Vad gör ni med era 1-åringar?

LitenIsa

Trådstartare
Tippa behöver något att göra ett par veckor till innan hon ska få gå enbart på bete och bara vara häst ett par månader.

Hon har varit ute och promenerat mycket, både i grimma och med träns och bett under grimman. Brukar gå rätt bra i ca 15 min sen tycker hon det är tråkigt. Hon har fått träna på att bli inplastad i pressening, hon har fått löshoppa ett litet kryss, tränat mycket ledarskapsövningar.

Vad gör ni med era 1-åringar? Något kul tips.

Sv: Vad gör ni med era 1-åringar?

Är det ingen här som har en 1-åring som de gör något med?:confused:

Min gör absolut ingenting:o

Hon har gått på bete i 2 månader nu, bara kommit in en gång när hon hade ett sår och en gång när hovslagaren var här. Hon verkade komma ihåg hur man går i grimma i varje:bump:fall

Härligt!

Jag ska snart låta henne få bara gå på bete. Men saken var den att hon blev lite väl kaxig för ett par månader sedan. Reste sig när jag skulle leda henne och knuffade och buffade på mig som om jag vore en stor leksak till henne. Så jag vill inte låta henne bara gå riktigt ännu.

I dagsläget tar jag in henne ca 1 gång var tredje dag för att hon ska få lite stimulans och för att jag ska känna att jag har kontrollen så hon inte vinner över mig.

Jag har en ettårig hingst efter Guido. Har inte gjort så jättemycket med honom. Han har dock fått lära sig att stå uppbunden på stallgången, bli ryktad (vilket han älskar), lyter hovarna, eftersom hovslagaren verkar honom. Han har också blivit ledd mellan olika hagar tillsammans med de vuxna hästarna.

Men igår köpte jag ett kapson och testade den på honom idag. Visste inte riktigt hur han skulle reagera när jag tog ut honom själv ur hagen, så jag tog på honom den i hagen. Vi gick sedan ut ur hagen och jag började så smått longera honom i skritt. Gick ganska bra, ibland ville han inte gå framåt och då fick man locka o pocka lite. Sen helt plötsligt får han syn på hästtransporten som står öppen eftersom jag varit iväg med ponnyn. Då går han upp på rampen och luktar på bajset som ligger där! :banana:Jag trodde inte mina ögon!

Han har åkt transport två gånger i livet; en gång ifrån mamma hem till mig (ingen positiv upplevelse för ett halvår gammalt föl) och en gång tillsammans med ponnyn till betesmarken.

Han gjorde inte så mycket mer utan jag fortsatte att longera honom och när det gick bra och han gjorde rätt var jag nöjd och tog in honom i stallet. Där stod han snällt medans jag borstade honom och lyfte på hovarna. Sen gick jag ut med honom igen. Jag provade att gå in i transporten före honom för att se om jag kunde locka in honom där och det gick hur bra som helst! Trots att han slog huvudet i bommen stod han kvar och gick in helt, så att det hade gått att stänga bakluckan. Men jag var så otroligt nöjd med honom så han fick lugnt och fint backa ut igen och gå ut i hagen!

Personligen tycker jag att det är en fördel att börja tidigt med alla enkla grejer som inte frestar på hästen, t.ex. de grejer jag har gjort nu. Funkar det att leda hästen och binda upp den har man en mycket bra grund att stå på när man så småningom ska gå vidare. Det gäller dock att inte ställa alltför höga krav. Hade han t.ex. inte velat gå in i transporten hade jag inte krävt något utav honom, utan det var mest ett test för att se hur han agerade när han nu var så intresserad av den. Det är väldigt viktigt att allt man gör med de små "bebisarna" är positivt och att man slutar när det går bra och att man öser beröm över dem! :)

Jag gör allt möjligt med min ettåring. I början var det ju bara att ledas, bindas, lyfta hovarna, transporteras osv. Jag har satt träns på henne precis som du och gått på promenader och joggingturer, det senaste har jag börjat tömköra henne så smått och en gång har jag lagt på sadel och gått på promenad. Till vardags brukar vi träna att gå och trava över bommar, backa mellan bommar, gå över pressenning osv, helt enkelt gjort upp en liten bana hemma med olika slags saker som hon kan tänkas stöta på i livet. Vi har kollat in grannens kor, hundar och alla möjliga maskiner som kan tänkas vara igång på en bondgård. Jag försöker utsätta henne för så mycket läskigt som möjligt nu istället för att behöva göra det när hon blir riden. Vi har också tävlat tre gånger, jag har ett quartersto och dem kan man visa redan som förlungar, så tävlingsplatser är hon van vid och allt möjligt som försigår där.

*kl*
Min tråd har visst fått lite nytt liv efter en månad.

Verkar som att jag tänkt ungefär som ni andra med 1-åringar. Min har fått bara gå på bete nu i en månad och har faktist mognat mycket i huvudet (och växt mycket:eek:). Då jag just nu är höggravid (2 veckor kvar) så gör jag inte allt för mycket med henne just nu. Vill inte ha en bufflig Xantippa i magen;). Men hon får iallafall komma in i stallet ibland och bli lite borstad. Har en annan tjej som har sin häst inhyrd hos mig och hon lägger lite tid på Tipp ibland så hon får lite att nytt att tänka på.

Är det någon som pysslat med sin 1åring i rundkorall? Har inte så mycket erfarenhet av att jobba i rundkorall men funderat lite på om vi skulle göra en provisorisk i paddocken.

Att hon tycker det blir 'tråkigt' efter 15 minuter behöver inte vara attd et är just tråkigt, utan att hon inte klarar att koncentrera sig längre, och blir 'övertrött' i huvudet. De små har ungefär tio minuters koncentrationsspann. Och de där lite mer 'kaxiga' brukar kunna bli etter värre när de blir trött/a, jämfört mer de i grunden lite mer dämpade som istället börjar se i kors.

Lillen här gör inte många knop. Jag brukar inte göra så mycket med dem när väl grunden är satt, utan 'spara' det där med att göra något tills hästarna ber om det.

Så Lilleman här står snällt lös och uppbunden, är ledtam. Står fint för hovslagaren, och har idag haft täckespremiär med (flugtäcke) utan att höja ett öga.

Se när han talar om att 'nu är det dags' så tar vi tömkörningen och bettvänjning.

Han kan dock också ha sina perioder när han blir väldigt kaxig och mopsig och då räcker det med att i ett par veckor ta två - tre 'pass' per vecka med lite grundläggande övningar, vi har i samband med det nosat på longering, dvs gå runt matte och stanna på kommando.

Om du kollar datumen så var det över en månad sedan jag skrev första inlägget. Och i det jag skrev idag skrev jag att hon mognat i huvudet. Menade då att hon inte längre står lika mycket på bakbenen.

Jag vill gärna pyssla lite med henne. Sen vet jag att vissa tycker att de bara ska få gå och slå dank, men jag vill gärna knyta en kontakt till henne redan nu.

Om du kollar datumen så var det över en månad sedan jag skrev första inlägget. Och i det jag skrev idag skrev jag att hon mognat i huvudet. Menade då att hon inte längre står lika mycket på bakbenen.

Jag vill gärna pyssla lite med henne. Sen vet jag att vissa tycker att de bara ska få gå och slå dank, men jag vill gärna knyta en kontakt till henne redan nu.

Jo såg den var gammal, men visste ju inte om 'problemet' fortfarande kvarstor =)

fast pyssla/skapa kontakt kan men ju göra utan 'jobb' om man bara är ute efter det. Men,d et går (soma lltid när det gäller unghästar) sällan säga 'gör si eller gör så', det är så himla individuellt. Min förra unghäst hade myror i både brallan och knoppen redan som åring, och fick således 'göra' betydligt mer och betydligt tidigare än nuvarande som har en mer 'laid back' attityd och i det stora hela är ganska nöjd med att tula runt och 'bara vara häst'. Och det som är utmärkt för honom i fråga om träning - både sort och intensitet - hade varit alldeles för lite och gett en rastlös och uttråkad dam om jag applicerat det på den förra. Samtidigt som om jag applicerat hennes 'nivå' på den här hade han kräkts på mig.

Något du kan prova är sådana där pyttesaker som är lätta att lära men går fort och inte kräver stor ansträngning. Det gör att hästen får tänka, men kommer klara uppgiften utmärkt utan att bli trött, får beröm och det blir positivt. Lightträning typ. (Fungerar rätt bra på konvalescenter med för den delen). Hitta på små enkla grejer som du ändå har nytta av längre fram. Sänka huvudet på kommando/tryck vid nacken t ex är en klassiker jag gärna lär mina.

Sådana små saker gör i långa loppet positivt för kaxigheten med. Allt som innebär att behöva fokusera, tänka och sen göra som man önskar är när de adderas till varandra positivt. Jag körde dätt 'hårt' med den lille att innan man släpps i hagen ska man ha fokus på MATTE, och inget annat. Dvs när man kommer ut i hagen står man stioll och har fokus på matte. Inte försöker ta ner huvudet och äta gräs, inte titta på fåglarna, bilarna, de andra hästarna etc. Är en väldigt enkel grej 'på ytan', men svårt nog för de små. Men det där med att stå still, slappna av och bara ha fokus och vänta, det är otroligt nyttigt.

Så, försök hitta sådana saker att lägga in mellan pysslet?

Att ha fokus på matte i hagen är inga problem. Hon har fokus på alla människor som kommer in i hagen. HOn älskar människor, tyvärr nästan lite för mycket ibland:angel: Hon kan vara väldigt påträngande och tycker att man bara ska ägna sig åt henne.

Men som jag skrev, det har blivit mycket bättre. Och när hon får lite egen tid och får uppleva lite nya saker (presseningar, bildäck osv) så är hon mycket nöjdare. Nästan så jag skulle kunna misstänka att hon är svartsjuk på de andra hästarna som rids.

Det där med att böja nacken vid tryck var en bra idé som jag inte tänkt på. Håller för tillfället mest på med att inte äta upp grimskaftet. Undra hur många gånger hon tänker smaka på antibitmedlet innan hon inser att det smakar precis lika illa varje gång:rofl:.

min Jack gör inte så mycket mer än betar och mår gott.
Men snart börjar allvaret

Han kan stå i gången uppbunden, ledas ordentligt, lyfter hovarna jätte duktigt när hovslagaren är här.

ska börja träna olika grejer med honom 1 aug.
allt från presenningar till transporter
sen ska han kastreras och köras in

Att ha fokus på matte i hagen är inga problem. Hon har fokus på alla människor som kommer in i hagen. HOn älskar människor, tyvärr nästan lite för mycket ibland:angel: Hon kan vara väldigt påträngande och tycker att man bara ska ägna sig åt henne.

Fast det var inte så jag menade. Att de är sociala i hagen är jättebra. Men ta om de varit inne, och så ska hon gå ut. När du kommer ut i hagen så vill hon kanske/antagligen äta, gå till kompisarna etc. Men innan grimman tas av/grimskaftet tas av ska man stå stilla, och vänta, med fokus på matte. Man ska inte äta gräs, titta på de andra hästarna, buffa på matte eller liknande. Utan bara stå stilla och vänta. Svårare än det låter för många hästar.

Det med att hon är påträngande, du kan använda samma övning där btw. När hon kommer i hagen, så ta henne i grimskaft. Men sen ska hon stå stilla och lugnt på slakt grimskaft och vänta. När man gör det, då är matte social och kelig. Just det där att vara social i överkant och tycka 'hej, hallå här är jag, bry dig om miiiiig' är inte fokus i den meningen jag menar det. Utan med fokus menar jag en häst som står stilla och väntar på signal från matte. Dvs varken är mentalt påväg ut till polarna, mot gräset eller är 'heeej matte är du hääär, vad kul'. För om du när hon är sådär 'översocial' skulle, utan några storaåthävor, ge henne en liten signal om något, skulle hon antagligen missa den. För hon är för upptagen med att tycka 'hej, klappa mig'.

Det är en väldigt bra egenskap att de är sociala, men det är skillnad på det och fokus, och det är väldigt bra att träna fokus med de där sociala. Samtidigt som du kommer ha stor nytta framöver av att hon är social. Så utmärkt läge att göratvå flugor på smällen =)

Men som jag skrev, det har blivit mycket bättre. Och när hon får lite egen tid och får uppleva lite nya saker (presseningar, bildäck osv) så är hon mycket nöjdare. Nästan så jag skulle kunna misstänka att hon är svartsjuk på de andra hästarna som rids.

Kul att det är bättre. Jag tror inte hon är svartsjuk på ridningen,d et har hon inget begrepp om, men uppmärksamheten som den innebär.

Det där med att böja nacken vid tryck var en bra idé som jag inte tänkt på. Håller för tillfället mest på med att inte äta upp grimskaftet. Undra hur många gånger hon tänker smaka på antibitmedlet innan hon inser att det smakar precis lika illa varje gång:rofl:.

hehe, det brukar ta ett tag innan poletterna trillar ner. Biter hon hela tiden, eller är det en överslagshandling? Vid överslagshandlingar brukar jag ge dem något tillåtet att bita på, som man senare när det inte behövs vänjer dem av med. Är det 'okynnesbitande' så ser jag till att varje gång snöret åker in i munnen (lillkillen här är hopplös på det just nu *s*) så får de en uppgift. Typ stanna, backa, vända - vad man nu vill. Men såfort man stoppar snöret i munnen måste man 'jobba' och tänka. Kan ta låååång tid att ta sig 200 meter ut till hagen vissa dagar, men poletten trillar ner ganska fort, utan att man via antibitmedel t ex får dem avogt inställda att ha saker i munnen. Något att testa kanske om hon inte fattar galoppen om ett tag till?

Min gör inte ett förbaskat dugg :D Han går på bete sen den 1 maj o ska bli där till sept-okt. Det enda ja gör när jag är där är lyfter fötter o pillar.

Min gör inte heller så mycket men har varit på ett par utställningar så han har fått träna på att lastas och köras i transporten och även att vara ute bland folk och andra hästar. Om ett par veckor ska vi på utställning igen och sova borta i två nätter så det blir också en nyttig erfarenhet.
Han leds i skritt och trav i träns och har korta stunder blivit "longerad". Ibland får han följa med på skogspromenader som handhäst i alla tre gångarterna.
Givetvis kan han bindas upp, står fint för hovis och är inga problem att duscha.
Hanterar honom kanske en-två dagar i veckan i normalfallet och mer intensivt veckan innan utställning.

Efter riks är tanken att han ska få vara helt ifred mer eller mindre fram till installningen och därefter vänjas vid sele och tömmar för att innan nästa betessläpp eventuellt ha fått börja känna på draglinor och skacklar.

Jag har faktiskt fått gjort en hel del med min ett-åring! Han är en halvblods-korsning med mycket :devil::ar annamma. Flyttade honom i april till ett ställe med sommarbete + inkörningsmöjligheter. Han kastrerades i början av maj. Påbörjade därefter tömkörning och inkörning. Detta efter rådfrågning av flera "garvade" vet. och uppfödare av "halvblod". Samtliga önskade att fler gjorde som jag! Förr körde man nästan alltid in så unga hästar. I o m att man börjar tidigt med detta gör att det blir en mycket starkare häst när den sen ska ridas in. De hinner bygga lite ryggmuskler. De är oxå mycket lättare att fostras ju yngre de är. Min går glatt:) med vagn 2 ggr/v à ca.15 min. Tömkörs 1 g/v kort stund. Går resten av tiden på bete m. 4 jämnåriga + en 6-årig "farbror". Han har även sen i april lärt sig stå uppbunden, stå själv i stallet (boxen), att ledas, selas av o på utan problem och står helt stilla när vagnen kopplas av (inte uppbunden).
Jag kan ärligt säga att jag hade mina betänkligheter:confused: innan jag bestämde mig för att göra allt detta. MEN med facit i hand så var det det BÄSTA jag gjort!! Ångrar det inte alls! Jag har en otroligt trevlig häst som tycker livet är toppen. Han är jätte trygg i sig själv och älskar människor! Men han har å andra sidan inga dåliga erfarenheter. Jag har själv förlöst honom och varit med sen dess med allt som har skett med honom.

Du missförstod mig, inte alltid lätt att få fram det man vill via text, men det var en visslande smilegubbe efter. Jag drev med mig själv och med Tipp. klart jag fattar att det inte var den sortens fokus du menade. Men man uppfattas som man skriver vill bara tillägga att riktigt så trög är jag inte.;)

Kul att det går så bra med in 1-åring. Jag har planerat att vänja Tippa vid tömkörning om nån månad (ska bara föda mitt barn först, inte läga att göra allt för mycket 12 dagar innan beräknad förlossning;).)

Ja, du gör nog rätt att du väntar lite!!! (hihi) Lite jobbigt med en mage i vägen :angel: när man på det ska arbeta med en 1-åring. Man är ju inte världens smidigaste, när man är gravid!:)

Här kommer en "liten" bild på min Shiloh med inköraren Christell bakom. Kanske lite inspiration tills det är dax för dig att tömköra?!

DSC04752mindre.jpg

Vad fin! ser så vuxen ut. min ser mer bäbisaktig ut fortfarande. Antagligen för att hon har så långa ben (ska kunna galoppera fort på FT banorna i framtiden:idea:).

Ska bli kul när man är smidig igen och kan greja lite mer med henne. Nu är jag inspirerad...

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka