Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Santa

Trådstartare
Börjar närma mig 40 och har under drygt ett halvår varit hängig, initiativlös och sovit dåligt. Jag upplever själv inte att jag är mer stressad än normalt och jag känner inte heller att det är något som tynger mig mentalt. Nu har jag varit på utredning på min vårdcentral och läkaren har inte hittat något fel i ett standardblodprov (kollat levervärden, kolesterol, hb mm). Idag skickade han hem mig med ett "motionera mera och vila på semestern, så får du höra av dig sen om problemen kvarstår". Och det bara känns skit. Dels känns det skit att jag mer eller mindre inte blev trodd och dels känner jag mig otrygg med att han verkligen har kollat allt. Vad jag kan se så har han inte tex kollat om jag har någon vitaminbrist eller järnbrist. Jag sa också specifikt att min mamma har haft ett (ärftligt) problem som höjer kalkhalten i blodet och då menade han att han hade kollat Kaliumhalten och att det inte var några problem. Någon som vet om Kalium och Kalcium verkligen är samma sak (får ingen klarhet i detta när jag googlar).

Så vad gör jag nu? Jag känner mig inte alls nöjd med det svar jag fått och jag mår ju inte bra, vissa dagar känner jag mig så omotiverad och handlingssvag att jag inte mer än äter och sitter. Jag vill liksom ingenting. Var söker man sig när man har den här typen av diffusa problem? Sömnproblemen är det mest tydliga symtomet men nu har jag ätit sömntabletter som jag fick vid första besöket för ett par veckor sen och jag känner mig fortfarande sänkt. :confused:
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Men har du minskat stress och motionerat, ätit bra då? Har du provat det i några månader?
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Nej kalium och kalcium är inte samma sak. Min läkare sade i onsdags att man kan bli trött av fel kalciumvärden. Kollade han sköldkörteln?
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Jag har haft flera stressiga perioder i mitt liv då jag har varit deppig och trött, detta är helt klart nåt annat. Och jag sover inte bättre även om jag är aktiv en hel dag. Jag trodde själv att det kunde vara något årstidsbundet först, men allt eftersom vårmånaderna gick så märkte jag att jag inte blev bättre. Nu har jag haft semester i över två veckor och tagit det lugnt men det märks ändå ingen skillnad, jag har inte fått tillbaka energin. Det här är inte likt mig, kan jag bara säga.
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Han kände att den inte var svullen. Är det även något man kollar via blodtest?
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Jag köpte faktiskt en burk extra b-vitamin idag för att se om det kan hjälpa, fick ett tips av en släkting. Det vore otroligt skönt om det är något så enkelt!
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Om man under lång tid har pressat kroppen så kan det ta lång tid att återhämta sig också.
Och då så handlar det om år och inte om veckor.
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Som någon tidigare skrivit: be att få kollat dina SKÖLDKÖRTEL värden!
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Jag köpte faktiskt en burk extra b-vitamin idag för att se om det kan hjälpa, fick ett tips av en släkting. Det vore otroligt skönt om det är något så enkelt!

Det kan absolut vara B-vitamin, många som känt som du som jag tipsat om b och de har kommit och sagt att skillnaden blivit som natt och dag.
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Kollade mina provsvar lite mer i detalj (läkaren gick bara igenom de som avvek inget värde avvek tillräckligt mycket) och han har faktiskt testat THS som ska mäta avvikelser i sköldkörteln och det värdet var normalt (1,2).

*KL*
Är det någon som vet om en allergi kan yttra sig enbart i trötthet? Jag har inte varit snuvig men däremot rätt så svullen i näsan, typ som jag har varit när jag har varit gravid. Men inget rinn i ögonen eller rinnsnuva.
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

TSH ;)

Fritt T3 och T4 då?

Det behöver ju naturligtvis inte vara det men det är så lätt att testa :) Min körtel har aldrig varit svullen trots att jag har Hashimotos.

Och jodå, allergi kan göra dig trött!
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Och min körtel är alltid jättesvullen och ändå hittar de inget fel på proverna. :(
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Nej, ingen behandling. Surt nog, för jag är helt säker på att tröttheten, viktuppgången och det ledsna håret bland annat är symtom på en ledsen sköldkörtel. De har tagit hur många biopsier som helst, blodproven visar aldrig nånsin ens några värden som är det minsta udda - så nej, ingen behandling.
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Kalium o kalcium vädrden har relationer till varandra då om det ena är högt blir det andra lågt o vice versa, så därför räcker det ofta att kolla det ena för att få en uppfattning om båda :)
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Men stackare... Varför kan inte sjukvården vara lite mer flexibla och inte hänga upp sig på enbart provsvar... :crazy:
Det låter ju som du ändå har symptom från sköldkörteln. Plus att den är svullen. Det borde ju få någon doktor någonstans att tro att det ändå är fel på sköldkörteln.
Jag fick problem med min redan som 15-åring. Tydligen väldigt ovanligt. Jag har fått höja min medicin (Levaxin) i omgångar under åren och äter nu en ganska stor dos.

TS; I min familj är vi flera som har sköldkörtelproblem, så det är värt att fråga runt och se om fler drabbats. Det kan ge en fingervisning om det ändå kan vara det som är felet för dig.
Hoppas det ordnar sig för dig! :)
 
Sv: Vad gör jag nu? (sjukvårdsfråga)

Kalium o kalcium vädrden har relationer till varandra då om det ena är högt blir det andra lågt o vice versa, så därför räcker det ofta att kolla det ena för att få en uppfattning om båda :)

Nej, det där stämmer inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp