Sv: Vad gör man?
Brottet hade fortfarande uppdagats eftersom uppfödaren har skrivit om det hela både i sin egen blogg och öppet på ett forum.
Och visst, det kan vara svårt att komma i kontakt med en veterinär. I synnerhet om man har kravet att veterinären ska finnas nära men om man endast vill prata med en veterinär över telefon är det bara att ringa. Det finns tillräckligt många jourveterinärer i Sverige för att man ska komma i kontakt med iaf en.
Jag ställer mig högst tveksam till att en veterinär öht. skulle ge sig på att sy ihop en öppen buk på en nyfödd kattunge både av etiska men även tekniska problem. Det är mycket svårt att dosera korrekt med smärstillande och lugnande på en så liten katt.
Jag tror ju inte att lite smärtstillande salva är i närheten så bedövande som krävs för att ingreppet ska ske smärtfritt.
Okej, bloggandet missade jag.
I hennes fall var det ju ganska nödvändigt med en veterinär nära, för jag tror inte att det var enbart råd hon ville ha utan hjälp.
Det är ju skillnad att ringa och fråga hur mycket choklad en hund kan äta utan att bli förgiftad eller stå med en förgiftad hund som behöver hjälp nu.
Jag har ingen aning om vad en veterinär hade gjort, det beror nog mycket på både veterinär och kattägare, alltså dels hur intresserad veterinären är av att hjälpa "bara" en katt eller om den gör allt för att katten ska överleva för att det är en katt.
Sedan betyder det ju mycket om ägaren förtvivlat säger "du måste rädda till varje pris" eller om hon säger "går det att göra något?"
Jag tror inte heller att bedövande salva hjälper särskilt mycket men hennes tanke var nog god.
Sedan kan man ha i åtanke att det är inte så länge sedan vi inom human vården började smärtstilla bebisar, jag opererades för gomspalt utan bedövning, enbart muskelavslappnande och detta var -72.
Det var först för några år sedan man började smärtlindra nyfödda bebisar vid blodprov i hälen, något som är mycket smärtsamt.
Vissa veterinärer kanske hade testat med lite smärtstillande i taget medans vissa hade gjort som man gjorde på bebisar förr, gett muskelavslappnande och sytt ihop.
Jag vet hur arg jag blev när jag fick veta att det min hund fick inte var smärtlindring utan enbart muskelavslappnande vid dränering av bölder och det är inte längesedan, typ 10 år sedan.
Jag menar inte att hon gjorde rätt, det kan jag inte bedömma men jag vet att jag hade gjort allt i min makt om det hade varit jag i hennes situation.