vad gör ni när ridningen inte funkar?

Sv: vad gör ni när ridningen inte funkar?

marieka skrev:
Jag vill ha den andra ridningen :cry: den funkade på min förra häst och de flesta andra. Jag vill ha WOW-känslan!

Misstänkte det :idea: . Plåga dig då inte i onödan med detta utan byt innan ridningen blir för tråkig. Det finns massa rara hästar som ger wowkänslan för dig och det kommer finnas andra medryttare som vill rida med råstyrka som kan ta över efter dig.

Lycka till/

Jag är utav den åsikten att alla hästar kan reagera för lätta hjälper. Sedan finns den där extra känslan som du beskriver som "WOW" mer på vissa hästar. Men alla hästar är känsliga. Det är vi ryttare som gör dom "döva" när vi accepterar att reaktionsnivån blir för långsam.

Det spelar inte någon roll om du rider hästen 2 gånger i veckan. Du kanske får påminna hästen om i början av passet (skiljer från häst till häst) att du accepterar inte att han inte reagerar för din hjälp. Men de gånger man får påminna blir tillslut mer sällan eller när hästen är eftergiven och lydig så försvinner de helt.

Men är känslan av att detta inte är rätt häst för dig, (det är en helt annan femma), då finns det säkert någon annan häst som passar dig bättre.

Nu känns det som det inte är rätt häst för mig, tråkigt men sant :(
eller jag vet inte....

Senast ändrad:

jag är också medryttare och har varit det på den nuvarande hästen i sju månader. i början hade jag samma tankar som du! "kan jag lära känna honom på 2 ggr/vecka? kan han lära känna mig??", men det gick! jag tror att hästen kommer ihåg från varje gång, och märker i början på ridturen/passet/hanteringen hur DU vill ha det och vad du accepterar.

jag tror alltså att den häst du rider skulle gå på ett helt annat sätt för en kunnig tränare, även om tränaren bara hade ridit i låt säga 40 min.
det jag vill komma till är att det hänger mer på ryttarna än hästen. :idea:

precis som du så tänkte jag också ett tag, när det var som tuffast, att det här absolut inte var en häst för mig. men jag hängde i ett tag till, och nu går det hur fint som helst! och då handlar det åter igen om en förändring hos ryttaren i att hantera både hästen och olika situationer. ;)

jag tycker inte att du ska ge upp än! leta efter tips och hjälp på att förfina känsligheten för hjälperna, tills du får hjälp av en tränare. häng i! :banana:

Jag trivs kanon med hästen annars så det kanske är dumt att ge upp? Jag kan kanske ge det lite tid och rida på mitt sätt och se om det lossnar...... ahhhh, vad trött jag blir på mig själv, velig som få.

Min tidigare häst betedde sig på detta viset. När jag började rida honom hade han stått ett tag så jag började sätta igång honom lugnt men när jag väl började kräva lite av honom "dog" hästen. Jag gnagde på både på banan och i skogen. Testade att rida med olika slags hjälptyglar och då gick han superbra. Enveten som jag är slängde jag då hjälptyglarna och allt sket sig igen. Då fick jag hjälp av en tjej som har ridit hästen mycket innan. Så fort hon satte sig på honom gick han som värsta dressyrhästen. Felet var att jag var för snäll. Han drev med mig. Grabben hade 16 år på nacken och visste precis hur mycket han behövde göra. När jag sen blev lite förbannad på honom och krävde att han SKULLE gå fram och han SKULLE stanna så fort jag bad om det så samlade han sig automatiskt och den sk WOW känslan kom.
Vet inte om du har samma problem som mej men det kanske räcker att bli lite förbannad och inte trycka fram honom två gånger. Händer det ingenting första gången så på med spöt och upprepa tills han reagerar på din skänkel. Beröm när reaktionen kommer fort.
Sen aknske jag har fel men när man säger att hästen behöver ridas med mycket ben såå driver man väl inte hela tiden. Man håller väl mer om hästen med benen?? Det gör iallafall jag och det fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel.
//Marre

Jag känner så igen mig!!!
Efter att ha läst "ridlära" av Bo Tibblin så undrar jag vad det har med ridning att göra???? :angel:
Det påminner inte alls om det jag gör!!! :eek:
Både ben och armar värker och dom där mjuka, fina halvhalterna????? ;)

Det enda bra tips jag kan ge är tränig, träning och åter träning!!!!
Som det är nu med ridningen så har det blivit så mycket bättre, :bow: allt arbete blir finare och finare, så nu är inte armarna långa men benen värker. :smirk: .....å det är det man lever för, med denna ridning, om än det bara blir 3 steg ibland(så kan det bli 4 i morgon)! :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama