Vad gör ni med era månads gamla bebisar?

V

virrpANNA

Som rubriken säger, vad gör ni med era barn som bara är 3-4 månader gamla. Sebb är 3,5 månad nu och jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på. Vi brukar sjunga (eller jag sjunger och han skrattar och jollrar), brukar leka med hans skallror så han lär sig greppa, han får ligga i babygymmet och vi brukar gå runt och känna på saker här hemma.

(Ofta åker vi iväg till stallet, eller till landet och så vidare, då blir han stimulerad så det räcker av alla intryck och så vidare.)

Får så dåligt samvete om han ligger ensam på golvet eller bredvid mig i sängen och jag gör annat...

Vad gör ni andra på dagarna?

Sv: Vad gör ni med era månads gamla bebisar?

Jag brukar ofta ta mig ut på promenader i skogen, Ella älskar nämligen att kika på träd :)

Är vi hemma så ligger vi ofta på mage ( på en filt på golvet ) och tränar, sjunger en massa låtar , sitter vid bordet ( i egen stol ) och äter lite gröt eller annat mos ( hamnar mest utanför ), badar/duschar, träffar mammagruppen osv..

Ibland får hon leka själv, då lägger jag henne på mage med leksaker framför som hon ålar sig fram för att nå och hålla i..

Ella är snart 4 månader :)

Senast ändrad:

Du gör säkert alldeles tillräckligt och behöver inte ha dåligt samvete!

My har alltid fått hänga med på det jag gör (till stallet, i trädgården, matlagning, städning, promenader, hälsa på kompisar osv) och har med tiden blivit mer och mer "delaktig" i det som händer. De får ju som du själv säger, en hel del stimulering via alla intryck om de bara hänger på.

När vi var hemma och när hon var vaken vid den åldern (även när hon är med på andra aktiviteter) så pratade jag med henne, sjöng, tittade och pillade på grejer, hoppade i hoppgungan, lekte nakenfis på fårskinnet, badade, gick ut och tittade på träden, övade på att gå, gosade osv. Det räcker ju att bara umgås med sitt barn i lugn och ro!

Du behöver inte ha dåligt samvete om din bebis är nöjd och glad och ligger och leker för sig själv och du samtidigt gör något annat! Absolut inte!

Nu när My är ett halvår är det verkligen full rulle när hon är vaken, så det är svårt att få till några stunder när hon bara ligger och är nöjd för sig själv (så ta vara på de stunderna nu!). Hon ska gå helatiden och jag får gå böjd och hålla henne i händerna, eller sätta henne i gåstolen och leka med henne (gömma sig bakom soffan och sånt skoj). Hon får såklart fortfarande hänga på det jag gör, men hon har mycket större krav på att leka och gå omkrig nu än tidigare =)

//Julia

Mina barn låg massor på golvet - det är väl perfekt om man har en unge som tycker att det är bra och inte vill bäras hela tiden.

kl

Vår Alex på snart 5 månader hänger mest med på det vi gör. Han älskar att titta på när storebror leker, älskar även att titta på hönsen. Annars är det mest lite sjungande, han håller i saker, sitter med vid bordet, testar lite smakisar... Men mestadels är han med och tittar när storebror leker. Ligga på golvet tycker han är totalt onödigt, babysitter är bara för bebisar tycker han ;) så han häver sig upp och ska sitta själv.

Mina barn låg massor på golvet - det är väl perfekt om man har en unge som tycker att det är bra och inte vill bäras hela tiden.

Sån var Viking också i den åldern, nöjd med att ligga på golvet i babygymmet eller sitta i babysittern och titta på vad man gjorde. Så länge en bebis verkar nöjd så är den ju nöjd, dom ljuger inte.
Annars har han ju alltid fått hänga med på det jag gör, ut i stallet, elda i pannan, hänga/vika tvätt, i trädgården o.s.v.

Men NU är det full rulle med en 9,5- månaders racerbebis som ska ställa sig upp mot allt, fingra på allt, stoppa allt i munnen o.s.v. :bump::banana:

*hugger sista*

Melwin är nu 3 månader, han e väldigt enkel tycker jag.....Glad av att bara sitta i babysittern o kolla vad som händer runt omkring, alltså på mig vad jag gör, kollar in hundarna. Annars gillar han även sitt babygym, eller at ligga på lekmattan o leka med skrammel leksakerna, börjat greppa o ta dem nu.....

Annars brukar vi vara ute o gå, han hänger med o handlar o sånt, vi leker på golvet, badar (ca 2ggn vecka) snart sätter babysimmet igång vilket ska bli skitkul, myser i soffan, jag dansar/sjunger för/med honom.....

Vissa stunder tycker jag det e ngt långtrisst, mkt ensamt, har inte så många vänner här vi bor så.....Hoppas få flera nu när babysimmet och föräldragruppen sätter i gång!!

Liknande trådar

Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 332
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 780
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 325
Senast: mmbot
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka