Vad gör man?

arabia

Trådstartare
Mitt hö har tagit slut o det är blankis till stallet o väldigt backigt, så jag har svårt att komma iväg o hämta nytt. Hade tänkt hämtat igår men då var det halv snöstorm o i helgen har jag jobbat så jag kunde inte komma iväg. Jag ahr aldrig stått utan hö tidigare, så detta är jättejobbigt.

kan man fodra med Lusern strå ett par dagar tills det går att köra med släp? Alla hästarna får idag Lusernpellets så det blir ingen större omställning för magarna, bara för min plånbok:p. Ellre ska jag ändå göra ett försök o åka o hämta hö?

Sv: Vad gör man?

Har du ingen granne med traktor (med snökedjor) som kan köra dit litet hö? Hästmagarna mår inte bra av snabba foderbyten så även när man byter från ett parti hö till ett annat behöver man normalt en vecka.

ja, du kan nog fodra med lusern tills du kommer iväg att hämta mer hö. Om du inte har nån häst som är känslig för mkt lusern.
Men lusern är ett jättebra grovfoder att fodra med.

Kan du inte försöka klämma in så mycket som möjligt i bilen? Lägg pressening så skyddar du inredningen.
// Linda

Jag hade nog tagit enbart bilen och lastat så mycket det bara går i den så länge. Hämtat varje dag om så krävdes...

Men då är min häst extremt känslig i magen, andra hästar kanske klarar en högre luserngiva under en kortare period även om det låter riskfyllt.

Hur mycket lusern äter de annars?

Jag skulle ha gjort som de flesta har svarat här; proppat bilen full...

Vi har samma problem i dag. Planerar att köra några vändor med höbalar i bagaget på bilen om inte vägarna är bara, fast vi har ju 100 meter till vår höbonde så det går ju bättre då..

Ingen bekant som har typ traktor?

Jag kan inte stoppa bilen full eftersom jag har rundbalat, dessutom är min bil sönder o jag får köra gubbens o den är pedantskött, han skulle inte tycka det var trevligt med hö i bilen

Jag kan inte stoppa bilen full eftersom jag har rundbalat, dessutom är min bil sönder o jag får köra gubbens o den är pedantskött, han skulle inte tycka det var trevligt med hö i bilen

Jamen då får du nog köra i plastkassar då? Typ IKEA. Kan ju aldrig vara bra för pållen att inget hö få?

Framgår inte hur långt det är att transportera eller hur mycket. Traktor låter som det mest realistiska om det handlar om rundbal.

Då frågar du om du får öppna en bal hos leverantören och så kör du hem hö i sopsäckar, då blir det inget -eller åtminstone minimalt- spill.

Jag har trotsat väglaget o varit o hämtat hö nu, så det är löst för denna gången. Lite nervöst var det o köra i branta uppförsbackar med blankis o ha släp, men det gick iaf, hästarna är nöjda o glada, jag oxå för den delen. Har som sagt aldrig varit utan hö innan så det blev ett onödigt stressmoment

Vad bra!
Vi hade tur och fick lite av höet hemkört i traktorskopa så vi slapp köra :D Fick plats 10 balar däri faktiskt.. Vår bil är så slö så det är bara att glömma att dra släp med den i snön, och dessutom var bägge hästsläpen instängda bakom en stor snövall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 431
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 413
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII