Vad gör jag sen?

aiquen

Trådstartare
Min shettis fick häromdagen ett lindrigare fånganfall och står nu på boxvila med smärtstillande (finadyne). Han ska ha smärtstillande i två dagar till (totalt sex) men stå kvar på box i ett par veckor tills det säkert går att se att han är bättre, vilket han tack och lov redan verkar vara.

Men min tanke är nu, vad gör jag sedan??

Han har haft fång förut - dock ej i min ägo - därför går han inte på bete på somrarna och jag har alltid försökt vara väldigt försiktig vad gäller foderbyten o.s.v., men tydligen var jag i år inte snabb nog att ställa av honom när gräset dök upp i vinterhagen. :( Men istället för bete brukar han gå i en lite mindre, avbetad hage. Visserligen vet jag att det finns en risk med avbetade hagar också men eftersom även de andra hästarna går där nattetid har han inte möjlighet att själv äta upp det lilla (men näringsrika) gräset som växer upp där i. Den hagen är dessutom så sönderbetad att det nästan inte växer någonting i den längre. Sedan äter han givetvis hö hela sommaren och jag brukar analysera det och ge kompletterande foder vid behov (oftast lusernhack) så han inte lider brist på någonting utan att för den skull få ett överskott av något. I slutet av sommaren brukar han även få gå upp på betet ett par timmar/dag och då med greenguard. Det har alltid fungerat hittills, men då har han å andra sidan inte haft fång direkt innan.

Men vad tror ni? Kan jag efter de här veckorna släppa honom i den avbetade hagen och fortsätta som alla andra somrar eller ska jag göra något annorlunda? Vad i så fall?
Jag försökte prata lite om det med vet. när hon var här men tycker inte jag fick ut särskilt mycket av det, inga direkta svar eller så.

I sommar har vi dessutom haft planer på att försöka hitta en kompis till killen över sommaren så han slipper stå själv i den där lilla hagen, vågar vi leta efter en sådan nu eller är det bara att lägga ner de planerna?

Jag har även funderat på om vi skulle ta med killen till klinik och kolla igenom honom ordentligt (röntga t.ex.) för att se hur det EGENTLIGEN står till efter alla fånganfall, men när jag tog upp saken med hemmavet. tyckte hon bara det lät onödigt. Men är det verkligen det? Vem vet hur han ser ut inuti hovarna, liksom? :crazy: Jag och vet. pratade även lite om att hovslagaren ska korta tån o.s.v. men kan hovslagaren veta hur han ska göra utan att veta hur hoven ser ut? Jag litar visserligen på min vet. men känner mig ändå väldigt osäker... Och är det förresten någon som vet vad priset ligger på för att åka till en klinik och röntga? Kan ju vara bra att veta i fall att...

Usch, jag känner mig så förvirrad. :(
 
Sv: Vad gör jag sen?

För det första kan jag råda dig till o ta ut hovis o korta av tån på pållen, sen skulle jag röntgat för o se hur det står till med hovbenet. Försök att släppa honom i en hage med så lite gräs som möjligt, helst inget alls. Bara fodra med hö (i möjligaste mån). En kompis kan ju vara bra att ha o leka med, det håller fångponnyn igång o det är ingen nackdel (ser bara hur mina shettisar busar i hagen). Hade nog inte vågat släppa på bete denna sommaren iaf.
 
Sv: Vad gör jag sen?

Tack för svaret. Det är ju ungefär så jag har tänkt också. Men kan hovis komma ut nu med en gång eller ska vi vänta lite tills ponnystackaren inte har ont längre?
 
Sv: Vad gör jag sen?

Tån ska kortas så snabbt som möjligt för det underlättar överrullningen när hästen rör sig o då blir smärtan något mindre
 
Sv: Vad gör jag sen?

Okej, då får vi kontakta hovis med en gång då!

Är det förresten någon som vet vad priset för en klinikundersökning (inkl röntgen) ligger på? Och är det värt det i det här fallet? Känner mig så kluven!
 
Sv: Vad gör jag sen?

så som vi palanerar att gör med vår mini i stallet är att ha honom och i en sandhage... finns några gamla träd och ett vind/solskydd, samt att vi kommer sätta upp en massa leksaker+ en hagkompis som också är fånghäst..
 
Sv: Vad gör jag sen?

En sandhage vore väl egentligen det optimala, ja, men jag vet inte om vi har möjlighet att fixa det. Första frågan är var får vi tag på tillräckligt med sand? Och så den andra frågan: var skulle vi placera den hagen? Som jag kan se det finns det inte direkt någon plats och dessutom vill jag ha åtminstone liite storlek på hagen, men för det skulle det verkligen gå åt kopiösa mängder med sand och jaa, var får man tag i den? Så det är nog ganska omöjligt att fixa tyvärr. Men tur för er att ni har tillgång till sandhage. Hoppas det blir en bra sommar för er mini! :)
 
Sv: Vad gör jag sen?

Jag betalde runt 2000kr för röntgen på atg klinik på min senast. Försäkringsbolaget täcker om man har försäkring.
 
Sv: Vad gör jag sen?

Okej, det var ju inte såå farligt. Får ta ett snack med försäkringsbolaget också då m.a.o.
 
Sv: Vad gör jag sen?

Jag hade russ förr som hade grov fång. Men med en bra hovslagare och mkt motion av dem och dofilius så kunde de till slut gå ihop med min stora häst. Så testa med dofilus, jag blandade med lite betfor för att få bort den sura smaken. Sen mkt motion av dem under sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 729
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp