Vad gör ni med era körhästar?

N

Nora92

Hejsan!

Min medryttarhäst som jag har nu, ska troligen avlivas i höst pga hosta :cry:
Hon som äger hästen har en liten shettis oxå som hon kör o hennes barn rider.
Jag fick ett erbjudande av henne att få börja köra denna shettis när medryttarpållen försvinner.

Jag har själv aldrig kört o vet inte ett enda dugg om körning. Är lite tveksam om jag verkligen vill de här elr inte. Jag o ägaren ska ut o köra några gånger innan, så att jag får lära mig lite o se hur jag ska göra o om jag gillar det.

Nu har jag då lite frågor.
Om jag nu skulle tycka att det är kul o börja köra henne, så undrar jag vad ni gör med era körhästar?
Vad gör ni när ni kör i naturen?
Kör ni endast på vägar, grusvägar eller kör ni på skogsvägar o stigar oxå?
Vad gör ni för övningar när ni kör på banan?

Tacksam för svar ;)
Tack på förhand!

/Ronja

Sv: Vad gör ni med era körhästar?

Jag har en shettis som jag kör emellanåt, när hon inte blir riden. Vi kör efter vanliga vägar men även skogsvägar och kuperade skogsstigar. Det tycker hon är kul. Får kämpa på lite.
Här är en bild på vår ögonsten.:love:

20673639.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vad gäller övningar så tycker jag precisionskörning är skitkul.
Man ställer upp koner m tex golfbollar på och så ska man köra banan utan att putta ner bollarna. Man kan också lägga ut hinderbommar/slanor att köra emellan.
Sen jobbar man med tempoökningar, halter, kör program - där hästen tex ska var ställd på volterna lika bra som om man rider.
Körning är buskul.
På vintern så kan man åka skidor efter eller pulka istället.
Stigar kan väl gå men det får inte vara så trångt att man riskerar att fastna.
//Luff - vars envetna fjord Luff en gång gick emellan två granar m släde så vi fick ta loss alltihop mitt ute i skogen och slita loss släden alltmedan han glatt stod och såg på.

Tack för svaren!

De där med precisionskörning får jag prova på, det låter kul!

Hur ofta kör ni era pållar då?

Riktigt söt shettis du har förresten! :love:

jag kör och rider på samma vägar/stigar och försöker rida lika ofta som jag kör och tvärt om.

mina körs bara.. de är lite små för att ridas.. Blir mest utmed vägarna eftersom vi inte har något riktigt bra ställe att träna på.. men ibland när vi har möjlighet till det så blir det lite dressyrkörning på ett gärde en bit härifrån. Har även ordnat ett litet vattenhinder här som de går igenom när tillfälle ges...

Jag tycker att sen jag skaffade shettis så dök det plötsligt upp massor av roliga saker att göra. Inte bara körning och ponnyridning.

Huvuddelen av vår träning just nu är inför brukskörningstävling till hösten. Jag tömkör några gånger i veckan, men tragglar inte långa stunder utan dety blir 10-20min då o då. Barnen rider ibland eller så går vi bara någon promenad. Körningen varieras med brukskörning på bana någon gång emellanåt med turer på vägar och fina skogsstigar när vagn finns till hands.

Vi åker också ibland och tävlar och tränar i ponnyagility, tävlar i tömkörning, både dressyr och precision. Shettisen får också hjälpa till att dra hem lite ved, köra ner sopor och beta av grässlänter. En och annan utställning har vi också varit på, och en uppvisning i agility ska vi ha till hösten.

Tack för era svar allihopa!
Nu har jag lite fler ideer på vad man kan hitta på tack vare er ;)

Jag kör endast i paddocken själv.Aldrig ut ensam.
Jag ska börja tävla nu så det är väldigt olika.

Just nu är vi skogsmullar :p
Våran paddock är så damig nu, inte roligt att köra där inne.
Vi tränar mycket med tömköningen, övar men koner och lite dressyr.
Nu när det är så varm finns det inget goare än att ta en skön tur runt sjön.
Snart ska vi ta lektioner med, fyller snart år och får pengar av päronen. Lite av det ska jag lägga på lektinoner =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 670
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka