Vad gör jag med detta MJ 10,2 ,smpr 120?

ch791022

Trådstartare
Kommer visserligen vara perfekt till det dräktiga stoet när hon når högdräktighet. Men innan dess och till den andra tjockisen, känns inte som det finns mycket mer att göra än att ge typ halva grovfodergivan i halm istället? Någon som har någon annan idé?

Siffrorna är förresten per kg/ts foder.

/Camilla

Sv: Vad gör jag med detta MJ 10,2 ,smpr 120?

Beroende på TS så behöver inte dessa värden vara så höga.

Vet tyvärr inte exakt ts men den brukar ligga på ca64-68.

/Camilla

Det är bara att fodra på, även till den andra tjockisen. :)
Ge tillräckligt mycket för att täcka energibehovet, så vet du att proteinbehovet är täckt. Att det blir proteinöverskott gör inget, eftersom det är ofarligt när det kommer från grovfoder.

Det är bara att fodra på, även till den andra tjockisen. :)
Ge tillräckligt mycket för att täcka energibehovet, så vet du att proteinbehovet är täckt. Att det blir proteinöverskott gör inget, eftersom det är ofarligt när det kommer från grovfoder.

Proteinet är jag inte ett dugg rädd för, mest energiintaget.
Problemet jag får är att jag täcker deras energibehov långt innan tuggbehovet är uppfyllt så det blir väldigt mycket halm i foderstaten. Och jag har två hästar som egentligen inte anser att halm är mat:crazy: Men blir dom tillräckligt hungriga så äter dom väl förmodligen.

Och har just insett hur dålig min matte har blivit :o
Hur räknar jag för att få det per kilo foder istället?

/Camilla

Åh jag vill ha ditt hö!!!
Kan vi byta lite;) mitt hö har en kvot på 2.9:crazy:

Om jag inte är helt förvirrad i min räkning så är 1kg foder= 1,5625kg ts. Det skulle inneböra att 1kg foder innehåller 6,5MJ och 77 smrp. Det är ju ett finfint hö=)

(räknat på 64% ts)

Redan vid 8 kilo hö ligger jag strax över vad dom behöver i energi intag:crazy:
Det är ju nästan ingenting att äta, är slut hur fort som helst.:crazy:
Om man ska räkna med att dom får äta halm vare sig dom vill eller inte så blir den bästa lösningen att dom får 6 kg hö och 3 kg halm, det blir i alla fall lite mer tuggtid.

Tack för hjälpen med matten :)

TinyWiny:
Jag vill ju inte ha ett hö med lägre kvot bara allmänt lägre värden;)
Så låg kvot är jätte svårt att få en bra foderstat på :crazy:

/Camilla

Eftersom du bor hyfsat nära mig så kan vi göra en deal; jag får hälften av ditt hösilage och du får hälften av mitt. (27 smrp/kg foder, 7.3 MJ/kg foder.) :D :D :D Ligger just nu på en förbrukning av runt 110 kg lusernpellets per månad, vilket har gjort både kylen och skafferiet vääääldigt tomt här hemma... :crazy:

Jag har aldrig haft problem pga för bra stråfoder.
Visseligen har jag halm som strö men jag har kunna ge en ganska hygglig mängd foder trots bra värden. En som brukar bli tjock får jag hålla igen lite på men hon äter en hel del halm så det fungerar bra.

Har en kvot på 10 i år, tog det fodret med högst kvot då de dräktiga och unghästarna behöver det bäst. Tom åringen som växt som 17 ser riktigt fin ut i hull :laugh:

Överskott brukar inte vara något problem så länge det kommer från grovfodret. Blir rätt så billigt också då kraftfoderkostnaden inte blir så blodig.

Misstänker att vår stallägare inte blir så glad över den affären ;)

Men skulle däremot gissa att han har en del över att sälja, är i alla fall billigare än lucern;)

/Camilla

Har ingen kraftfoderkostnad alls som det är nu, har i och för sig inte räknat på vad det dräktiga stoet behöver senare men misstänker att det inte blir speciellt svårt att få i henne det hon behöver i enbart hö.

Däremot hade jag problem redan ifjor att dom blev för runda fast dom åt bara höet som inte hade så mycket energi som detta men däremot samma kvot ungefär.

Så det bästa alternativet har jag kommit fram till är 6-7kg hö och 3 kg halm även om halmen egentligen är fri tillgång för dom har det som strö i boxen.
Känns som väldigt lite hö men annars kommer dom se ut som vandrande tunnor båda två.

/Camilla

Är det inte bättre att du ger 8 kg hösilage istället, även om det blir liiite över energibehovet. Plus några kilo halm om det nu behövs eftersom de har det i boxen. :)

Fast gör jag det så går jag inte längre lite över MJ utan blir ganska mycket. Då tycker jag det är bättre att dom får mer tuggtid överhuvudtaget med dom 10 kg grovfoder som det blir än att dom bara får 8 kg hö.
För sedan vi fått detta hö och jag lagt in ett par klyftor ren halm varje dag så har hästarna börjat äta av halmen också, verkar som dom tycker det är ett ganska bra komplement. Misstänker att det är fibrerna dom är ute efter, för höet är väldigt "fint" i strukturen.

/Camilla

Du tjänar ju inte superdupermycket på halmen, om TS är 65% så är MJ/kg foder 6.5. Halm är ca 5 MJ/kilo.

Jag har som jmf 11,4 MJ och 107 gr SRP. Men per kilo foder (TS 51%) blir det 'bara' 5.8 MJ/kg.

Så där är knepet med de lättfödda, köp blötare silage, hjälper ju inte dig. Men om det funkar med halm tycker du, så kör på det. Annars får man blunda och titta bort =/

Varför svarar du mig? *förvirrad* Jag har ett hösilage med 77% TS.

Du tjänar ju inte superdupermycket på halmen, om TS är 65% så är MJ/kg foder 6.5. Halm är ca 5 MJ/kilo.

Jag har som jmf 11,4 MJ och 107 gr SRP. Men per kilo foder (TS 51%) blir det 'bara' 5.8 MJ/kg.

Så där är knepet med de lättfödda, köp blötare silage, hjälper ju inte dig. Men om det funkar med halm tycker du, så kör på det. Annars får man blunda och titta bort =/

Fördelen med halmen är ju att jag får ganska mkt mer ts mer MJ an med silaget, för dom är båda två sådana att dom behöver verkligen ha att tugga på för att inte bli odrägliga att ha med att göra. Så testa med halm ser om det fungerar går det så går det annars får jag ju blunda och låtsas att jag inte ser hur mkt dom äter.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 535
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 421
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård