen, någon gång har de sagt att det är bra om vi kommer några minuter tidigare på torsdagar för då går de ofta till skogen. Har hört historier om förskolor som har samling 9:00 varje dag och då måste man vara där. Väldigt lätt om barnet börjar 9:00, man får ju inte vara där så mycket tidigare heller :meh:

Ja precis, jag tänker även att det kan vara stress som ligger bakom kommentarerna och bristen på flexibilitet. Anledningen till att det kom på tal idag var så att en vän fått en syrlig kommentar då hon var 7 minuter sen, första gången någonsin. Det blir ju fel eftersom det sätter ytterligare press på redan stressade småbarnsföräldrar och går i slutändan ut över barnen som måste ryckas med och skynda. I en perfekt värld hade kanske just barnomsorg varit lite mer barnanpassad. Men jag fattar att det där med planering och resursfördelning inte är superlätt heller.

Jag ställer mig helt frågande till konceptet att man ska vara på plats en viss tid? Eller hade de gått ut och sagt att just idag är det viktigt att vara på plats 9 pga brandövningen?

Vi lämnar 8 och det innebär att vi inte får lämna före 8. Tror att vi har varit på plats prick 8 exakt noll gånger den här terminen. Lämnar vi någon gång extra sent typ 8:30 brukar vi höra av oss så att de inte tror att vi glömt frånvaroanmäla.

Däremot är de lite mer nitiska vid hemgång, framför allt om man hämtar när personal slutar. Men det är ju helt förståeligt.

Ja precis, jag tänker även att det kan vara stress som ligger bakom kommentarerna och bristen på flexibilitet. Anledningen till att det kom på tal idag var så att en vän fått en syrlig kommentar då hon var 7 minuter sen, första gången någonsin. Det blir ju fel eftersom det sätter ytterligare press på redan stressade småbarnsföräldrar och går i slutändan ut över barnen som måste ryckas med och skynda. I en perfekt värld hade kanske just barnomsorg varit lite mer barnanpassad. Men jag fattar att det där med planering och resursfördelning inte är superlätt heller.
Ja absolut, jag har full förståelse för att det kan vara så :) Det är väl bara lätt hänt att man tar åt sig när man, som sagt :angel:. , är stressad småbarnsförälder som bara försöker göra rätt 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka