Vad gör ni med era 1 1/2 åringar?

Ä

Ängslig

IKVÄLL (:bump::banana::bump::banana:) ska jag hämta hem nya hästen!

Hon är närmre 1 1/2, arab/kbl travar korsning.
Världens vackraste och trevligaste!

Tanken är ju att träna mycket nh, promenera, tömköra lite försiktigt, lite trix och sådant. Så vi blir helt trygga med varandra.
Senare blir det sadel och tränsvänjning (när bör man vänja vid träns?). Så att vi är riktigt bra kompisar innan inridning, fast det är ju ett bra tag.

Vad gör ni med era hästar i denna ålder?

Sv: Vad gör ni med era 1 1/2 åringar?

IKVÄLL (:bump::banana::bump::banana:) ska jag hämta hem nya hästen!

Hon är närmre 1 1/2, arab/kbl travar korsning.
Världens vackraste och trevligaste!

Tanken är ju att träna mycket nh, promenera, tömköra lite försiktigt, lite trix och sådant. Så vi blir helt trygga med varandra.
Senare blir det sadel och tränsvänjning (när bör man vänja vid träns?). Så att vi är riktigt bra kompisar innan inridning, fast det är ju ett bra tag.

Vänj hästen korta stunder vid tränset, och när hästen accepterat tränset, tillsätt bettet korta stunder.. men håll inte på med bettet för att försöka styra osv.. förens hästen har förstått bettet och kommit till ro med bettet.. sen svängning osv skulle ja föreslå att du antingen med sidepull eller en grimma tränar tills hästen fattar att, "aha när hon gör så så ska ja gå åt höger".. Innan du börjar fiffla med bettet.. du förstår nog.. du ska helst inte tömmköra om inte hästen är bettvan ännu.. tycker inte jag.
Och inte heller tömköra en häst man inte känner, som för den delen kommer testa väldigt mycket. Då du sätter dig själv i en riskson att bli sparkad.

Något du kan göra är att gp ut och gå, teckesträna,spola av, lufta hovar konstant uppbindning löshoppning på vägre nivåer.(bommar) osv..
Presentera för nya ljud och saker som kan vara "läskiga".. om man inte tränat in "trix" innan så ska man inte börja på en unghäst.. tycker inte jag då dom lätt kan få jobbiga olater. vet du vad du gör, så visst,fine =).. Lycka till!

Och ja vet inte men ja skulle inte börja med sadelvänjning om jag inte vet att hästen haft tyngre saker på ryggen tidigare.. för vad jag tycker så ska de vara de sista man gör att få hästen att få panik och börja bocka runt.. då den får en dålig erfarenhet av sadling..

Jag frågade inte om tips, utan om vad ni gör.

Jag har haft många unghästar och vet mycket väl vad jag bör göra och inte göra. :D

Nu är ju inte min 1 ½ år, utan bara ett år. Men vi varvar promenader med lydnad på ridbanan. Vänjer in på bettet samt lär in tygeltag med sidepull. Lasttränar och tränar lite specifika distansrittsrutiner.

För tillfället går hästarna på sommarbete, men nu är det en grävmaskin och en lastbil i närheten som gräver ut en damm, så då får de miljöträning alldeles av sig själva. :D

När Ariel har blivit 1 ½ år hoppas jag att hon skall vara helt förtrogen med bett och tygelhjälper, samt van vid sele, för då tänker jag börja tömköra henne. Det är det enda nya vid den tidpunkten.

Min är inte riktigt 1 ½ heller, född slutet på maj,,,

Men vi tränar på tränsning, förstå tygeltag, promenarar, lasttränar och åker transport, går i par med min äldre häst i tömkörning med däck bakom, tränar på att bli spolad, sadel och seltämjning, tränar lite trick (typ stå på stenar och dylikt), lösgalopperar, Stå uppbunden "själv", stå själv i stall och hage, presenningar

*jisses vad vi gör mkt grejer, tur man inte gör allt på samma gång:D*

Kan inte alla presentera sina unghästar, kanske även med bild? Och kanske lite planer och förhoppningar för framtiden`?

Ursäkta trådkap! :o

Jag frågade inte om tips, utan om vad ni gör.

Jag har haft många unghästar och vet mycket väl vad jag bör göra och inte göra. :D

Men om du vet de så, så varför då fråga vad andra gör i just 1,1/5 stadiet.. ? om du redan vet vad just DU ska göra?

Men om du vet de så, så varför då fråga vad andra gör i just 1,1/5 stadiet.. ? om du redan vet vad just DU ska göra?

Jag kanske är nyfiken på vad folk hittar på?
Får jag inte det eller? :crazy::crazy::mad:

Min är född 9 juni 2007. Jag har lett mitt lilla sto fram och tillbaka från hagen bara. Hela sommaren har hon gått fritt i sin hage och lekt med sina kompisar.
I höst tänker jag att hantera henna lite mer longera lite lätt och gå på promenader mm. Hon är ganska tuff lite tjej. Så det är nog bäst att börja tidigt... ;)

Min -07 är född i maj.
Jag brukar ut och gå med henne i skogen, över stock och sten så hon får lära sig att lyfta på benen.
Har haft träns på henne några gånger och det har funkat bra.
Hoppat över lite småhinder när jag springer bredvid.
Åkt transport själv till och från bete. Tycker det är viktigt att de blir vana vid det från början.
Allmän hästvård när hon står uppbunden i stallgången.
Tränar på att ställa upp henne rätt eftersom hon ska ställas ut och att hon travar på kommando.

Min är född i maj 07. Är på bete nu sen slutet av april till slutet på augusti. Började vänja henne vid stallgång och allt vad det innebär stegvis, borsta lyfta hovar och så, ganska tidigt såväl som att stå i egen box då och då. Runt fyra månader gammal. Ute på skogspromenader utan mamma fortsättningsvis. Började med tömkörning redan i januari februari. Hade lätt kärra bakom i slutet. Så när hon kommer hem är det bara att fortsätta sakta och försiktigt :o) Jättego och social. Går jättebra i transport med.

Min lilla är nu 16 månader gammal och heelt underbar ! :love:

Hon kan utan problem:

Stå inne ensam i boxen o äta om vi är med. (blir för ängslig om man går)
Vara ensam i boxen när de andra hästarna rider om vi är med. (blir för ängslig om man går)
Duscha med schampo
Stå uppbunden i stallgången
Ledas i grimma och stanna osv om jag ber henne.
Gå på promenad själv.
Åka transport
Ha täcke på sig
Bli verkad
Daglig visitation såsom temp, rykt, flugmedel, pälsglans, flughuva osv osv!

Är så stolt över henne :)

Så fort hon har vant sig vid sitt nya stall och vänner så ska vi börja med träns & bett, "löshoppning" och lite longering så att hon lär in röstkommandon :) Och till våren blir det tömkörning och sadelvänjning :)

Detta gör jag med min lilla donna:

Ledas i grimma och grimskaft
Ha träns på sig
Stå uppbunden
Bli av spolad
Stå själv i stallet utan att någon är då, kan skrika lite.
Åka transport
Ha täcke
Bli verkad
Daglig visitering, temp, rykt m.m.

Jag brukar promenera med henne varje dag i skogen och det funkar bra:)

I höst ska hon börja ledas med träns, bli lite löshoppas, longeras lite och sen även kanske tömköra henne.
Det beror på hur snabbt hon utvecklar sig och jag låter det gå i hennes takt.

Sen till våren så kommer hon får vänja sig med sadel.

Sen brukar jag ta ut henne när svärfar kommer med traktor m.m. så hon lär sig att det kan låta mycket. Hon tycker det är lite läskigt men hon är blir bara duktigare och duktigare.

Hon är fortfarande livrädd för sambons cross men där jobbar vi oss närmare och närmare:)

Så bra det verkar gå för alla! Roligt! Kan knappt bärga mig tills jag får hem mitt hjärta! Två veckor till så...suck.

På tisdag, om allt går som planerat, kommer mitt lilla nyförvärv hit, också en -07:a. Det slog mig precis att jag aldrig har ägt en 1-åring förut - 2-åring har jag haft, och jag har jobbat med föl och åringar av olika ras och storlek, men aldrig ägt.

Jag tänkte nog inte göra så mycket med henne i början, kanske inte förrän efter vintern. Det blir ju förstås "det dagliga" samt säkerligen lite "hyfs-träning", som med de flesta unghästar, men tömkörning, löshoppning, tränsvänjning etc. låter jag vänta till nästa år. Det är ju en ponny jag pratar om, och inte en stor häst, men jag ser ingen anledning att sätta igång med en massa saker med en 1-åring. Utöver det dagliga så ska hon ju inte prestera någonting inom en överskådlig framtid, så det räcker gott och väl att börja till våren istället. (Pratar för mig själv nu, hur andra gör är upp till dem! ;) )

Delvis KL, tror jag :D

Är lite inne på ditt spår, har också en ponny (shettis). Hon är förr 30 april -07 och jag fick hem henne för en vecka sedan.

Har aldrig haft en såhär ung häst, eller såhär liten (som jag själv ägt dvs). Nu ska det inhandlas lite utrustning; träns, sele, tömmar etc., innan vi sätter igång med något särskilt.

det vi gör är att hon leds från hagen och in i stallet varje kväll och ut på morgonen. Hon står själv i stallet när jag rider på valacken, spolar henne med vattenslangen när jag fyller på vattnet i hagen (hon älskar det!), ryktar och kyfter hovar, sprayar pälsglans etc., alltså bara "vanlig" hästvård och hästhantering, inget annat. Har varit ute och gått runt på gården och ut på grusvägen en gång, vilket vi kommer göra då och då.
Har inget direkt mål med henne än, så vi stressar inte. Har nu skola och den store hästen att hinna med också :laugh:

Intressant dock att läsa vad andra gör med sina åringar!

Vill så gärna infoga bild på min lilla tjej men vet inte hur man gör? Alltså vad det är för adress man har på sin bild?Hur får man reda på den? Ngn som kanske kan förklara? Tack på förhand!

Du får ladda upp bilden på ngn sida för sånt, tex photobucket.
Och sedan länka den därifrån hit till tråden.

Igår provade jag att lägga på sele på min åring.
Det gick superbra och hon brydde sig inte. Det var bara att lägga på och spänna fast och sen ledde jag henne i grimma på stallbacken.
Hon är supercool. Inget hetsar upp henne.:love:

Är det något att :grin: åt?
Jag föredrar att ha en välhanterad häst :idea:

------------ * ----------

Lillan har vart med om mycket redan, så så mycket träning har det inte blivit. Hon fick en spik i hoven så vi har vart fram och tillbaka hos veterinären några gånger, så lastträning har det iaf blivit! :banana:

Tyvärr så har det ju blivit så pga detta att när jag hanterat henne har det varit för att lasta, ge antibiotika, byta bandage m.m. så hon har inte riktigt vilja komma i hagen. :angel:

Men nu när allt är bra har jag börjat pyssla mycket mer och nu kommer hon springande för att bli borstad och få komma ut lite.
Vi har promenerat lite och hon är jättesnäll!

Vad använder ni när ni promenerar med era små?
Grimma, träns, repgrimma, annat?
Jag har kört med vanlig grimma och repgrimma över.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 490
Senast: tara
·
Hästhantering Som det står i rubriken, vad kan man hitta på med en 1 åring? Är det för tidigt att longera korta stunder, bara i skritt då? Börja med...
Svar
18
· Visningar
4 712
Senast: axel
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 731
Senast: mackan
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur