Vad gör man åt svampiga ben?

Havanna11

Trådstartare
Ja, rubriken säger det mesta. Hur behandlar man svampiga ben? Jag är medveten om att det kan ha en del med leriga hagar och regnigt väder, men jag vill ändå ha en del tips. Någon som har erfarenhet av detta på sina hästar och vet något bra knep. Vill också passa på att fråga vad det kan bero på - om dey nu är mer än väderförhållanden som spelar in.

Sv: Vad gör man åt svampiga ben?

Hästar får inte svampiga ben av att gå ute i väta eller lera.
Det brukar oftast bero på obalans i foderstaten.

Svampiga BEN är inte bra. Men att hästen blir lite svampig vid ballar och stråle vid regnigt och blött väder är vanligt-om det är det du menar?. Jag gör inget åt det iaf.

Jag menar tjocka, galliga ben. Har en vän vars häst ofta (läs några gånger om året) blir så. Jag har påtalat att det kan vara ägarens snabba foderbyten, men hon påstår att det bara är vädret.
Min fråga var kanske lite otydlig, men jag ville ha så många olika svar som möjligt. Dessutom är det väldigt bra när frågorna spinner vidare och utmynnar i nya frågeställningar.
Ge mig då ett råd; hur ska jag lägga fram det till min vän om det nu är fodret som ställer till det? Lägger sig gallorna efter ett tag när hästen balanserat sig efter foderbytet? HJälper det att linda om natten som hon ofta gör?

Gör hon kraftiga förändringar i foderstaten och inte låter hästen vänja in sig långsamt så skulle jag säga att tjocka ben kommer som ett brev på posten. Det spelar ingen roll hur mkt hon lindar, har hon lite mera vett i foderbytena så kan hon slänga de där lindorna ;) När man vet vad orsaken är så fattar jag inte att man inte gör nåt åt det? :confused:

Att linda benen tar bara bort symtomen inte orsaken! :idea:
Oftast beror gallor på att hästen inte får tillräcklig cirkulation i benen, ledvätska samlas och det blir en galla. Mer utevistelse eller motion hjälper bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?