Vad gör ni ?????

L

Lillo

Har bara en liten undran ( Bara lite nyfiken ).
Vad gör ni om ni ska hämta in eran häst i från hagen och den bara tvärvägrar att bli in fångad ???

Jag hade ett sto på 80-talet som var sån i mellan åt, men jag gav upp några gånger efter att jag hade försökt att få in henne i ca 2 timmars tid, så hon fick kort och gått stå ute dom nätterna hon inte ville komma in.

Vet att jag troligtvis kommer att få bang i från er nu :)
Men ärligt talat så fick hon va ute då.

Sv: Vad gör ni ?????

För det första så jag jag aldrig upp ;) Kunde också gå i timmar efter ett sto jag hade..
Hon visste ju såklart att hon skulle komma in när jag kom med grimman i högsta hugg och hon ville vara kvar ute och äta.
Men i allafall så såg jag direkt på henne när hon skulle dra sig undan.Häst med mer "minspel" får man verkligen leta efter!
Så jag började att backa varje gång hon gjorde ansats till att springa iväg.
När hon förvånat stannat upp tog jag ett försiktigt sidosteg emot henne.
Flyttade hon sig upprepade jag det där med backningen. Jag kunde hålla på så här i evigheter, vissa dagar var hon lätt andra inte.
Hon var otroligt smart och lurades inte av en morot eller två!
Att vänta ut kan också vara ett alternativ eller helt enkelt gå fram till en helt annan häst och börja klappa och gosa! Då blir de oftast lite förvånade och dessutom så avundsjuka att de ska fram för det är minsann deras matte!

Lycka till! //Fröken_Skåne

Ja jag jagar hästen och jag ger inte upp
jag ska dö på fläcken i sånna fall :P
sen när ja ser att den börjar bli less
jagar jag lite till
sen ber jag den komma
komemr den inte jagar jag mer
till den kommer på mitt kommando

valacken jag har på foder tycker de är skit kul och se mig springa och flåsa i djup snön
jagade runt honom i 30 minuter innan jg fick fast honom och jag vet inte vem som var tröttast han eller jag
blev ingen ridtur iaf
han fick gå in i stallet rykta han lite och kastade på ett svettäcke :P

Hejsan !!!

Jo jag vet hur det är, just det här stot som jag hade från -87 till -97 hon var MYCKET speciell. Hade hon fått för sig att hon inte skulle göra något så då gjorde hon det inte heller. Hon kunde till och med SÄTTA sig när du red henne :mad: Fast ja nu i efterhand så kan man ju bara skratta åt det :D
Men tyvärr så är hon borta nu :cry:
Hon var sån att hon brydde sig inte för fem öre i fall jag tog in ALLA hästarna i från hagen så att hon blev kvar själv utan hon vägrade i alla fall att komma när hon var på det hummöret :)
Och hon brydde sig inte alls i fall jag gick och kelade med någon annan häst heller :o)
Men när hon väl SLÄPTE till så japp då skulle man ha kunnat vunnit OS på henne *L*
Ja det var tider det :rofl:
Jag kommer ihåg när hon var 2 år då var hon på sommarbete hos en välkänd uppfödare och han sa att det här var den jäkligaste häst han hade träffat på :o
Han sa till och med att var det att jag sökte jobb någon gång så var jag såååååå välkommen att jobba med hans hingstar för dom var som lamm i jämnförelse med mitt sto :angel:
Ja se sånna tider man har vart med om :)

En kompis häst är sån, om man har ridit henne någon dag och ska ta in henne typ dan efter. Ingen höjdare :p

Sist gjorde vi så att vi tog en longerlina och fick henne instängd i ett hörn, och då var det bara att fånga henne.
Annars brukar mat kunna funka, men den här gången var jag dum och trodde att det skulle gå ändå :p
Har provat att jaga, men det funkar inte.

först ska man nog fråga sig om det finns någon anledning till varför hästen inte vill komma in... min ponny blev svårfångad ett tag och sedan visade de sig att han hade kotledsinflammation...

Min ponny kunde imellan åt vara lite svårfångat med det tog högst en kavrt att få fast honom...
ibland försökte jag lura honom lite... lossades att jag skulle ta in någon av de andra hästarna... stog och pratade och gosade me dom...då blev han alltid avundsjuk... :p och tillslut kom han också...

eller så smackade jag och viftade med grimskaftet så han fick springa runt tills han blev less och jag bestämmde när han skulle sakna av... då vände han sig oftast mot mig och för det mesta kom han gående mot mig också...

hästen jag har nu... har aldrig varit svårfångad... hon kan bli lite sur... men så fort grimman är på så följer hon glatt med in till stallet... :)

Mitt sto jag har brukar var sådan på sommrana men det har alldrig hänt på vintern än, men om man får henne att flyta sig in i skogen till grinden så kan man ta henne med en gång, ungefär som om hon tyker att hon är fångad då hon står vid grinden.

underbara djur dom där hästarna.

Kram

Den häst som inte vill komma in får bli kvar i hagen. Undantaget om veterinär, hovslagare eller liknande ska komma.

Haha, jag är RIKTIGT elak jag. Förutom om det ösregnar (då hämtar jag dem, valacken hatar att få vatten i ansiktet och står och skakar på ett ställe tills man hämtar honom när det ösregnar) så hästar som inte kommer till grinden när jag ropar de får vara kvar ute. Oavsett väder och vind (minus ösregn då).

Jag försöker alltså inte ens fånga dem. Endera kommer de när jag ropar eller så kan de stå kvar ute. Jag ger dem fem - tio minuter att komma från att jag ropat första gången, har de inte dykt upp då får de sova ute. (De har fri tillgång på hösilage så det går ingen nöd på dem, lite dåligt samvete att de inte har vatten dock alla gånger, beror på temperaturen).

den häst som inte vill komma in får bli kvar ute, iaf i mitt stall.
undantag är ju dock då om vet, hovis lr liknande e på ingång..
som tur är har man ju en stallkamrat som e väldigt skicklig med lasso :banana:

kanske är det något alla hästägare borde lära sej

*lånar knapp*

Tur att jag har en ängel till dam dåh... :angel:

Den enda gången hon sprang ifrån mig var en dag då hon var dödstrött...
Hon hade ridits i 1,5 h dagen innan, dressyrlektion :bump:

Jag fick in henne efter 25 minuter, men jag red henne inte den dagen...

Då får hästskrället stå kvar helt enkelt!
Nej, på allvar så skulle jag försöka ta mig in och kolla om hästapållen är skadad först om främst.
Men om den bara vägrar att komma in.. Ja, då får den stå där.
Oftast så kommer dom skruttande endå när man släpper in dom andra.

Om jag vet att det inte är något fel på henne och att det bara är ett utslag av "det är skönt här och jag vill vara kvar" så blir det förföljelse :devil:

Står hon vänd mot mig så går jag henne till mötes men stannar typ två meter bort, kommer hon till mig då är ju allt frid och fröjd.
Vänder hon rumpan till/börjar beta/går iväg så smackar jagoch driver henne ett varv runt hagen tills hon stannar och så börjar vi om igen...och igen... tills dess att hon åtmistonde tar sista steget fram mot mig.
I höstas när dom började gå på fri tillgång i hagen (hösilage) så fick hon en period av att inte vilja hänga med in och då höll vi på såhär till och från ett par veckor. Som mest tog det en timme men det har betalat sig, nu tar det max 10min dom gånger hon får återfall :)
Oftast kommer hon mot mig nu och det är ju alltid trevligt :)

För många år sen när jag hade egen häst så mutade min pappa alltid henne med kilovis med morötter varje gång han höll i henne eller så, han var lite hästrädd och kände sig trygg när hon bara åt istället för att titta sig omkring typ (för det vet ni väl, rör dom huvudet två mm så tänker dom döda en ;) ) vilket resulterade i att hon ääälskade honom.
Blev det trubbel att hämta henne så var det bara att skicka honom, då kom hon i galopp :smirk:
Konstigt nog började hon aldrig tigga av någon annan än honom, betraktade väl honom som en egen människoras, morotsmänniskan :D

Ganska skoj på en tävlingsplats när jag från fikatältet hör ( hade skyndat mig iväg för att köpa en läsk och lämnat ponnyn hos pappa)

"-Mimmi skynda dig, jag har bara en morot kvar" ropat med en desperat papparöst :rofl:

jag har som tur är aldrig haft det problemet min hästar har alltid kommit hur snällt som helst :)
Men en herre som hade sin quarter valack i sama stall som mg hade väldiga problem. Hästen kände alltid på sig när han skulle rida så han sprang fram och tillbaka i hagen i fullfart med sin ägare efter sig :p det var ganska komiskt, ibland fick han tillslut tag i hästen eller så bad han någon annan i stallet ta in honom men ibland fick han vara kvar ute.

Det här var kul att läsa!

Min dam kommer för det mesta så det är inga större problem, hon är så nyfiken! Men det har hänt att hon ska "spela svårfångad" och sakta börjar gå bort ifrån mig när jag ska hämta henne, som att hon helt enkellt bara inte sett att jag är där.. helt oskylldigt så.. Jag blir så arg då så då får hon springa och jobba! Det är lite kul för de andra hästarna blir aldrig rädda när det är henne jag "jagar" så de betar lugnt runt mig och runt de hästarna springer min... vilket är en bonus för mig, för jag behöver ju inte springa då när hon cirklar runt mig.. :D

Sen slutar jag att driva henne och ber henne komma genom att sträcka ut handen mot henne och backa lite ifrån henne.. kan behöva upprepas ett par gånger, sen kommer hon och stoppar in huvudet i grimman, hi hi!

De andra i stallet tror jag är tokig som jagar iväg hästen jag ska fånga!! :rofl:

Men det är ju viktigt att säga här också att det inte fungerar att jaga en häst som inte kommer för att den är rädd eller liknande.. det kan ju snarare få katastrofala följder faktiskt..

Men små lata ponnier brukar detta fungera ypperligt på!! :cool:

Tänkte på en sak ang. den där Quartervalacken bl. a.

En del hästar är inte alls svårfångade, utan de reagerar bara som hästar faktiskt.. Som såhär:

När jag går rakt mot en häst och jag är ledare över dem så gör de som de ska - de flyttar på sig! Eftersom jag vill fånga hästen fortsätter jag att kliva efter den.. med mer bestämda steg den här gången, för nu är jag ju lite sur.. och häste tänker"men jag gick ju undan, vad är hon arg för nu då" och flyttar sig nu ännu tydligare kanske genonm att springa bort... Nu har jag ju en ganska konstig "dominanslek" på gång ur hästens synvinkel och en olat ur min synvinkel... :rofl:

Det här händer oftast med hästar som är känsliga..

När man närmar sig sin häst och den tittar upp och kanske vänder huvudet mot mig. Stanna upp, sträck fram handen och backa lite... det är inte omöjligt att hästen kommer mot dig istället då.. då har du ju "bjudit in den" till dig istället för att säga åt den att flytta på sig..

Men man får prova sig fram.. i allt man har gjort tidigare har ju tränat sin häst till att göra som den gör.. medvetet eller omedvetet.

En tanke bara, lycka till med infångandet!! :D

Haha.. ston är för härliga!! Min tjej är precis likadan.. Men då driver jag henne tills hon ger upp. Kan ta upp till tre timmar. Måste jag säga att hon är oerhört envis?

Jag har en tvååring som alltid är nyfiken på att komma in och hitta på nåt.

Så de gånger valaken (ridhästen) inte kommit till grinden så tar jag helt enkelt in lillan och det gamla stoet och sen får han vara ute sjäv. Gärna en bra stund ;)

Han gillar inte att vara ensam, så det har funkat bra....

Mirraya>> jag kanske ska ge honom ett lite tips om det där. Eftersom han tränar mycket ledarskaps övningar med hästen så kan det nog mycket väl vara så.

Mitt ena sto var svårfångad innan, ibland, å ja, det hände att jag gav upp.
Sen vi köpte fler hästar är hon det inte längre...är väl rädd att bli bortglömd eller nåt..?! Skulle hon ändå vända å gå, vilket hon gjorde i början när vi hade 2, tar mna ju bara den andra...

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det börjar bli dags, det är bara att inse att vi inte har så lång tid kvar tillsammans men bara tanken på det är så oerhört tung. Att...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: TeamLundVer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar