Vad gör man?

H

Hidalgo

Vad gör man med en häst som kutar in i boxen?
Det är inte så att han blir rädd eller nått han men han kutar in i boxen och han är väldigt stor och stark så det är inte precis som om man kan stoppa honom :crazy: .Man flyger lixom med eftersom ja e typ 160 o han e 176...
Jag tror inte på att dra i honom.. men vad ska man göra?

/Hidalgo PS det här är inte min häst DS

Sv: Vad gör man?

Så gjorde min dom 3-4 första dagarna sedan slutade hon när hon insåg att hon skulle få stå kvar i stallgången för tid och evighet :angel:
När hon rusade ställde jag tillbaka och band upp henne sedan kunde jag gå och greja ett par minuter sedan försökte jag igen, rusade hon så gjorde jag samma sak igen och la på ett par minuter varje gång.
Hade hon kommit så långt som helt in i boxen om jag inte fick stopp på henne gick jag in och hämtade henne igen och band upp
Nu står hon helt stilla tills jag säger varsågod, jag kan tom gå in och mocka & greja i boxen och hon står lös (vilket hon gör numera) och väntar tills jag säger att hon får gå in.

Det gäller att vara lugn & sansad inte skrika eller slå = bara binda upp hästen och gå för att greja.
Tålamod och vara konsekvent
Efter 3-4 dagar så var det inga problem

Lycka till :D

Precis som mysko skrev så funkar det ofta bra med att helt enkelt bestraffa genom att tråka ut hästar :devil: för hur kul är det egentligen att att behöva knalla tillbaka till stallgången tio ggr en dag, med lite tur behöver du bara upprepa det fem-sex ggr nästa dag ;)

En sak till, är din häst van vid att det ligger foder i boxen när han/hon kommer in? Sluta isf med det, kan mycket väl vara orsaken till att det är så bråttom.

Lycka till!!

Ha boxdörren stängd och öppna inte förrän du kommer fram.

Sen har jag sett hästar med detta beteende som faktiskt varit rädda, för de fastnat/klämts någon gång i en boxdörr, är det pga det så kanske du får träna honom lite annorlunda så han kommer över rädslan.

Om hästen inte är rädd så är den ouppfostrad och då sätter man på en hingstkedja och gör halt precis innan boxen och låter inte hästen gå in förrän den klarar av att vänta en minut innan den får gå in.

Att hästen kutar in i boxen är farligt för både dej och hästen, du kan bli klämd mellan hästen och boxen och hästen kan ramla på stallgolvet och om man har otur kan hästen bryta nått ben (har varit med och set det).

Det enda tippset som jag kan komma på är att du kan använda en hingst kedja och dra till med när hästen börjar springa, jag hade även använt hjälm, hanskar och skor med stålhätta.

Det jag ändå tänker mäst på är hur ägaren har kunna låta detta problem uppstå, för om man hade sakt till hästen den första gången hade man inte behövt reskera sitt och hästens liv och då hade ett nej kanse räkt

Hoppas ägaren får årdning på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 251
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.