Vad gör veterinären då?

Sv: Vad gör veterinären då?

Nu var det 3-4 år sedan jag jobbade på distrikt och kliniskt överhuvudtaget och kan inte nuvarande policy och regelsystem för en DV men om man undrar eller är orolig så kan man fråga på jordbruksverket istället för att sitta på ett forum och spekulera:idea:
Distriktsveterinärerna

Ojdå nu har jag missförstått igen! :o Jag trodde att ett forum var till för spekulationer och utbyte av erfarenheter.

Dumma jag, borde ju fatta att man tar reda på fakta och håller tyst.

Du kunde bara ha delat med dig av länken med ett vänligt meddelande, hade oxå funkat, ;)

Jag tyckte iofs inte att jag var ovänlig, jag bara tänkte att många kanske inte vet att det finns en centralorganisation som säkert har björnkoll så behöver man inte oroa sig om något händer ens häst. Spekulationer utan fakta kan ju just leda till att många blir oroade i onödan så då postade jag i all vänlighet en länk där man kanske kan få svar.

Jag är väl korkad men jag förstod inte att jag var ovänlig.

Då är jag med ytterst korkad för jag tyckte inte ditt inlägg var det minsta ovänligt! Dessutom plitade Du ju med en smiley! :laugh:

Jag var väl lika ovänlig själv om jag tänker efter....

Inget ont menat, ibland slinter tangenterna!:angel:

Senast ändrad:

lånar sista knappen

Självklart tycker jag också att man ska se till att ha hästen försäkrad alternativt ha pengar och möjlighet att ge hästen vård.

Men tyvärr är ju alla inte ansvarfulla djurägare utan har häst men har egentligen inte råd.

Det jag undrar då är, om vet upplyser om att det kommer att bli dyrt och ägaren svarar: Då får det vara jag har inte råd.
Vad gör han/hon då vid exempelvis kolik, förstår självklart att de inte kan jobba gratis men samtidigt så måste det ju ur djurskydds synpunkt vara fel.

Häromkring finnas ingen nödslakt utan det är DV som gör det på jour tid, om dom då skulle neka pga av att det inte finns pengar känns fruktansvärt.

Häromkring skickar DV ialla fall fakturer än så länge, men det är inte säker att alla har råd eller vill betala ändå :crazy:

Jourtid och reseersättning ersätts inte av försäkringen ändå.
Bara de "vanliga" kostnaderna.
Det har jag tyvärr erfarenhet av i våras. Dyrt!

Jag förstår till fullo frågeställningen. Och det är en delikat fråga. Men samtidigt är djuransvaret ägarens. I det ingår att ha råd att avliva ett djur som är i behov av avlivning (alt betala den vård som krävs).

Men en mycket delikat fråga, och jag TROR de flesta veterinärer skulle avliva och fakturera faktiskt i det läget. Det är ju det länsveterinären och djurskyddsinspektörerna gör när de avlivar vanvårdare djur t ex, fakturerar.

Dock undrar jag hur många hästägare som med t ex en kolikhäst säger 'jag har inte råd' och veterinären säger 'okej, men du kan inte bara låta hästen vara obehandlad, jag kan avliva den åt dig mot faktura', hur många djurägare som då skulle tycka 'kan du det, tack'. Utan de skulle skriva spaltmetervis om vilken elak veterinär det var, hur synd det är om dem etc. Så det är ju inte ett alt som fungerar riktigt heller.

Problemet skulle självdö om alla djurägare tog sitt ansvar dock, men det är ju närmast en utopi. Jag kan se vissa intressanta tvångsmedel för att det ska ske dock, men det är en annan diskussion.

Öh, nej det gör det inte, om inte någon sådann skylt har kommit upp de senaste dagarna, eller funnits där för flera år sedan...

Den fanns där 2006 och 2007 (vår 07), men de kan ha plockat ner den. Trevligt i sådant fall, då jag tycker de kan upplysa om det på annat vis än genom gigantiska skyltar.

De flesta kliniker kör vell med kontantbetalning nu på dagtid och faktura på jourtid, alternativt direktreglering om man har en försäkring

Nja (det stavas väl förresten), det skiljer ju stort än, men generellt går ju fler och fler kliniker mot att du betalar innan hästen åker hem, dvs motsvarande som varit 'standard' (med vissa undantag) på smådjurssidan i flera år. De är btw lite fascinerande. Jag kan besöka en klinik med min hund, besöket kostar 1500 kr, kan jag inte betala kontant/kort så behåller de hunden (a XXX kr/dygn) tills jag skakat fram pengarna. Men jag kan besöka samma klinik med min häst, och det kostar totalt 15 000 kr, och jag får ta min häst och åka hem och sen kommer en räkning. Så antagligen är hästägarna lite bättre än smådjursägarna på att betala i alla fall? (Även om det börjar stramas åt med faktureringen på hästklinik nu med)

Delvis svar.

När min lillekille bröt benet i somras hade jag inte ens med mig ett betalkort till betet :eek:. Tycker det är lite väl tufft att fakturera under jourtider, men visst, jag förstår ju varför. Avlivningen gick på långt mycket mer än vad jag knatar omkring med på mitt kort så det var tur att de fakturerade. Veterinären ifrågasatte aldrig om hästen var försäkrad eller ej.

Som ni kanske förstår har jag inte mina hästar försäkrade. Har aldrig fått frågan om de är det av en veterinär. Jag åker oftast till ett stort djursjukhus i södra sverige och där kräver de halva det förväntade beloppet i förväg om det är kostsamt. De erbjuder avbetalning efter kreditupplysning (tror jag, har aldrig ansökt om det...). De har aldrig ifrågasatt huruvida jag skulle ha råd med den behandling eller undersökning som är aktuell. Men så säger jag också att "den här hästen är inte försäkrad, all onödig undersökning och behandling hoppar vi över och allt nödvändigt gör vi".

3000 i jouravgift? Dit jag åker kostar det 500 kr extra om man kommer på jourtid.

Ingen aning vad den ligger på nu, det här är många år sen (2001) och av diverse anledningar åker jag inte dit om det inte gäller livet igen, så inte varit in på jour sen dess. Men det var mitt i natten en helg. Och dyra pengar - javisst. Samtidigt kan jag iaf till viss del förstå den, jag skiter eg i om det kostar 3 K extra, för om hästen en helgnatt är så dålig att det enda som troligtvis kan rädda livet på den är klinikvård, ja då är jag nog på 'det får kosta vad det kosta vill'. Ingen aning vad de har för driftskostnader och så, men jag reagerade mer på vad slamtömningsbilen tog för att komma ut dagtid på röd dag när det var stopp i avloppet faktiskt. Men det kostar ju att ha folk 'standby', och än mer om man likt en klinik ska ha en byggnad 'i drift' med.

Min 'vanliga' klinik har inte nattjour, men dagjour (och kvällsjour de kvällar de har kvällsöppet), de tog för några år sen 800 kr, minns dock inte om det var med eller utan moms. Det var då dagtid och under ord öppettid, men 'utanför bokade tider'.

Just att inte ha pengar/kort med sig är ett aber. Jag fick åka akut från stallet med min hund en gång. Jag hade inget kk på den tiden, så sprang ju inte omkring med 3500 kr i fickan, och inget VISAkort heller.

Slutade med att jag fick väcka pappa sent på kvällen, och så 'gick de på nåder' med på att debitera hans AmEXkort mot att han faxade kortnummer och underskrift och att han godkände uttaget. Men om jag inte haft en pappa med fax, så ja då hade jag fått lämna henne där över natten (och betala för det) tills jag fått fram pengar..

Kompisens hund åt råttgift i stallet, hon ringde S-holm, de sa kom in NU så hon kastade sig i bilen och åkte. Inga pengar/kontokort med såklart. Hon fick dividera i en timme för att få faktura. Så det finns ju tillfällen när man 'oförskyllt' är i ett läge att man inte kan betala, så det är ett dilemma att lösa på etts tensäkert sätt.

Senast ändrad:

Hmm... Intressant! Har inte tänkt på det där med att dom kan behålla smådjur på kliniken. Det KAN ju vara så att även där handlar det om pengar. Det är ju betydligt dyrare att hålla en häst i förvar än tex en kanin eller en hund. Förutom då det Du var inne på. Att hästägare generellt kanske har bättre betalningsmoral helt enkelt.

Det är ju betydligt dyrare att hålla en häst i förvar än tex en kanin eller en hund.

Och glöm inte platsskälen!

ATG-kliniken på Romme tror jag har fyra eller möjligen fem boxar... skulle de behålla hästar i väntan på betalning så skulle det bli trångt fort...

Jo, kan ju också vara utrymmesskäl, dvs komb dyrare som du säger, och att alla inte KAN hysa en häst eller flera vettigt. Många kliniker har ju bara dagmottagning och dagboxar. Och även om boxen finns är det ju knivigt att trolla fram strö och hö till en häst. Sen finns säkert en ansvarsfråga med, om min häst 'hålls kvar' för jag inte kan hosta upp pengarna. Kliniken är utan personal och obevakad mellan 17 - 08. Min häst rullar fast på natten, eller stjäls, vems är ansvaret? ('Min' vanliga klinik tar inneliggande patienter om de inte kräver konstant tillsyn nattetid, det är inte personal där hela natten eller hela dagen helgdag t ex. Däremot vet jag att de har väktare som rondar där, jag höll nämligen på att dö av skräck när jag en kolmörk vinterkväll var och hälsade på min inneliggande häst där, och plötsligt stod öga mot öga med en väktare med en schäfer i snöre som undrade 'vad jag gjorde där?' :devil: Men det är ju också en kostnad, och den är säkerligen inbakad i priset för inneliggande patienter. Men om en klinik som eg bara har dagmottagning ska hyra in en väktare för att en häst 'är i förvar'.. )

Ryktet säger btw, jag vet INTE om det är sant, att det vid iaf ett par tillfällen hänt att hästägare inte löst ut sin häst från Ultuna, då de helt enkelt inte haft råd. Soms agt sant eller ej vet jag inte, men påståendet kom från en person som jobbade där (dock inte som vet). Och det kan ju bli ett dilemma med. Jaha djuräg kan inte betala, de håller hästen sålänge, och djurägaren kommer aldrig och hämtar den. Vad sjutton gör man då?

Opererade en häst på S-holm i somras och fick skriva på ett motagningskvitto där det bland annat står att:

-Hästen lämnas ut först när full betalning erlagts.
-Om inte hästen hämtats inom 7 dagar efter anmodan övergår hästen i Regionhästsjukhusets ögo.

Exempelvis på Strömsholm gäller kontant betalning alt. kortbetalning både på stor och smådjur. Förskottsbetalning för oförsäkrade djur eller där försäkring inte täcker. Deras hemsida är väldigt tydlig med detta.

En annan märklig sak är att vår ordinarie klinik, ej plats för inneliggande patienter - endast "poliklinik" tar varken kontanter eller kort.
Skickar alltid faktura och tar givetvis betalt för att skicka denna!
Dom borde ju kunna ta betalt med kort, tycker en (tyvärr) mer eller mindre stamkund.....

Är detta ett rättstavningsprogram?

Anledningen till att man inte tar betalt direkt när hästen åker hem är att det inte finns resurser till det, iaf när man hämtar hästen på jourtid. På smådjur är det lättare.

Det är ingen skillnad i resurserna på smådjur och stordjur på de kliniker jag menar, det finns DSV och veterinärer på jour på båda ställena, som kan ta betalt om så är.

Oavsett om det är smådjur eller stordjur så finns där djursjukvårdare och/eller veterinär i samband med att djuret behandlas. Dock så smådjur fakt inte allt, stordjur dygnet runt. Dvs det sitter i de aktuella fallen inte i personalresurser, utan av någon anledning så betalar hästägarna bättre/hästavd har mindre svinn. Kanske beror det på att fler stordjur är försäkrade? Att stordjursägarna är mer beredda på att det kan dra iväg och kosta etc, jag vet inte.

Har hittills alltid blivit faktureras av d-vet, men går man in och läser på sjv.se hittar man följande:

Betalsätt
Ordinarie betalningssätt är kortbetalning i första hand och kontantbetalning i andra hand. Kända kunder, lantbrukare och andra näringsidkare kan faktureras.

Kortbetalning
Vi tar emot de vanliga bank- och kreditkorten utom opräglade kort. Vi vill se din legitimation och du får skriva på ett förrättningsunderlag som visar vad som gjorts vid besöket och vad det kostar. Förrättningsunderlaget är också ditt kvitto på betalningen.

Kontantbetalning
Vi vill helst undvika kontanthantering av säkerhetsskäl. Om du inte har möjlighet att betala med kort så tar vi förstås emot kontanter. Du får skriva på ett förrättningsunderlag som visar vad som gjorts vid besöket och vad det kostar. Förrättningsunderlaget är också ditt kvitto på betalningen.

Fakturering
Lantbrukare och andra näringsidkare får oftast en faktura. Privatkund som är känd av oss och inte har tidigare obetalda fakturor kan faktureras. Vi behöver då person- eller organisationsnummer, namn och adress.

lånar sista knappen

Självklart tycker jag också att man ska se till att ha hästen försäkrad alternativt ha pengar och möjlighet att ge hästen vård.

Men tyvärr är ju alla inte ansvarfulla djurägare utan har häst men har egentligen inte råd.

Det jag undrar då är, om vet upplyser om att det kommer att bli dyrt och ägaren svarar: Då får det vara jag har inte råd.
Vad gör han/hon då vid exempelvis kolik, förstår självklart att de inte kan jobba gratis men samtidigt så måste det ju ur djurskydds synpunkt vara fel.

Häromkring finnas ingen nödslakt utan det är DV som gör det på jour tid, om dom då skulle neka pga av att det inte finns pengar känns fruktansvärt.

Häromkring skickar DV ialla fall fakturer än så länge, men det är inte säker att alla har råd eller vill betala ändå :crazy:

Om folk inte betalar fakturor så övergås det så småningom till att ta kontant betalt. För pengarna måste in. Så de som blåser veterinärer som tar på faktura bidrar till utvecklingen mot kontant betalning. Mycket enkelt.

Det är ju inte veterinärernas fel att djurägarna inte har pengar. Djurägare skall ha pengar för att ta ut veterinär, även för att avliva djuret, det är en skyldighet.
Annars utsätter djurägaren djuret för lidande och bryter mot djurskyddslagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka