Vad gör ni med era 1-åringar??

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Precis som överskriften låter. Vad gör ni med era åringar.

När börjar ni löshoppa? lägga på sadel? tränsa osv, därmed INTE sagt att jag gör detta uten detta är en undran när alla andra börja!

Jag vill minnas att jag började rätt tidigt me min förra unghäst (obsavera att detta är ca 11år sen så jag minns inte helt)

Löshoppad e hon inte alls faktiskt, heller aldrig direkt hoppad, nångång i skogen över ett dike eller så det är det ända.
Men sadel PRÖVADE jag nog på henne vid, kan hon ha varit 1½-2år kanske. Men jag satt inte på henne förrens hon va strax över 4.

Så, berätta gärna va ni gör.
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

Jag har två ettåriga ston som går på lösdrift, den ena tänkt som hopphäst och den andra ren dressyrstam. "Hopphästen har varit på löshoppning tre gånger och åkt transport osv. Det har gått bra och hon får nog vara nu till i vår. Den andra får bara vara. Däremot binds de upp vid kraftfodring varje dag och är van att borstade, stå i stallgången, lyfta hovar osv. (Har förövrigt måsta sko "hopphästen" fram då hon växte så kraftigt att framhovarna inte höll, de är dock bättre nu när hon lugnat sig i storlek, hon är 168cm!!!) De har också provat att blivit durschade vid några tillfällen. :)
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

ok, va roligt, men oj va stor:crazy:

Tolka mig rätt nu och jag kritiserar inte, men hur tidit kan man börja löshoppa utan att det liksom är skadligt?
Ett tycker jag låter tidigt, fast det kanske inte alls är det?

OBS, alltså ingen kritik;)
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

Allt måste göras med sunt förnuft. De flesta verkar tro att man måste löshoppa höga hinder. Har mycket svårt att se att det skulle kunna vara farligt att löshoppa sin ettåring på höjder från bom på marken till något enstaka hinder på ca 50 cm.

Sen behöver man inte göra det varje dag och man behöver inte heller låta ettåringen ta 40 rundor på hindrena när man löshoppar.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

Jag hade sadel första gången på min när han var 1½ år. Började inte löshoppa förrän han var nästan 2 år. Gick mest på promenader med träns när han var 1 år.
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

Häastarna hoppar ju naturligt i det fria tex bäckar, nedfallna träd mm. Så löshoppning borde ju inte vara skadligt om man tänker på vad man gör. Jag kommer låta fölet skutta runt över lite hinder med mamma häst till sommaren. Så de lär sig vad det handlar om ifrån början.
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

Med min 1,5 åring gör vi följande:
*Promenader både med och utan sällskap
*Promenader med sadel,tömkörningsgjord,bett,träns eller ridkapson och ibland helt"nakna"
*Står ordentligt i gången vid borstning mm.
*Lyfter snällt på alla hovar
*Kan en del komandon så som nej,backa,prooo,vänd,lyft,puss och så har vi börjat traggla in kors(stälal frambenen i kors)

Vi tar det lite lugnt och kräver inget av henne direkt då hon växer så mkt och hon har bara varit hos mig ca 2 månader nu.Men hon är en häst som vill jobba även om koncentrationen inte är så lång.
Ska ge oss på att tömköra henne lite försiktigt nu under vintern tänkte vi.
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

De två halvblodsåringarna har löshoppat 3-4 ggr, upp till 60 cm. De tycker det är jättekul. De är tränsvana och vana att promeneras kortare sträckor, bara för att de ska lära sig att det inte är något konstigt att lämna flocken. De lyfter snällt på alla hovar, är lättlastade. Jag longerar dem även lite grann- obs - bara 5 min åt gången och inte särskilt ofta.
Jag har även en frieser åring och hon gör samma som halvbloden men slipper löshoppningen...hon är ingen hoppare.
 
Sv: Vad gör ni med era 1-åringar??

Promenerar med eller utan träns, ibland med schabrak och tömkörningsgjord på också, med sällskap ibland, själva oftast. Klättrar i små backar och svänger lite runt träd. Har tömkört ett fåtal ggr med medhjälpare som håller hästen i grimskaft - vi kan INTE svänga och stanna själva ännu. Det är ett av målen för våren. Skall även börja löshoppa så smått i vår. Spola benen, stå inne själva och bli borstade. Eftersom jag har en tjej som tycker mycket om att bli pysslad med så har jag även ryckt manen :angel: Duktig pålla!
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 586
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Träning hejsan! Jag har ett stoföl född i mars 2008. marwin - Nation zenith xx. Hon går nu med unghäst på 2år och hon e lätt att leda i hage...
Svar
11
· Visningar
1 951
Senast: MamaJustify
·
S
Hästmänniskan För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma. Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 576
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp