Sv: vad gör man åt en vrickning
Vrickningar är svårt, hur allvarlig skadan är beror på vilka ligament/senor/mjukdelar som har skadats, och få reda på det är ofta svårt. Röntgen visar ju inget, ultraljud kan visa en del. Min häst vrickade sig vet jag nu, men ingen värme eller svullnad, och det tog 4 veterinärer och ett antal månader innan någon insåg vad det var, och det har tagit 1.5 år att få honom ok. Men många vrickningar är mindre allvarliga. Man får inga direkta böjprovsreaktioner av vrickningen i sig är min erfarenhet, däremot fick min häst kotledsinflammation efter ett tag eftersom den hade ont pga vrickningen.
Det jag har fått lära mig är att hästen ska inte bralla runt, kontrollerad skrittmotion vid hand helst, och liten grushage (ibland får man kompromissa). Bra underlag när man skrittar, inga backar och ojämnheter. Har man tur går det över på några veckor, men man ska ta det väldigt lugnt. Hältan vid den här typen av skador brukar vara ganska små, tyvärr, så hästen ska vara absolut klockren innan man börjar igångsättning.
Jag skulle ringt till en klinik och diskuterat vad de tycker, jag skulle åkt till klinik om hästen inte är ren efter ett par veckor, det brukar ofta ta ett par veckor att få kliniktid här där jag bor.