vad gör man åt en vrickning

karolinakempe

Trådstartare
Vad gör man åt en vrickning.
ingen svullnad ,lite värme i 4 dagar sedan värme fri, oren på böjt spår i trav.
pigg och glad annars.
vad skulle ni göra??

Sv: vad gör man åt en vrickning

var e vrickningen? framben? knäna? bakbenen?? haserna?

Min hade ju i vänster framknä. Var oren i 2 veckor, veterinären var o undersökte, han hade inte ont när hon vred o böjde o klämde men "halt" i trav. Beslöt för att åka till klinik o kolla upp det, han hade endast en vrickning!!:D Så nu e det igångsättning.
Ta iallafall hem en veterinär som kan avgöra! Sen beror det på vart det ligger o om han har ont?!

varm kronrand och innan lite upp mot kotan. höger fram
reagerar inget när jag böjer ihop kotan eller klämmer. sträcker fint i skritt på rakt spår men oren till och från på volt i trav, mer i höger varv
försökte få tag i vet men inge resultat
(vill inte ringa destrikt, är ingen ide)

Vad gör man åt en vrickning.
ingen svullnad ,lite värme i 4 dagar sedan värme fri, oren på böjt spår i trav.
pigg och glad annars.
vad skulle ni göra??

åh. Det undrar jag med. Hur andra gör alltså.
Jag misstänker också en vrickning på min häst då han var lite lite lite varm och svullen o kotan och senfästet längst ner för en vecka sen(knappt märkbart för någon annan) och gärna stod och vilade just det benet. Jag låter honom vara ute som vanligt då jag vet att han är väldigt lugn i hagen även om resten av gänget busar och så skrittar jag bara antingen vid hand eller uppsutten bara han inte haltar. På natten står han med backontrack och är inte mer svullen på morgonen än på dagen. Jag jämför mest med sig själv när man har vrickat sig. Rörelse är bra, bästa läkningen så länge det inte skadar och överansträngs. Sist men inte minst masserar jag också hela hästen ofta för att undvika kompensationsspänningar i musklerna. :)

Vrickningar är svårt, hur allvarlig skadan är beror på vilka ligament/senor/mjukdelar som har skadats, och få reda på det är ofta svårt. Röntgen visar ju inget, ultraljud kan visa en del. Min häst vrickade sig vet jag nu, men ingen värme eller svullnad, och det tog 4 veterinärer och ett antal månader innan någon insåg vad det var, och det har tagit 1.5 år att få honom ok. Men många vrickningar är mindre allvarliga. Man får inga direkta böjprovsreaktioner av vrickningen i sig är min erfarenhet, däremot fick min häst kotledsinflammation efter ett tag eftersom den hade ont pga vrickningen.

Det jag har fått lära mig är att hästen ska inte bralla runt, kontrollerad skrittmotion vid hand helst, och liten grushage (ibland får man kompromissa). Bra underlag när man skrittar, inga backar och ojämnheter. Har man tur går det över på några veckor, men man ska ta det väldigt lugnt. Hältan vid den här typen av skador brukar vara ganska små, tyvärr, så hästen ska vara absolut klockren innan man börjar igångsättning.

Jag skulle ringt till en klinik och diskuterat vad de tycker, jag skulle åkt till klinik om hästen inte är ren efter ett par veckor, det brukar ofta ta ett par veckor att få kliniktid här där jag bor.

så länge hästen är varm och visar hälta skulle jag låta den vila, kanske ställa in den i en egen hage om den springer runt mkt med kompisarna.

Är du säker på att det är en vrickning? Mitt sto visade ungefär samma symptom som du beskriver och blev behandlad med Finadyne i två omgångar. Det visade sig sen (när jag åkte till klinik) att det inte alls var någon vrickning utan en hovböld!

Hovböld kan ju ge värme upp över kotan (då reagerar de heller inte vid böjprov) och diffus hälta/orenhet. Är hästen din mer oren i innervarv eller yttervarv?

Jag skulle nog ta ut en veterinär om det inte ger sig av sig självt på några dagar. Kan ju hända att hästen behöver en kur antiinflamatoriskt, och kommer det ut en vet kan han/hon ju klämma med visitertång i hoven också (alt. hovslagare). Om det rör sig om en vrickning kan man ju låta hästen vara lindad (nattetid eller hela dagen) antingen med vanliga lindor eller med BoT. Jag har mycket positiva erfarenheter av BoT när det rör sig om små vrickningar eller överansträngningar. Kontrollerad form av motion (skrittpromenader) och en hage med ett jämnt underlag. Sjukhage är jag inte mycket för, men det beror ju såklart på skadan.

Lycka till!
//Julia

hovis har varit ute och tittat och ingen hovböld.
hältan är borta men dock en liten värme i kronranden då och då.
vi skrittar nu rakt ut i skogen och har tagit lite trav på banan. blir ingen skilnad på värmen.
värmen är jätte jätte liten är nog bara jag som känner av den.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30