Vad gör ni med era 05:or?

maria_b

Trådstartare
Kanske finns liknande trådar men har ingen hittat som är sammanfattande. Hur långt har ni kommit i hantering, uppfostran och "utbildning" (ev löshoppat?) med era åringar??

En tjej i stallet har en ettåring som pg.a. en senskada har haft boxvila i ett halvår(!!) utan att få komma ut..:cry: Nu, äntligen, så har han fått gå i hage för första gången i helgen som var.

Nu är frågan hur pass snabbt hon kan gå fram i uppfostran och ´hantering med den lille. Detta har ju tyvärr kommit på efterkälken då det inte är så lätt att hantera en unge som stått så länge, han har varit ganska odräglig. Han har faktiskt ändrat beteende äver förväntan nu när han börjat få gå ut, och naffsar inte alls som förut, eller stegrar, hoppar etc... Men nu undrar hon vad hon kan göra här näst med den lille.

Han verkar väldigt lättlärd och har egentligen bra temperament, vilket han visar nu när han får gå ut.

Han är i princip bara hanterad så till vida att han kan ledas i grimma, lyfta hovar, bli verkad. Han har åkt transport en gång som föl när stoet betäcktes om, en gång till fölmönstringen och en gång i vintras när han skulle byta stall, då nerdrogad för att inte få paja senan. Senan har läkt mkt fint men det måste ändå gå lugnt fram för att inte riskera något.

Ge förslag på saker som hon bör träna på, som dom nu bör kunna.

/Maria

Sv: Vad gör ni med era 05:or?

Vid promenader brukar jag träna på följande:
- inte bitas (då blir det kycklingdansen), han har nästintill slutat nu
- inte knuffas
- stanna vid kommando (ptroo och tryck på nosen av grimman)
- börja gå/öka takten (smackning och tryck på nacken av grimman)
- miljöträning med läskiga saker, bilar etc...

I stallet:
- stå uppbunden
- lyfta hovar
- flytta för tryck

I allmänhet tränar vi väl mest på att ge efter för tryck. T ex att backa, flytta bakdelen, följa grimskaftet (om jag lägger ett långt grimskaft så att det går från grimman - runt bakdelen ovanför hasorna och sedan till min hand och lägger ett lätt tryck i det så följer han det och snurrar runt så att han kommer fri från det och liknande övningar.

Har även testat att ha träns några gånger, täcke, täckesgjord och hängande saker kring benen.

I snitt så tränar vi kanske 2 gånger i veckan, korta stunder på kanske 15 - 20 minuter. Vilket inkluderar en liten promenad om det är fint väder. Tycker att han är rätt lätthanterad och kan rätt mkt för sin ålder. Det mesta gör vi bara på "lek" och utan riktiga krav.

Sv: Vad gör ni med era 05:or?

Tränar "samhällskunskap"
Får gå som handhäst med vuxen häst.

Löshoppar smått. Leder på bägge sidorna.
Får äta sin lunch i restaurangen ibland(släpet)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 105
Senast: snorp
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 269
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka