Vad gör man?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

I mitt stall bor en liten häst som ioförsej snart flyttar. Nu har vi lite ångest för den. Hästen i fråga är ett 19 år gammalt halvblod med shivering, tuppspatt, upprepade kotledsinflammationer, ryggproblem och är hosthäst. Hon kommer att flytta till lösdrift, vilket i sej är bra, men.. För nån månad sen bestämde ägaren att ta av skorna på henne och hon har blivit så väldigt halt. När det är som nu (knöggligt och hårt) vägrar(/vill/kan inte?) hästen röra sej alls, kommer inte ens till maten vi lägger ut, står bara och tittar på sina hovar och vill inte gå alls. När det är mjukare ute står den mest still, men ägaren rider ut den. Vi har ju inte en väg som inte innebär att gå över hård asfalt och hårda grusvägar och den är alltid jättestel och halt dagen efter han varit ute..

Alla i stallet är jätteoroliga, för hur ska denna stackars dam klara sej i ny, mycket kuperad hage, med nya hästar och vara ute dygnet runt.. Vi har pratat med ägaren, som inte vill lyssna, så vad kan vi göra??? Hjälp, snälla! De är så svårt att se en så trevlig häst som denna lida.../ Lavinia,

Sv: Vad gör man?

HeJ!

Var anmäler man, är det ägaren eller stallägaren som "åker dit"? (jag vill inte att stallägaren ska få problem, men hon har väl ansvaret över stallet och hästarna, eller??)
Hästägaren hävdar att hästen kommer ha ont ett tag och sen går det över, men är det verkligen värt det på en så gammal häst? Och med alla sina andra problem måste han ju motioneras.. / Lavinia, lätt förtvivlad

Hästägaren har ju ansvar för sin häst. Sedan är det lite beroende på hur erat uppstallningsavtal ser om även stallägaren kan bli ansvarig. Det bästa juridiskt utan att veta hur ni har det är nog att stallägaren gör anmälan.
För låter det som om det bästa för den här hästen inte hade varit någon lösdrift utan en avlivning istället. Om allt stämmer som du beskriver det är risken att en anmälan kommer att leda till just det av djurskyddsskäl.
Anmälan kan göras till distriktsveterinär, kommunens djurskydd eller polisen. Lite beroende på vad man anmäler det som.

anmäl så hon får se en riktig näsbränna och kanske fattar :mad:

hej.. usch.. vad hemskt.. har också sett en gammal häst som gått och lidit :mad: och så kan man inte göra nåt åt det.. BLÄÄÄ på sånt.
Men .. tror ni att det är en tillräcklig anledning att göra anmälan? För jag har hört att de inte går att anmäla vad som helst.. elelr anmäla går väl men man kan inte få "rätt" om det inte bryter mot djurskyddslagen.. och gör det verkligen det? Jag vet inte! Jag tycker absolut hon borde bli anmäld! men jag är tveksam om de går.. :(

Om man anmäler så ska kommunens djurskyddsinspektör kolla upp hur det ligger till och då borde ju hästägaren inse att det inte är rätt att behandla sin häst så. Även om man inte går vidare med anmälan så borde ju djurägaren få sej en tankeställare. Och det viktigaste är ju inte att någon blir dömd utan att hästen får det bättre.

Stick gärna denna artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor.html under näsan på ägaren.

Den berör ämnet barfota hästar och vilket grymt DJURPLÅGERI det kan innebära. Tydligen kommer det en stor artikel om detta i kommande numret av Ridsport också.

När man tittar på Ridsports hemsida www.ridsport.se så verkar det som att Djurskyddsmyndigheten kritiserat barfotametoden ganska kraftigt. Kontakta dem och fråga hur du kan göra är mitt tips. Hemsida: www.djurskyddsmyndigheten.se

Hej!

Innan ägaren tog av skorna led inte hästen särskilt, utan var en glad och väldigt trevlig häst, som sprang i hagen och var som vilken häst som helst. Nu står hon bara där....

Jag blir så ledsen när jag tänker på det, samtidigt som man känner att inte fan vill man att den ska flytta heller, då har vi ingen koll alls..

Ska prata med stallägaren igen, hon har själv pratat om att anmäla, men var osäker på om hon skulle anmäla sej själv eller hästägaren..

Vi har inga avtal alls i stallet, bara muntligt att hon får ta ut veterinär om man inte får tag på hästägaren och hästen är jättedålig..

/Lavinia, som verkligen tycker om häststackaren

Detta är ju ett typiskt exempel på hur fel det kan bli när en okunnig människa köper något nytt, i detta fall barfotagång, med hull och hår.

Det är inte stallägaren som är ansvarig för att hästägarna sköter sina hästar på rätt sätt, så det är bara att anmäla. Stallägaren är däremot ansvarig för stalls och hagars utformning etc.

Hej!

Då säjer jag det till henne, men hon kommer inte anmäla förrän hästen flyttat, eftersom vårt stall bara får ha ponnyer och vi inte har det.. Hästarna är ute så mycket så det känns som om de står m lite lågt i tak när de är inne spelar ingen roll men vi vill ju inte bli av med stallet.../ Lavinia

Lavinia skrev:
Hästen i fråga är ett 19 år gammalt halvblod med shivering, tuppspatt, upprepade kotledsinflammationer, ryggproblem och är hosthäst.

I ärlighetens namn - vore det inte bäst för pålle att gå till de sälla jaktmarkerna? Hästen är ju ganska gammal, och med alla de där problemen, plus då taskiga hovar.:crazy:

HeJ!

Jag vet inte jag.. Innan skorna åkte av var hon en mycket levnadsglad och pigg dam..Nu är det en annan sak.. Hostan är inga problem så länge hon går ute, och enligt ägaren åkte skorna för att inte kotlederna skulle komma tillbaka. Shiveringe är värst när hon stått still, vilket innan skorna åkte hon inte gjorde så ofta..

Jag skulle helst se att dåren satte på skorna och satte igång att rida ordentligt, då hästen var jättefräsch när den kom, men nu bara gått ner sej..

Idag gick hon iallafall omkring i hagen och kom när jag la ut höt, travade runt lite, för jag la höt på ett torrt ställe där det råkade vara en presenning som blåste omkring precis brevid...

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka