Sv: Vad gör Ni med era valpar?
Testa hiss, gå i trappor,buss, tåg...Får en stabil hund.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Testa hiss, gå i trappor,buss, tåg...Får en stabil hund.
En annan sak som tränas för fullt och som är SÅ viktigt är ensamhetsträning, att hunden ska lära sig att vara själv hemma, väldit viktigt i mina ögon!
Glöm rulltrappor, ska inte stå med, de är inget o rekomndera, jag håller min i famnen när jag gör det, de kan fasna...
Kan man visst göra!
Min äldsta hane går utan problem i rulltrappor, kan vara liiiite svårt att börja bära en 35-40kg schäfer i famnen när man ska åka och det saknas hiss.
Har lärt hunden att hoppa över 'tänderna', dvs vi tar lite sats och skuttar finfint över dem.
Valpis håller på att lära sig det också nu, vi övar givetvis först på rulltrappor som inte är i gång, men vi har nu faktiskt prövat det 2 ggr på rullande rulltrappor och inte en tass i närheten av 'tänderna', så visst går det att åka rulltrappa med hund.
Vi är anmälda till en valpkurs med start den 16/4, och det ser vi verkligen fram emot! Sen är väl planen att ev gå brukslydnad samt agility eller spår. Någonting iaf för det verkar som han fått lite av borderns huvud dvs. han behöver mycket aktiviteter. Dessutom känner jag att det ska bli urkul att göra något ihop med honom regelbundet, inte bara promenera. Vi har köpt en boll där man kan stoppa i godis, och sen får han ta ut det själv genom rullningar etc. och den är han galen i!
Hur snabbt kan man egentligen gå framåt? Är det lite som med hästar; en lättlärd häst som suger åt sig allt på nolltid gäller det att ta det lungt med, trots att det är lätt att "springa iväg"?
Vad e de för ras/raser