Vad gör ni åt...

Superselma

Trådstartare
... svullna ben?

Är det box, sjukhage eller hela hagen som gäller?
Vad lindar ni in med?
Använder ni något medel också, varmt/kallt omslag?
Ringer ni vet med ens eller väntar?

Vad gör ni när olyckan är framme med andra ord;)

Sv: Vad gör ni åt...

Man kan inte generalisera så. För det första måste man veta vad svullnaden beror på. Är det en lymfangit? Är det en lokal svullnad där man misstänker en spark eller ett annat trauma? Är det en svullnad runt en led? Vidare - är hästen påverkad av det? Är den halt? Är den öm? Har den feber?

Svullnad runt en led tillsammans med feber - åk till vet direkt.
Lymfangit - leta orsak, jodopax eller alsolspritomslag. Hage.
Spark och rejält halt - box tills vet utelsutit fraktur eller spricka.
Osv.

Det finns ingen enkel lösning utan man måste ta hänsyn till det enskilda fallet. Det är dock aldrig fel att ringa och prata med vet - hellre en gång för mkt.

Ang din häst - vänta med flytten tills hästen är ok igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka