Vad gör Ni med era valpar?

Sv: Vad gör Ni med era valpar?

TIPS: sök tävlingslydnadskurs istället :) OM du skulle bli sugen på att tävla kommer du inte att få tävla bruks men tävlingslydnaden är öppen både för blandraser och renrasiga. Dessutom kommer du mest troligt inte med på brukslydnadskursen då dennes platser brukar reserveras för rasrena hundar på brukshundsklubbarna och det är ingen större skillnad på apellklass eller lydnadsklass 1 (ett framförgående hit eller dit...)

Tack för tipsen! :idea: Det var något som jag inte visste! Ska kolla det när det isf börjar bli aktuellt!

KL

Som en del av er vet har jag nu valp.:crazy:

Jag undrar, av er som kan, detta med koppel/ inte koppel.
Jag tränar koppel, så det går bra MEN, valpen blir både gladare och faktiskt lydigare om den får vara lös hela tiden när jag är ute och arbetar.
Finns risk för bortskämdhet? Vad anser ni?

Bortskämd blir den nog inte. Det kan också vara så att du får ett annat kroppspråk när hunden är lös, jobbar mer MED den för att den ska lyssna, och att man ibland låter snörstumpen ersätta allt det där när man har hunden kopplad. Ha den lös om du har möjlighet, men glöm inte att också koppelträna ibland skulle jag säga.

Vi bor i stan, och tränar därför mycket koppel på vår lilla valp, men vi bor hyfsat nära ett grön-område och jag har häst (på landet!) där hon också hänger med och får vara lös så mycket det bara går.

Tycker en hund ska kunna gå både i koppel, men också vara lös och lyssna på kommandon som ges då.

Vår Yda är ungefär 4 månader och faktiskt mycket duktig, både i koppel och som lösgående, men vi har ju tränat båda dera sen hon var 8 veckor, vilket förenklar allt !!

...men vi har ju tränat båda dera sen hon var 8 veckor, vilket förenklar allt !!

Vi började också med det direkt när Lexus kom till oss! Jag var väl den som skakade som ett asplöv när sambon sa att jag släpper honom här på gräset nu! :eek::crazy: Men det gick super! Han gick inte långt, utan sprang som en rallybil runt oss istället! :rofl:

Nu de senaste dagarna brukar jag ha med mig godis vid promenaderna. Tränar lite på att så fort jag säger stanna etc så ska han söka ögonkontakt med mig och invänta nytt kommando. Det går riktigt bra (sålänge man har godis... :p)!

På torsdag ska han vaccineras andra gången, så efter det ska vi ut till mina föräldrar och låta honom träffa deras hundar. Är dock lite nervös inför det, för ingen av dem tycker om hundar som är "hoppiga" och far omkring. Vet inte riktigt hur vi ska introducera dem på bästa sätt?

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 272
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka