Vad gör jag med hovbölden nu?

Scilla

Trådstartare
Min unghäst fick igår upp en hövböld precis vid ballen min fråga är nu vad ska jag göra med det såret? (hovbölden kommer troligen till följd av att han skadade hovväggen precis nedanför).

Jag har penicilinsalva hemma, ska jag lägga på det eller ska jag bara tvätta det rent med jodopax eller väteperoxid?

Snälla svara om ni kan.

Sv: Vad gör jag med hovbölden nu?

En hovböld är väl hovslagarens område? Jag hade tvättat rent och ringt hovis.

Att hovbölden kommit ut är bra!

Men jag tycker nog att du bör ringa hovis så att han kan skära ur hoven och få ur hela infektionen. Sedan kommer han gipsa hoven tills den växt ut så att nya infektioenr förhindras. Gipset kan slippas om hovbölden inte är så djup. men tipset är, ring hovis eller vet.

Lycka till

Jag har redan pratat med hovis och han trodde inte han behövde komma ut eftersom bölden kom från hovväggskadan och den skadan har han redan "verkat" ur och det blödde fint från den så bölden har två utgångar nu men eftersom han hade ett rejält bandage om hoven i över en vecka så valde väl bölden att ta lättaste vägen ut.

Jag kommer ändå att ringa honom på måndag igen (vill inte störa honom denna helgen oxå) Men till dess vill jag ju göra så mycket jag kan själv.

Är det dumt att lägga på penicilinsalvan?

Hej har haft en hel del hovbölder och en mycket bra hovis. När jag själv misstämker hovböld har hovis sagt till mig att lägga på bomull indräänkt i outspädd jodopax och sen lindat hoven de har försvunnit efter ett par dagar är haltheten borta och hovbölden med. Nån gång ahr den öppnat sig själv efter detta omslag och då har jag fortsatt ca 5-7 dagar med samma behandling med jodopax för att den inte ska bildas ny. Hovis har nästan alltid kommit ut och kontrollerat men bara sagt att jag gjort helt rätt. Är det blött och geggigt i hagen så har jag alltid fått ha de instängda i box så att inte vatten ,gegga och bakterier kommer upp i hoven men är det torrt och fint eller fröset kan han gå ute som vanligt. Är bra om du kan plocka väck bandaget 1-2 timmar om dagen och sen linda om den så att hoven får luftas. Så detta kan jag rekommendera har säkert haft 10 hovbölder om inte mer under min gång min gamling har förmåga att få det han är känslig och fryser det på och han trampar på nåt vasst så brukar han alltid få det ca 1 gång år. Så prova hellre detta än pencellin. Undrar du nåt skicka ett pm till mig. Ps det bästa linda du kan linda hoven med är med den självhäftande benlindan. Mvh Marie

min hovvårdare säger att man att man inte ska röra en hovböld om den har sprukigt ,:confused:

Håller med dig, tvätta av ytan med lite jodopax men låt bli att karva i hoven!

Har haft ett 10-tal hovbölder som alla gått ut i kronranden och de har rensat sig själva om hästen har fått röra på sig. Dvs när hoven rör sig trycks skiten ut! Oavsett underlag i hagen så har de läkt jättefint inom en vecka.

Apropå antibiotika så är det enligt min vet. inte någon idé att ge det vid hovbölder då det inte går ut i hoven förrän hoven växer nedåt. Du får alltså ingen större effekt förrän efter ett antal månader :angel: så nu fick jag redan på varför man aldrig sätter in det på hovbölder...

:bump: känns skönt att andra har samma erfarenheter som jag o mina nära och kära :love:

Nu har jag sköljt av såret med väteperoxid och sedan klickade jag i lite penicilinsalva det håller ju iaf såret lite öppet så allt var hinner försvinna ut.

Givetvis har vi plusgrader här nu så nu kommer ju leran tillbaka *suck* Hagen är inte lerig men vägen dit är lerig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 206
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka