Vad gör ni med 06:orna?

Sv: Vad gör ni med 06:orna?

min står uppstallad, ute i en flock på 5 hästar allt från 1år till 18 års ålder.
ute mellan 8-20

otroligt snäll med allt hiitills
Mycket förståndigt *peppar peppar ta i trä*

brydde sej inget om täcket, inget om den stor brunnen mitt i golvet i nya duch spiltan, iget om den vita hösilage plasten jag la in i boxen.

Dock skiter han alltid i sin vattenkopp:devil::rofl:

så nu har han även hink, som han än så länge missar iallafall

*kl*

Min -06:a är född i slutet av juli här hemma, och vi hanterade honom mycket redan från början.
Han var väääldigt skygg i början och svår att ens få klappa, men nu älskar han uppmärksamhet och gillar att lära sig nya saker!
158 cm är han redan, den rackaren. Fast brorsan, som är lika gammal, är 162 cm. Vad ska det bli? :eek:

lillesam.jpg

Nu borstas och leds han dagligen, och ofta blir det något mer som t.ex:
löshoppning,
leda över bommar/runt koner o.s.v.,
ha på sig träns med bett,
ha på sig en liten ponnysadel, ledas med den,
linda benen, ha på sig benskydd,
rycka manen,
stå och höra när klippmaskinen är igång på nån annan häst,
lastning. In i transporten och mumsa pellets! :love:

Plus en massa annat som kan vara bra att vänja sig vid!

Senast ändrad:

mitt sto är född slutet på juni 06 och vi gör allt möjligt, nästan dagligen står hon uppbunden på gången och blir borstad, kratsad mm. jag brukar ha täcke på henne ibland, filtar, schabrak, allt vad man kan hitta på. jag får röra henne överallt med händer, grimskaft, dressyrpiska och även med piska med plastpåse på, hon bryr sig inte mycket. brukar även tömköra lite då och då i skogen och hemma på gården, leda henne över allt på vägen och liknande, bilar struntar hon i om dom tar det lugnt. har försökt tvätta lite med svamp och hink i sommar men det gillar hon inte riktigt, tycker den droppande svampen verkar läskig, men vattnet är ändå ganska skönt, så vi har inte riktigt gått vidare med slangen. tyvärr har hon varit på sommarbete vid vänner där jag inte haft möjlighet till att binda upp så sommaren har inte varit den bästa vad gäller hanteringen.
men transporten har vi jobbat med och det tycker hon är skitkul! underbart, i början tyckte hon det var läskigt att backa utför rampen men det jobbade vi med så nu går hon gärna på. och av.

det enda problemet är kanske att hon kan kicka utan förvarning, vet ej om hon är uppspelt eller vad det är, råkade träffa mamma en dag när hon höll i grinden. vet inte riktigt vad jag kan göra åt det. och att hon lätt blir uttråkad och dämed trotsig. kan stå och stampa i gången, och säger jag åt henne slutar hon i 5 sekunder och tittar på mig som "vad vill du då?" och börjar igen! *suck*

Har en fjordkille född i maj 06. Köpte och hämtade hem honom i november samma år.
Han är världens coolaste, lugn och trevlig, Tycker att livet är väldigt kul :)
Från början ledde jag runt honom kring stallet, och gjorde sånna vanliga saker som borsta och lyfta hovar. Utökade promenaderana gradivs
I mars kastrerades han. Då motionerade jag honom genom att jogga med honom, och han fick även följa med lös när jag red den andra hästen.
Sen i början av sommaren började vi tömköra :) gick riktigt fint, trots att jag inte kunde nåt ;) Därefter åkte vi på läger och fick lära oss tömköra på "rikigt". Så efter det tömkörde jag 2-3 dagar i veckan.
Nu har vi precis köpt ny sele. Men jag har låtit honom vara rätt mycket, har bara tömkört ett par gånger de senaste veckorna. Beror dels på att han växer just nu, och att det är så f-b mörkt ute, ser ju inte var vi går!
Planen är att tömköra 2-3 gånger i veckan framöver. Men räknar med att påbörja den planen om ett par veckor.
Att hantera honom är inga problem :) Han är så fin :) *stolt matte*
Ett tag hade han för sig att det inte gick att lyfta vissa hovar vissa dagar,, men nu är det inget bekymmer, han lyfter dom när han ser att jag närmar mig det benet :) :cool:
Har tänkt mig honom som en allround häst, med mycket skogsridning. Sen vore det riktigt kul att köra lite brukskörning oxå :)

Vad kul med en tråd för 06:orna! De andra årskullarna har ju sina..

Vad har ni för planer med era framöver? och i framtiden?

Vi tömmkör än så länge men beräknar att sätta för vagn om några veckor. Han ska dock kunna styras på 8 volter innan utan problem.

Står för övrigt uppbunden vid selning och borstning och verkas utan större problem.

Grannen har satt för sin och tar en skritt tur i skogen med ledhjälp några dagar i veckan. Dock har han inte kommit till hovupptagning än...

*kl*

Hon kan bli ledd som en vuxen, väluppfostrad häst.
Flyttar på sig när man ber om det (även när man har mat med sig).
Står till uppbunden i gången (både om hon sitter fast på sidorna eller i bindring "fram").
Lyfta på alla fötter, är lite vinglig bak så det är jobbigt.
Bada med slang (tur det, svansen blir fort skitig och äcklig), antingen "lös" eller uppbunden.
Går på transporten och vet att man går av snällt och lugnt efter att man har blivit ombedd.

Typ hon är som en vuxen häst fast inte inriden eller inkörd ;)

Kan gå som handhäst också.

Min kille har stått på stall hela sitt korta liv tills i oktober då slängde jag in honom på lösdrift. Fast de ångar jag lite nu vill ändå ha honom på stall igen så ska leta stall till honom.

Annars så är han van vid täcke, åka transport (han kliver rätt in som ingenting) trafikvan och van vid långa promenader och mijöträning.

Nu har han vant in sig på lösdriften så ska faktiskt idag lägga skydd och träns på honom för första ggr. Vi får se hur de går. Men har haft en sån tur med underbart psyke på honom och en uppfödare som hanterat honom varje dag.

Fick sist kommentar av hovslagaren att han sköter sig bättre än många "vuxna" hästar han skor :) De är alltid kul att höra.

Han är van att vara själv i både hage och i stall, lämnar lätt floken nu. Vande redan honom på betet att gå ifrån flocken vilket han gör galant.

16189184.jpg

Senast ändrad av en moderator:

en liten uppdatering....
testade att spola benen i helgen, det tog lång tid innan vi kom på att vattnet inte var farligt utan faktiskt ganska skönt, slangen struntar vi helt i och vattnet var ok, när man fick äta morötter på samma gång.
har väl lite planer på att efter nyår, kanske introducera en sele om jag kan få tag på en, eftersom tömkörningen funkar bra.
och även kanske försöka åka och prova lite löshoppning.
nu har hon tillochmed charmat min sambo så pass att han gärna leder henne och matar, helst med morötter ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka