vad gör ni

Sv: vad gör ni

skriver ner denna veckan:

såhär ser det ut:

mån, vila
tis, rida ut
ons, dressyr
tors, hoppträning
fred, rida ut
lörd, tävla
sönd, skritta / gå en runda (sen åka transport i 2½ timme)

Jag har inget schema utan gör det som faller mig in för dagen och som jag och hästen känner oss pigga på. Då blir träningen som mest effektiv och rolig! :idea:

Det enda jag har "inbokat" är hoppträning på torsdagar, dressyrträning på söndagar då det inte är tävling, och så tävlingarna på helgerna förstås (inte varje helg dock!).

De övriga dagarna ser jag till att få in en dag med vila eller i alla fall lättare ridning, kanske en skritttur bara, eller lite övningar från marken eller löshoppning.
Sedan blir det mycket uteritter, men jag rider "ordentligt" ute och rider dressyr ute i skogen precis lika gärna som om jag satt på ridbanan och gjorde det.
Hoppning ute i skogen är också bra träning, och klättring och cantring.

Vad vi gör:
försöker variera det så mycket som möjligt för att inte tråka ut min lite småtröga häst:D
men så här kan det se ut:
Mån: akademisk ridning(dressyr)
Tis: nh
ons: skogstur med dressyr på ängen
torsdag: bommar, studs
fredag: tömkörning
lördag: vanlig dressyr
söndag: lång skogstur med skolor och galopparbete
kan se olika ut från vecka till vecka, beror på väder och hur hästen känns:angel:

Rider ut ca 3 ggr, ridbanan ca 2 ggr och tömkör ca 1-2 ggr. Däremellan vilar hon.
Ute varierar jag skrittrundor med lite mer trav och galopp eller klättring.

tillexempel:

Mån: uteritt eller vila

Tis: uteritt

Ons: lite småhopp för tränare

tor: lektion i dressyr

Fre: lektion dressyr

Lör: hoppning

Sön: uteritt eller vila

Mån: uteritt klättring eller vila

Tis: galloparbete ute

Ons: uteritt

Tor: dressyr

Fre: dressyr

Lör: hoppning

Sön: uteritt lugn

sedan växlar vi mellan dessa, fast ons brukar bli uteritt(=min dag, jag delar med min syster)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag ha en nyplanterad klematis summer snow som verkligen tagit fart mot en ladugårdsvägg. Men nu när det har blåst har fästena den...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV