vad gör man???

E

edwin

nordissto med attityd eller lynnesfel? jättego på alla sätt att sköta om å gosa med. men problemet är när man kräver nåt av henne som hon inte e me på. tex ibland när man e ute å rider så stannar hon å vägrar gå framåt driver man då framåt sparkar hon bakut så kan det fortsätta ett tag. kliver av försöker leda funkar ibland. men då kan hon istället ställa sig bredbent och blundar hårt får noll kontakt med henne stänger av helt. spelar ingen roll om andra hästar som e med försvinner ur sikte för henne. hon har bara bestämt sig för att inte gå.
sen när man kör löslongering å jag vill att hon ska röra sig framåt så attakerar hon, rusar mot en å hugger värre än en flodhäst efter en. eller kommer full fart emot en med baken före å sparkar för fullt. då får man veva i luften för fullt med pisken så hon stannar innan hon når fram till den, då blir hon så frustrerad när hon inte når i mig å ja fortsätter driva på henne då börjar hon hugga efter stolparna efter backen å hugger sig själv i benen. sen efter ett tag så e de som hon tröttnar å man får kontakt å hon vänder upp å kommer fram å hälsar när jag kallar på henne. lika varenda gång. kan ju inte vara riktigt normala beteenden, har aldrig träffat på en liknande häst nån gång

Sv: vad gör man???

Tycker det låter som hon inte kan se dig som sin ledare. Att hon anfaller och så när hon inte får som hon vill kan va ett tecken på det. E hon ranghög eller låg?
Syrarns nordisgubbe e ranghö och blir då otroligt tjurig när han inte får som han vill... dock anfaller han inte eller så men att tex vägra gå va nåt han höll på med ett tag.
Har du haft henne länge? vår gubbe lugnade sig när han fann trygghet i matte så nu e det sällan mellan gångerna då han får för sig att han inte kan röra sig... Vi har hållit på mycket med PNH med honom så det du kan försöka är "förtroende övningar", vet inte hur jag ska förklara det riktig...Det viktiga e att hon lär sig se dig som ledare. Nån annan som har nå att tillägga???

Smärta???
Kan hon ha ont någonstanns???
Jag skulle låta en veterinär kolla henne.

Är helt inne på samma bana!
PNH- från grunden! Men om jag inte tränat det förut så skulle jag inte göra det utan att ha en tränare i närheten....kan bli farligt. Du verkar ha mycke häst att hantera som inte ger sig i första taget.

ge inte upp...kolla med en veterinär och försök få hjälp av någon som är duktig ..

Kan också helt enkelt vara så att just denna häst är begränsad vad gäller hur mycket du kan kräva av henne, jag är ett fan av Hempfling och enligt den läran finns det hästar som inte klarar speciellt högra krav, somliga inga alls, att läsa Hästarnas Själ kanske kan ge dig tips och ideer samt Dansa med hästar

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 651
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 252
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar