Olika människors värde (utbruten från Vad gör vi? Del CCX)

Agree to disagree. Om Vladimir Putin och Felix, 9 år, befinner sig i en brinnande bil så vet jag vem jag hade räddat.
Det blir ju ett rätt lätt val. Men sitter han i en brinnande bil och Felix 9 år har trillat av sin cykel bredvid så tänker jag att det är väl den som är mest illa ute man räddar ändå. Men jag antar det inte finns någon lag som säger att man måste så man får göra precis vad man känner för och stå och titta på också om man känner för det.

Det blir ju ett rätt lätt val. Men sitter han i en brinnande bil och Felix 9 år har trillat av sin cykel bredvid så tänker jag att det är väl den som är mest illa ute man räddar ändå. Men jag antar det inte finns någon lag som säger att man måste så man får göra precis vad man känner för och stå och titta på också om man känner för det.

Nu är det väl iofs rimligt om jämförelsen åtminstone rör två personer utsatta för samma risk.

Om vi vänder på det hela. Felix 9 år eller en man/kvinna som är på väg att hitta ett botemedel för cancer och därmed rädda otaliga liv. Vem väljer man? Ett barn eller potentiellt tusentals barn.

Nu är det väl iofs rimligt om jämförelsen åtminstone rör två personer utsatta för samma risk.
Och det är ju alltid lite svårt eftersom det sällan är så i livet. Ibland står man närmare en person än den andra rent avståndsmässigt, ibland är branden mer på ena sidan än andra och om man jämför en gubbe på typ 80 bast eller vad han är snart och ett barn så är det ändå inte likställt.

Och det är ju alltid lite svårt eftersom det sällan är så i livet. Ibland står man närmare en person än den andra rent avståndsmässigt, ibland är branden mer på ena sidan än andra och om man jämför en gubbe på typ 80 bast eller vad han är snart och ett barn så är det ändå inte likställt.

Och med det sagt så är folk rent generellt inte lika mycket värda. Vi gör graderingar av vilka vi hjälper, vilka vi betalar räkningar åt, vilka vi vill fira jul med osv.

Om vi vänder på det hela. Felix 9 år eller en man/kvinna som är på väg att hitta ett botemedel för cancer och därmed rädda otaliga liv. Vem väljer man? Ett barn eller potentiellt tusentals barn.

Om det nu är forskning som inte någon annan känner till/kan utföra så är det ett knepigt val. Vilket bara ytterligare bevisar mitt påstående.

Hen jobbar säkert med ett helt team så då kan någon annan ta över

Hypotetiskt. Den här personen är den enda som kan skapa ett vaccin mot cancer.
Problemet med sådana hypotetiska situationer är att de är svåra att föreställa sig eftersom de är påhittade, mest troligt aldrig lär inträffa. Det troligaste är ett scenario där man tex står närmare en person och får rädda den först, eller ser att någon av dem är mer skadad än den andra, inte är ensam på platsen, eller personerna i bilen har olika möjligheter att själv hjälpa sig ut.

Vi är också bara människor, det skulle till och med kunna råka vara så att vi hamnar i chock och inte agerar alls som vi tänkt oss eller ens alls vettigt.

Just exemplet brinnande bil är väl ändå ett klockrent exempel på lika människovärde? Sedan att man tycker att någon annan är mer värd för en själv är en annan sak, men människovärdet är väl inte mindre.
Börjar vi prata om olika männisovärde är vi ute på otäck väg.
Titta bara apartheid eller slaveriet. Färgade var mindre värda, knappt ens människor.

Jag vidhåller att alla människor är lika värda.
Deras gärningar är en helt annan fråga. Skild från människovärdet

Börjar vi prata om olika männisovärde är vi ute på otäck väg.
Titta bara apartheid eller slaveriet. Färgade var mindre värda, knappt ens människor.

Jag vidhåller att alla människor är lika värda.
Deras gärningar är en helt annan fråga. Skild från människovärdet
Värdet på en individ sitter inte i hudfärgen, men för mig personligen så är naturligtvis mina närstående mer värda för mig än en helt anonym person.

Värdet på en individ sitter inte i hudfärgen, men för mig personligen så är naturligtvis mina närstående mer värda för mig än en helt anonym person.
Människorvärdet gäller hela populationen.
Personlligt värde är något annat. Mer kopplat till individ?

Självklart är mina närstående mer värda för mig som person. Men det har inget med deras - eller mitt - människovärde att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka