Vad gör ni med 06:orna?

F

Fellow04

Är bara lite nyfiken, många verkar göra mer än andra. det pratas mycket om hur mycket man ska hantera dem osv. Så jag undrar hur mycket ni gör med era!?
Min 06:a är inte hanterad så mycket, köpte henne för en vecka sen, så hon håller på att komma till rätta här hemma. Än så länge har jag bara tagit ut henne från hagen och borstat/kratsat hovarna och det har gått så bra så. Och klappar och säger hej till henne när jag fodrar hästarna! mer än så har det inte blivit. vill att hon ska få tid på sig att känna sig hemma :smirk:

Sv: Vad gör ni med 06:orna?

min 06:a e ju född här hemma så han och jag har känt varann sen från början. Jag gör inte så mycket mer än att jobba på den dagliga hanteringen, ut och in från hagen, lyfta ben, gå undan från tryck, bli berörd överallt, kan ta på och av täcken och andra saker som benlindor osv... Stå uppbunden (dock är jag väldigt slarvig med det för jag binder aldrig upp mina hästar när jag håller på med dom, varför när man inte behöver?) MEN han har stått uppbunden och bryr sig inte, han bara står där och ser glad och gosig ut.
Jag tycker inte man skall ställa för mycket krav egentligen, bara försöka skapa en kommunikation och en vänskap och en grund som håller sen när det är dags för tömkörning, inridning - såna saker. Tills dess har man ju jättemycket man kan göra, gå över och under saker...transportträna...ljudträna... skogspromenader - you name it!
Ibland går jag med min ute på grusvägen lite grann men inte mer, känner att jag är inte redo för det.
Alla tjatar på att man måste göra det och det och si och så innan han blir si och så gammal, men jag låter det ta sin tid och han och jag verkar förstå varandra väldigt bra och det är det som räknas - tycker jag. Träns och sånt kommer jag inte börja med förrän kanske...2008.
Idag blev jag förvånad när han för första gången reste sig i boxen för att han flög in i sin kära mamma men det är skönt att han är medveten om vad han gör, han är så noga med att inte skada folk, han har en otrolig respekt för folks utrymme vilket är väldigt skönt då jag hört hur hingstar annars kan vara. Jag är väldigt glad över att han är så lugn och fridfull som han faktiskt är.

Senast ändrad av en moderator:

Ja du, en del säger att man ska låta dom vara och bli uppfostrade av mamma osv men jag hanterar min numera precis som dom andra hästarna.
Borstar, leder in och ut i grimman. Täckes träning, ute o promenerar.
Jag har bundit upp honom några gånger och det är han väl inte speciellt förtjust i, han går fram och tillbaka och så gnäggar han. Jag brukar inte heller normalt sätt ha mina hästar uppbundna vid hantering men jag tycker att dom bör kunna stå uppbundna.

Jag har haft min hingstunge sedan en månad tillbaka. Han är 7 månader.

Jag borstar, lyfter hovar, binder upp honom på gången, visiterar hela kroppen så han blir van att man tar på honom precis överallt.
Har lagt en filt på ryggen, gnuggat honom torr med en handduk när det regnat.
Han har varit inne i spolspiltan och luktat lite på slangen.
Sen går vi små promenader själva och lite längre med sällskap av annan häst.

Han är otroligt cool och tar allt nytt väldigt lugnt.

Glória löslongeras, longeras ett par minuter innan jag släpper henne.
Hon går promenader och står uppbunden. Blir borstad och får hovarna kratsade! Och så får hon träna på läskiga saker som transporten och att gå över broar.
Tvättat benen med slangen har hon gjort ett par gånger.
Hon har även haft voljlock och en massa saker på ryggen och har tuggat på ett bett, det tycker hon är mycket roligt!
När jag löslongerar brukar hinder stå uppe och hon far omkring som en tok och hoppar dem, hoppglad bäbis!
Mamma lämnade hon är nån månad sen när vi böt stall och det har gått jätte bra. Pappa Lukas följde ju med så...
Hon går i hagen med Storhästen Lukas och isisarna. Fungerar utmärkt!;)

Min går på lösdrift med liksinnade :)

* Visiteras varje dag vid fodring
* Borstas + kratsar hovarna ca 3 ggr/ vecka, binds då upp
* Promenad ca 1 g/vecka

Man kan säkert göra mkt mer men det här är vad jag hinner med. Känner också att det är fullt tillräckligt tillsvidare. Till våren blir det mer av promenaderna och övrigt.

Min lillkille har bara varit här i ca 3 veckor men jag fick lägga på det tunga artilleriet direkt då han var overkad och hade rejäl strålröta så vi skurar fötter både med slang och hink så det står härliga till. Står uppbunden i stallgången och gick promenad idag för första gången med de "stora" hästarna. Regntäcke har vi också stiftat bekantskap med då han blev lite snorig vid transporten och vädret är som det är...
Maken till underbar häst att hantera är svår att hitta tror jag, han älskar verkligen att bli grejad med!

Det är så olika, en del hästar går i flock på lösdrift tills de är 2.5 - 3 år, en del tycker det är bäst och de blir hur bra som hellst. Alla har inte den möjligheten.

Jag har 2 st 06-or (ponnyn) som älska när vi går ut och gå med dem, låter dem hoppa lite i skogen, man ser hur roligt dem tycker det är, alltid bra med social träning,de är helt orädda...;)

öl är underbart roliga o mysiga att syssla me tycker jag och unghästar är oxå underbara, men jag r såå nyfiken på å se hur min ser ut som vuxen:) storlek o så.. kan knappt bärga mig!:rofl:

oj vad långt ni alla har kommit! Jag har haft Jamaica (min 06:a)i lite mer än en vecka så hon har fått gå med 2 åring och göra sig hemmastadd. Blir borstad regelbundet och får hovarna kratsade. och så har jag lagt på henne täcke nu, det gick bättre än väntat. Hon är ganska känslig för det mesta....Men i helgen hade vi tänkt att gå ut på promenad :) ska blir kul att se hur hon reagerar på det!

min 06.a som är född sista april o är hingst gör vi inte så mkt med..
leds in o ut från hagen , ibland springer han själv.
Försöker skilja från mamma men han har separationsångest ;)
Dock blir de bättre o bättre.

Väldigt bitig o humör i herrn så allmäna ledarskapsövningar när man går till o från hagen. Brukar följa med när jag rider hans mamma så han får springa av sej all energi.
Älskar o skutta över diken o sånt där :D
han är inte uppbunden än men har varit in i transporten, van att spola benen i vattenslangen.

Min snutt går på lösdrift med sina kompisar.
Fodras 2 gånger om dagen sitt kraftfoder när de är uppbundna.
Dagligen Lyfts hovar, spols benen rena, borstning överallt,
Haft på honom täckesgjord.
Har dock bara haft han i 1 månad och låter han fokusera sig på att komma in i flocken innan jag tar min plats =)

Då skall jag ta honom ur hagen ifrån sina kompisar och ta en promenad.
Det blir nog vår första lilla fight, lägst i rang som han är vill han inte lämna de andrahehe.

Jag gör inte så mycket eftersom jag är hög gravid, men stallpersonalen, som är gulliga och ställer upp:bow: :bow: dom leder honom, lyfter benen, borstar, har han fastbunden.
Allt klarar han galant, dom tycker han är jätte duktig, han är den enda som kan stå mitt i gången när hovslagaren kommer dom andra får luta sej mot väggen..
så fort jag känner mei pigg efter förlossningen så kommer jag att åka ut på em och börja göra lite mera med honom. Sen mellan mars och April får han nog åka iväg och löshoppas och tömköras lite, sen blir det sommar bete. I aug- sep nån gång får han åka till halmstad där min vännina ska köra in honom, och hitta på en massa andra roliga grejor.

Vi leder i grimma ut och in varje dag. Borstar och lyfter hovar någon gång i veckan. Har varit på några promenader tillsammans med mamma.

Islandshäst född i maj.

Våran lillkille har börjat få ha på sig sele sedan ett par veckor tillbaka, går så fint så. :) (kallblodstravare).

Annars är det mest daglig vardagshantering som gäller, in och ut från hagen lugnt och fint, lyfta på benen och greja lite med dem, borsta, flytta för tryck och umgås helt enkelt. Han står bra uppbunden och är en trevlig liten kille.

Han har också åkt transport själv då han skulle frysmärkas, och vi transporttränar honom här hemma på gården då och då för att det ska kännas avslappnat för honom.

Känner att vi borde pyssla mer med honom, gå promenader och så, men han är såpass lugn och stabil så det känns som om jag inte behöver oroa mig så mycket att tiden inte räcker till ordentligt jämt...

Puttar upp lite för att se vad ni gör nu med era 06-or

min har bytt stall idag.... skötte sej jätte bra

*KL*

Inte så mycket. Hanterar och visiterar dagligen. Men i övrigt så gör jag som jag brukar, dvs sätter en mycket god grund, och sen behöver man inte träna direkt, för sitter grunden är det sällan några problem sen när man vill göra något.

Han sa inte flaska första gången han fick täcke på sig. Idag lindade jag benen på honom och han sa inte flaska. Vilket de inte brukar göra om man lagt ner gott om tid och tålamod på grunden.

Men han är tränsvan, har täcke utan problem, han är duschad, han står fint för hovslagaren, han kan stå både lös och uppbunden, är fullt ledbar, och förstår grunderna i longering (dvs begriper att man ska gå RUNT matte, mer har vi inte gjort, vill inte longera småttingar). Idag åkte vi på utställning och han är 'självlastande' märkte jag (inte tränat lastning alls), gick på själv. Vi måste däremot träna på att backa ur släpet, det giiick inte tyckte han.

Åkte utmärkt, tre timmar enkel resa. Stod som ett ljus i släpet och väntade både vid färjan och när vi var framme (trots andra hästar som gnäggade etc).

Dock blev han, valack som han är, hingstig och mopsig när vi var där, så vi ska idka lite miljöträning i vinter, åka iväg på olika grejer.

I vinter står även tömkörning och påbörjan på inkörning på schemat, om underlaget tillåter. Skulle gärna ha med honom som handhäst, men dels är han inte riktigt lämpad för det, och så ömmar han tyvärr fram på grus =/

*kl*

Min lilla tjej (född i juni) står uppbunden utan problem (både i ett rep och ett på varje sida i stallgången), lyfter fötter och står snällt för hovslagaren.

Vi har gått på lite promenader i grimma (varit nere vid större vägen och tittat på bilar och testat att gå på asfalt) och så har vi följt med när de andra rider ut. Hon har haft träns+bett på sig två gånger utan problem och nu får hon ha det på de flesta promenader framigenom har jag tänkt.

Hon har täcke + täckesgjord på sig utan problem (regnskålla:cool:) och även schabrak+täckesgjord på vissa promenader.

Har testat att longera henne mest för att hon ska få testa på det och förstå mina signaler (blir ungefär 3-4 varv-i varje varv om vi väl gör det då hon fattar vinken direkt och går på så fint :)) Har även toleranstränat henne med olika saker tex. gnidit körpisken fram och tillbaka över hals, rygg, rumpa, ben etc (hon tycker den är helfestlig och vill gärna tugga på tofsen längst ut på snärten ;))., joxat runt med sadelfilten och arbetsrepet över hela henne osv

Hon står själv i hage och stall utan problem och har inga problem med att gå ifrån de andra vid promenader och så. Hon kan ledas i grimma till och från hagen om det skulle behövas och är lugn och fin vid grindpassager o dyl. Och hon kommer i hagen (När det pissregnar och är lera så långt ögat når är det väldigt skönt att ha en häst som kommer springandes när man går in i hagen :love:)

Hon är otroligt cool och urtrevlig att arbeta med då hon verkligen lyssnar och vill vara med utan att vara bufflig. Har aldrig stött på en goare häst!
bild från augusti
Poserar.jpg

och en från september (bästa bilden av de nyare ;))
Chilisen.jpg

puttar lite och passar på att fråg om det är någon/några utav er som har sina 06:or uppstallade/inackorderade? (alltså inte på lösdrift)

MIn -06 står uppstallad i ett kollektiv stall då jag inte hittat någon bättre lösning.
Han går dock i en extra stor hage tillsammans med mina två tvååringar, och den ena av dom busar han dagarna i ända med, de är riktiga bästisar :), samt att de har fri tillgång på grovfoder ute på dagen.

Sedan tas han och de övriga hästarna in vid åtta tiden. Så det fungerar riktigt bra. I sommras gick han på hingstbete och det blev inte så bra, nästa sommar tror jag att jag skär ut honom och låter honom gå på stora betet tillsammans med de övriga hästarna. De kommer alla att få hela sommaren på bete.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka