Vad gör man med en gammal blind kanin

bananabambi

Trådstartare
som troligtvis har en tumör på magen? Men för övrigt är pigg och kry?

Kaninen är min gamla barndomspresent som nu bott hos mina föräldrar sedan jag flyttade hemmifrån. Nu har jag tagit hem kaninen då jag märkt att hon är blind, stallet där hon bor är kallt på vintrarna och det ska hon slippa nu när hon är gammal. Hon är 12-15 år.

Idag kände jag att hon även har en stor hård knöl på magen, troligvis en tumör. Hon är pigg och äter bra, glansig päls dock lite benig och tuffsig men hon är ju som sagt väldigt gammal. Dock kan man inte tro det när man ser henne.

Frågan är ju bara vad som är bäst för henne. Jag har tänkt att ta henne till vet så snart hon börjar bli dålig, men än så länge är hon ju pigg. Jag kan ju inte tänka mig att veterinären kan göra speciellt mycket med henne som det är nu, annat än att rekomendera avlivning om hon mår dåligt.

Vad tycker ni jag ska göra?

Sv: Vad gör man med en gammal blind kanin

Avliva henne nu, medan hon är pigg och på gott humör och du har fina minnen kvar. Vänta inte tills det har vänt och hon har tappat livsgnistan. Det kan gå snabbt utför och ofta väntar folk för länge, man blir hemmablind!

Svårt att avgöra.
Francess har visserligen i en poäng att man lätt blir hemmablind, men å andra sidan skulle jag tycka att det skulle kännas fel att ta bort ett djur som i övrigt mår bra.
Jag hade samma dilemma med min hamster, han var gammal, blind med tumör men han mådde utmärkt i övrigt. Åt som vanligt osv. Visserligen ville han inte röra sig så mycket utanför buren - i så fall på mig eller mina föräldrar eller i soffan där han gått sen han var liten och kände sig trygg.
Jag avlivade honom inte, han självdog en natt i sin bur - mådde bra in i det sista. Dog förmodligen i sömnen.....
Okej, tillbaka till din kanin (tappade visst spåret där).
Vad jag vill säga är att om jag var du skulle jag nog vänta och se. Om kaninen en dag äter sämre eller vad som helst som visar att den mår sämre - ta bort den!

Det ligger mycket i det du säger. Har man djur har man ju också ett ansvar för att ta bort det när det mår dåligt. Men i det här fallet är det ju en väldigt gammal kanin, som förutom blindheten och tumören verkar må bra. Och jag tycker att trots att hon har vissa krämpor kan hon nog leva värdigt ett tag till.

För hennes skulle skulle jag vilja att hon levde längre. Hon har alltid varit utekanin i en liten bur, och haft det kallt på vintern. Nu har hon ett pensionärsliv, bra mat och varm och lagom mycket att se på.

Jo, det känns fel att behöva ta bort henne när hon faktiskt mår bra. Det är vad jag kan se i alla fall.

Skulle hon börja bli dålig så tar jag givetvis henne till veterinären så fort jag kan. Det är en självklarhet.

Jo, det är ju ett ansvar man har, som du säger.
Nåt som dessvärre alla inte verkar förstå (jobbar hos en vet. talar av vad jag sett under den tiden).
Fasar för när tiden ska komma för min kanin, nu 7 år.

en kanin som är tufsig i pälsen och har en tumör i buken mår inte bra.
avliva.

Håller nog med cipramil.

Det går inte att klargöra om tumören är malign av din beskrivning, men varför vänta tills kaninen börjar må dåligt?? Ofta dröjer det ett tag från dess att kaninen känner av tumören tills det att du märker detta på kaninen.
Kaninen verkar ha levt ett friskt och bra liv, låt den sluta på "topp".

Avliva innan den börjar må dåligt ,man ska inte plåga ett djur som inte kan tala om hur den mår bara för sin egen sentimetalitets skull.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 827
Senast: Dorinda
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama