vad gör man...?

blizz

Trådstartare
vad gör man ifall man skulle misstänka att en häst har blivit ormbiten? ring veterinär såklart, men finns det någon sådan akutgrej man kan göra själv? hur farligt är det för en häst att bli biten av tex en huggorm egentligen?

Sv: vad gör man...?

Det rådet jag fick när vi trodde att han blivit ormbiten var att kyla med vatten.Nu visade det sig att det inte var ormbett utan han hadde stoppat näsan i ett jordgetingbo och sedan klivit i det samma i flykten.
Hästar klarar ormbett relvativt bra så länge de inte blir bitna i ansiktet.

Sv: vad gör man...?

Var en häst på klubben som blev huggormsbiten, blev akutfärd till strömsholm med en "halvdöd" häst. Det höll på att sluta riktigt illa! Som tur var klarade hon sig bra. Vi fick rådet av veterinären att spola benet i ca. tjugo minuter om dagen i nån vecka.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna