Vad gör Ni med era valpar?

Sv: Vad gör Ni med era valpar?

En annan sak som tränas för fullt och som är SÅ viktigt är ensamhetsträning, att hunden ska lära sig att vara själv hemma, väldit viktigt i mina ögon!

Det har vi redan börjat med! Och han är superduktig! Vi får dock tänka på vad som lämnas framme när vi går... :angel: Häromdagen var en korg, där jag har trosskydd etc i, naggad i kanterna, sen låg skor utspridda i vardagsrummet (han gnager inte, utan bara bär iväg dem när vi inte är hemma)! :D Men men, han lär sig, och det gör vi också! :)

Vilken bra tråd du gjort. Eftersom jag också fått en valp ska jag följa den för lite tips.
Jag lär min valp att när jag håller upp handen får han inte komma till mig utan stanna kvar. Återkommer.

Tackar! :D

Ja tips kan man inte få för mycket av! Har precis varit ute med yrvädret, och OJ så roligt man kan ha när det snöar och blåser! :banana::rofl: Men oj så söt... :love:

Imorgon blir det en promenad vid strömmen (vattendrag alltså), troligtvis en längre sådan bara vädret är någurlunda okej.

KOM PÅ EN SAK:

Bilder tycker jag är ett (mindre) krav här! :bump::D

Glöm rulltrappor, ska inte stå med, de är inget o rekomndera, jag håller min i famnen när jag gör det, de kan fasna...

Kan man visst göra!
Min äldsta hane går utan problem i rulltrappor, kan vara liiiite svårt att börja bära en 35-40kg schäfer i famnen när man ska åka och det saknas hiss.
Har lärt hunden att hoppa över 'tänderna', dvs vi tar lite sats och skuttar finfint över dem.
Valpis håller på att lära sig det också nu, vi övar givetvis först på rulltrappor som inte är i gång, men vi har nu faktiskt prövat det 2 ggr på rullande rulltrappor och inte en tass i närheten av 'tänderna', så visst går det att åka rulltrappa med hund.;)

Tänk på att de kan göra illa sig mitt i trappan också, inte bara när de går på och av. En kompis dalmatiner blev störd av nån som plötsligt böjde sig fram och ville klappa, hoppade runt och slet av en klo. Mkt blod blir det.

Kan man visst göra!
Min äldsta hane går utan problem i rulltrappor, kan vara liiiite svårt att börja bära en 35-40kg schäfer i famnen när man ska åka och det saknas hiss.
Har lärt hunden att hoppa över 'tänderna', dvs vi tar lite sats och skuttar finfint över dem.
Valpis håller på att lära sig det också nu, vi övar givetvis först på rulltrappor som inte är i gång, men vi har nu faktiskt prövat det 2 ggr på rullande rulltrappor och inte en tass i närheten av 'tänderna', så visst går det att åka rulltrappa med hund.;)

Jo de kan jag förstå, min väger bara 14 kg....

Åh fy fan vilken smärta!:crazy:

Näe men det har jag också tänkt på, och ser därför till att ha ett rätt bra avstånd mellan personen framför oss, samt att killen då står bakom mig och hunden, likaså är hunden 'längst in' och står alltid stilla(talar mest om gamlingen nu som kan detta utantill).
Men sen så släpper jag inte förbi en själ när vi åker, även om de så ska med tåget som står på perrongen.:devil:
För jag tar inga mer onödiga risker när jag tvingas till att åka rulltrappa med hund.:cool:

Så kort och gott kan jag säga att jag Inte åker rulltrappa m. hund mer än nödvändigt, trots att mina hundar kan det så undviker jag det så gott det går. Jag bärde på valpis in i det sista verkligen-och tro mig, det började bli liiiite tungt och jobbigt när han började väga över 30 kg:angel:

Haha, känner igen det där att man lär sig vad som kan vara framme och inte :p, i julas hade vi en julgrupp stående på soff-bordet, ups... Husse kom hem och fann lägenheten i ett trist skick med barr, pinnar, mossa och jord överallt, och tomten från gruppen låg hon förnöjt och tuggade på :angel:
Och skor åker alltid in i garderoben när vi ska iväg, för säkerhets skull.

Det jobbiga är att vi bor i lägenhet, och valpis har en tendens att pipa när hon blir ensam hemma, hon brukar få ett litet tuggben när vi går, för att sysselsätta sig och se att vi går som något positivt, men h'rom kvällen var det tydligen inte gått, så då satt hon vid ytterdörren och pep. Sambons syrra bor i trappuppgången brevid, en våning högre upp, hörde henne tydligt, ringde mig, så jag fick skynda mig till stan, då pep hon såklart inte :cool:. Hon lär väl sig hon också, hoppas bara inte att grannarna ska bli lidande av vårt val av pip-sill

Bilder var det ja
Lillasyster och storebror :love:
17323707.jpg

Nyårsafton
17414402.jpg

Bonus-bild, såhär liten var hon som 5 veckors valp, första gången vi var och kikade på valparna och fastnade för henne. Liten men tuff redan då, men visst är hon bra söt?
16491895.jpg

Vi är anmälda till en valpkurs med start den 16/4, och det ser vi verkligen fram emot! :bump: Sen är väl planen att ev gå brukslydnad samt agility eller spår. Någonting iaf för det verkar som han fått lite av borderns huvud dvs. han behöver mycket aktiviteter. Dessutom känner jag att det ska bli urkul att göra något ihop med honom regelbundet, inte bara promenera. Vi har köpt en boll där man kan stoppa i godis, och sen får han ta ut det själv genom rullningar etc. och den är han galen i! :D

Hur snabbt kan man egentligen gå framåt? Är det lite som med hästar; en lättlärd häst som suger åt sig allt på nolltid gäller det att ta det lungt med, trots att det är lätt att "springa iväg"?

TIPS: sök tävlingslydnadskurs istället :) OM du skulle bli sugen på att tävla kommer du inte att få tävla bruks men tävlingslydnaden är öppen både för blandraser och renrasiga. Dessutom kommer du mest troligt inte med på brukslydnadskursen då dennes platser brukar reserveras för rasrena hundar på brukshundsklubbarna och det är ingen större skillnad på apellklass eller lydnadsklass 1 (ett framförgående hit eller dit...)

kl

Min valp är snart 5 månader.

Jag tränar mest tävlingslydnad, det är ju så mycket roligare än annat!
All träning är alltid lek, det ska vara roligt, jämt. Jag vill inte lägga ner massa tid på att lära min hund ett moment som han inte tycker är kul.. Vi tränar alltså ingångar, fritt följ, backande, olika targets osv.

Förutom det jobbar vi på med sitt just nu, och har även börjat belöna frivilliga lägganden och ställanden.

Vi spårar lite grann, han börjar nog fatta vitsen tror jag allt. Vi tränar mycket lek, alltså en fungerande lek där han kommer tillbaka snabbt med leksaker.

Givetvis miljötränar vi, och vi sliter med ensamträningen som han tycker är riktigt jobbigt.

Bild på djuret;

17852873.jpg
[/url][/IMG]

17852874.jpg
[/url][/IMG]

Plötsligt börjar jag förstå varför folk inte tror mig när jag säger att min är schäfer...

IMG_2388.jpg

Haha, det finns ju onekligen en del likheter.

Du har nog köpt en schäfer i Belgisk kostym! :angel:

Haha ja varför inte?

Vare sig din tjej är tysk eller belgisk så är hon iallafall kanonfin!

örlatungu
Givetvis miljötränar vi, och vi sliter med ensamträningen som han tycker är riktigt jobbigt.

Ensam hemma tkr min också är jättejobbigt, även om han är snart 9 mån, sen rasen i sig tkr inte om o vara själva. FIN VOVVE! :love:
Smyger in en bild på min valpis när han var mindre.
Namnlst-1kopia.jpg

Finns mer bilder på: http://s231.photobucket.com/albums/ee237/Missel88/

Jag har en chihuahua som är 6 månader gammal.

Just nu tränar vi mest att han vid inkallning ska sätta sig på min vänstra sida. (Har sedan tidigare ett annat kommando intränat för inkallning när han ska sätta tassarna på mitt knä så att det är lätt att koppla.) Sedan tränar vi på att han ska gå fot när han är lös även vid störningar, har kommit så långt som att han klarar störningar på lite avstånd.

Annars så kör vi lite trickträning (sitt, ligg, rulla, snurra, stå på två ben, sitta fint osv), mkt lek och upptäckfärder.

Igår fick han maten i en äggkartong som jag knöt ihop ordentligt med ett snöre. Jätte kul att bita sönder för att komma åt maten, han är ju liten så det tog ett bra tag :D

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 272
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka