Vad gör man? (Arg katt)

Red_Chili

Trådstartare
Min mor har en katt, en katt som helt klart inte trivs.

Katten i fråga är 10 år gammal, men piggare och busigare än någonsin. Hon är katthemskatt från början, men hon har bott hos min mor iaf i 8 år. Min mor bor stort, i en 5a på 112 kvm och katten är innekatt.

Eftersom katten är pigg och busig försöker min mor + sambo att roa katten. Katten har gott om leksaker, klätterträd, får vara på balkongen så mycket hon vill och hon får sällskap och kel i princip så mycket hon vill. Vi har även försökt ta ut henne i koppel, men hon hatar att bli fasthållen och ha på sig koppel och tycker det är läskigt utomhus (inte konstigt iof om hon hela livet varit innekatt).

Ibland blir katten skitsur, helt utan förvarning (vad min mor kan se).

Som exempel kan nämnas att min mor blev attackerad inatt när hon låg och sov. Helt plötsligt vaknade hon av att katten river henne på handen (som hon hade nära ansiktet och enligt min mor verkade det nästan vara ren tur att hon inte blev riven i ansiktet).
Katten kan även hoppa upp och hugga i ens fötter, kan attackera plötsligt när man klappar eller om man helt enkelt råkar vara på fel plats vid fel tillfälle.

Vi försöker förstå varför hon blir så sur så plötsligt, varför hon har så "hetsigt" humör osv.
Jag är ingen riktig kattmänniska, jag är hundägare och förstår mig inte helt på katter. Därför tänkte jag att någon här kanske kunde komma med tips på vad man kan göra.

Vad sjutton gör man?
Det är inte kul att ha en katt hemma som man i princip är rädd för.
 
Sv: Vad gör man? (Arg katt)

Nej, hennes beteende verkar ju inte riktigt normalt. Det enda hon kan gøra ær att fortsætta sæga ifrån. Kanske funkar det bættre att skræmmas lite om hon går till attack. Ta tag i något, inte alltfør ømtåligt, och slænga det i golvet med en skræll. Pang.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 168
Övr. Katt Jag ska inte köpa katt nu, men i framtiden hoppas jag att kunna ha en liten myskatt hemma :D Frågan är bara, hur hittar man rätt...
Svar
9
· Visningar
1 970
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp