Sv: Vad gör ni med era 1-åringar?
Att ha fokus på matte i hagen är inga problem. Hon har fokus på alla människor som kommer in i hagen. HOn älskar människor, tyvärr nästan lite för mycket ibland
Hon kan vara väldigt påträngande och tycker att man bara ska ägna sig åt henne.
Fast det var inte så jag menade. Att de är sociala i hagen är jättebra. Men ta om de varit inne, och så ska hon gå ut. När du kommer ut i hagen så vill hon kanske/antagligen äta, gå till kompisarna etc. Men innan grimman tas av/grimskaftet tas av ska man stå stilla, och vänta, med fokus på matte. Man ska inte äta gräs, titta på de andra hästarna, buffa på matte eller liknande. Utan bara stå stilla och vänta. Svårare än det låter för många hästar.
Det med att hon är påträngande, du kan använda samma övning där btw. När hon kommer i hagen, så ta henne i grimskaft. Men sen ska hon stå stilla och lugnt på slakt grimskaft och vänta. När man gör det, då är matte social och kelig. Just det där att vara social i överkant och tycka 'hej, hallå här är jag, bry dig om miiiiig' är inte fokus i den meningen jag menar det. Utan med fokus menar jag en häst som står stilla och väntar på signal från matte. Dvs varken är mentalt påväg ut till polarna, mot gräset eller är 'heeej matte är du hääär, vad kul'. För om du när hon är sådär 'översocial' skulle, utan några storaåthävor, ge henne en liten signal om något, skulle hon antagligen missa den. För hon är för upptagen med att tycka 'hej, klappa mig'.
Det är en väldigt bra egenskap att de är sociala, men det är skillnad på det och fokus, och det är väldigt bra att träna fokus med de där sociala. Samtidigt som du kommer ha stor nytta framöver av att hon är social. Så utmärkt läge att göratvå flugor på smällen =)
Men som jag skrev, det har blivit mycket bättre. Och när hon får lite egen tid och får uppleva lite nya saker (presseningar, bildäck osv) så är hon mycket nöjdare. Nästan så jag skulle kunna misstänka att hon är svartsjuk på de andra hästarna som rids.
Kul att det är bättre. Jag tror inte hon är svartsjuk på ridningen,d et har hon inget begrepp om, men uppmärksamheten som den innebär.
Det där med att böja nacken vid tryck var en bra idé som jag inte tänkt på. Håller för tillfället mest på med att inte äta upp grimskaftet. Undra hur många gånger hon tänker smaka på antibitmedlet innan hon inser att det smakar precis lika illa varje gång
.
hehe, det brukar ta ett tag innan poletterna trillar ner. Biter hon hela tiden, eller är det en överslagshandling? Vid överslagshandlingar brukar jag ge dem något tillåtet att bita på, som man senare när det inte behövs vänjer dem av med. Är det 'okynnesbitande' så ser jag till att varje gång snöret åker in i munnen (lillkillen här är hopplös på det just nu *s*) så får de en uppgift. Typ stanna, backa, vända - vad man nu vill. Men såfort man stoppar snöret i munnen måste man 'jobba' och tänka. Kan ta låååång tid att ta sig 200 meter ut till hagen vissa dagar, men poletten trillar ner ganska fort, utan att man via antibitmedel t ex får dem avogt inställda att ha saker i munnen. Något att testa kanske om hon inte fattar galoppen om ett tag till?