Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

S

_Sarah_

Hej! Jag undrar bara vad ni gör om hästern visar hälta vid böjprov men är helt frisk och sund annars. Går ni till vetrinären för råd eller behandlar ni med något eller får hästern helt enkelt stå ett tag för läkning? Alla gör så olika så det kan ju vara bra att veta.
 
Sv: Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

Åker till klinik!
 
Sv: Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

Om min häst vrickar sig i hagen eller under ridning och blir lite halt kan jag vänta i ca 1 vecka på att det ska lägga sig. Dock alltid efter kontakt med vet som oftast nu säger samma sak. Blir inte hästen bättre under den veckan blir det klinikbesök. Under den veckan vilar hästen med normal hagvistelse.

Om hästen däremot ser ut att vara frisk och ohalt men markerar vid böjprov vill jag ha det utrett direkt...så omgående klinikbesök, alltså.

Skillnaden är ju att i första fallet har jag en vetskap om orsaken till en ev. hälta men i andra fallet har jag inte det. Dock är veterinär underrättad i båda fallen per omgående.
 
Sv: Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

Men om det är så att man vet att hästen har blivit tränad för hårt och den visar hälta åker ni till klinik direkt då också eller väntar ni och ser i ca en vecka?

Annars är det någon som varit till klinik för en sådan här orsak som vet vad de gör med hästern? Givetvis så förstår jag att det blir en undersökning och sedan eventuellt röntgen men finns det något annat cde gör?
 
Sv: Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

Om hästen är halt pga hård belastning skulle jag absolut åka in och börja med röntgen, det kan ju vara en förslitning.

Hästeutredningar brukar innehålla börjprov på rakt spår och longering för att försöka lokalisera hältan. Om man hittar vilket ben och höjd så läggs sen bedövning och proceduren börjar om. Om bedövningen släcker hältan kan man behandla med spruta. Hem för sjukhage och återbesök för att kolla om hästen är hältefri.

Ungefär så är gången.
 
Sv: Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

Jag låter hästen vila från ridning men den får gå i hagen som vanligt, åker till klinik så fort som möjligt för en nogrannare utredning.
 
Sv: Vad gör ni om hästern visar hälta vid böjprov?

Okey.. tack för era svar... Resultatet av frågan kan man säga är att åk till klinik så fort som möjligt men om du vet varför skadad skett så låt vänta i ca 1veckas tid...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp