vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

F

fial8

Jag ska sätta igång en häst som stått länge och har fått massa råd här.Tackar så mycket för alla svar.:bow: :bow:
Men hur gör jag för att få hästen lite lugnare inför ridturerna?:confused: :confused: Hon är väldigt het, bara när jag är ute och promenerar med henne. Jag är lite osäker på hur hon är när jag sitter på och vill därför få henne lite lugnare inna ridturen.:(
Hur gör jag för att få henne lugn eller trötta ut henne?
Har ingen paddock eller ridhus, bara en hage jag kan använda som paddock.
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

om du har en hage som du kan använda som paddock är ju det bra, den är ju säkert lerig nu efter allt regn :cry: (precis som min) men tömkörning är inget du gjort innan eller? annars är det väldigt bra för att få ur den värsta energin.. longera är ju svårt, om det nu är halt och så, eftersom pigga hästar har ett förmåga att bralla iväg lite i början ju.. har du inget ridhus i eller paddock i närheten som du kan ta dig till och släppa hästen lös en stund, och kanske löshoppa den lite? det gör jag alltid med mina efter att de stått länge och blivit så fulla av bus att de inte ens kan stå still i gången :smirk: .. i annat fall.. då är det bara till att bita ihop, kasta sig upp på pållen och åka med en runda.. brukar inte ta mer än typ två dagar för att få ur det värsta.. haha... lycka till!
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Finns det någon som du kan rida ut tillsammans med? Kanske lugnare då?
Jag brukar tömköra/löslongera innan jag rider ut, om hästen verkar prillig.
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Promenera henne långa turer (1-2 tim) varje dag under en period om två veckor.
I slutet av perioden kommer du kunna sitta upp på en lugn och fin häst under senare delen av promenaden.

Ren longering ger kondition men plockar inte bort hjärnspöken så det faller kanske bort.

/P Döben
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Att tömköra el longera gör man för att få hästen lite mindre spänd och för att få ut lite energi, (om man gör det innan ridning. )

Därför kan det vara ett mycket bra sätt om man vill undvika att sitta på all energin:cool:

Just vid igångsättningar kan det göra skillnaden mellan att ha en laddad spänd häst som går med huvudet i vädret, och en lite lugnare mer avslappnad häst.


Att gå med den som du föreslår har ju samma efffekt men tar längre tid.
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Longera några varv så att hästen får rasta av sig den värsta energin. Om hästen har stått pga hälta(?)är det dock inte så smart att longera den:crazy:
Annars så är det bara att vara lite modig och ta på sig väst o hjälm och häva sig upp o skritta ut en sväng! desto längre du väntar desto piggare blir hästen! Du kan ju be en kompis leda hästen på marken med longerlina och/eller rida ut med en lugn häst. Det viktigaste är ändå att du är så lugn som du kan vara. Att du andas lugnt annars smittar det av sig på hästen. Jag vet att det inte är lätt.
Lycka till
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Tack, jag känner till varför många väljer att longera.

Finns en poäng med att det skall gå långsamt.

TS har inget annat val än att rida ut. Med promenader vid hand en tid blir hästen bekant med omgivningarna, mindre tittig och lite säkrare att sitta på när det väl är dags.

/P Döben
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Det stod faktiskt inte alls i ts första inlägg att hästen var tittig?

Att den är het och spänd ute är inte alls samma sak som att är tittig. Varför behöver den då gå omkring och glo på saker? Förmodligen behöver den rastas av lite och arbetas lugnande bara.
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Nä, det finns inget ridhus i närheten.
Och nä, hästen är inte speciellt tittig. Bara VÄLDIGT het och trippar fram hela tiden vid promenaderna.
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Har du rätt i. Dumt ordval av mig.

Het, trippig, stissig, hoppig och tittig brukar kunna hänga ihop när man börjar ta ut en häst som stått länge. I alla fall om den har litet huvud och är lugn att hantera hemma på stallplanen.

Startar igång ett par hästar per år, ofta heta "fullblodshjärnor". Miljöskadad antar jag.

/P Döben
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Har du rätt i. Dumt ordval av mig.

Het, trippig, stissig, hoppig och tittig brukar kunna hänga ihop när man börjar ta ut en häst som stått länge. I alla fall om den har litet huvud och är lugn att hantera hemma på stallplanen.

Startar igång ett par hästar per år, ofta heta "fullblodshjärnor". Miljöskadad antar jag.

/P Döben

Hmmmm- vet inte vad du menar med "fullblodshjärnor"?
Det är ju såna jag rider o sätter igång också om det behövs(alltså fullblod med hjärnor:D alltså fullblodshjärnor :p )
Jag är miljöskadad om nån.....

Den tittigheten som de kan ha om de har överskottsenergi betyder inte ett dugg och avhjälps mer med motion än att få gå ut och "titta".:p De kan glo dagen lång men ändå se spöken, om de är på det humöret. Det krävs lite konsekvent ryttare också, förstås.

Heta hästar avhjälps med lugnande ridning (lugn avspänd ryttare, mala på lite, sysselsätta hästen o främst hjärnan) och motion .

Men det är utifrån min "miljöskada".
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Vilken häst som helst egentligen men med lite mera hjärna än andra, med fullblodsinslag och nerv.
Såna som ofta blir kallade "problemhästar".

/P Döben
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Jag har lett min häst i flera månader, för att få bukt med likn problem, jag tycket det funkar bra.
Sedan har ju jag plockat bort all havre och ger magnesiumtillskott.
Men man kanske ska ha sin häst ett tag innan man börjar experimentera för mycket.
För mig har det också varit mycket givande att löslongera. Då sätter jag upp plaststolp med avspärrningsband (billigt) i hagen, ca 16x16 meter...
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Jag är nog så illa "miljöskadad" så jag märker nog inte ens av det:o

Hur de är alltså. De gånger jag INTE suttit på fullblod utan andra hästar sista 20 åren är lätt räknade. Ändå rider jag varje dag.:D

Fullblod är ju normalt sett inte mer stissiga eller nerviga än andra i mina ögon. Men det är en annan diskussion.

De rör sig snabbare och reagerar snabbare men det är en annan sak.

Ähh det blev OT, vi lämnar det:o
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Ja jag hör att du är klart miljöskadad. Och ja, vissa sorter är lite kvickare.
Som sagt, en annan diskussion.
/P
Döben
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Heta hästar avhjälps med lugnande ridning (lugn avspänd ryttare, mala på lite, sysselsätta hästen o främst hjärnan) och motion .

Jag är lugn, men vad menar du med att mala på?
Sysselsätta hästen/hjärnan hur?:confused: :confused:
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Jag är lugn, men vad menar du med att mala på?
Sysselsätta hästen/hjärnan hur?:confused: :confused:

Jag menar tex trava lugnt en bra stund, du rider lätt och ser till att den går framåt men rider aktivt med sätet för att styra takten, för att få in en lugn takt, vilket är lugnande i sej tycker jag.

Fortsätta med det du har tänkt göra, konsekvent, (mala på, envisas ungefär) med lugn helt enkelt.
Sysselsätt hjärnan är att växla tempo, halvhalter, ställa lite åt hö o vänster, lite öppna, osv helt enkelt tvinga den att tänka och inte bara ånga på. Om du just sätter igång kan du kanske inte göra allt detta, men då får du tänka ut det som passar istället, men med samma syfte.

Kanske om du har ett bra ställe där du kan skritta o böja runt trän i "slalom" tex utmärkt träning.

När du väl vågar dej ut alltså pratar jag om.

I början rek jag att longera eller tömköra innan du rider, så att hästen är ordentligt avrastad, sen ta en kortare tur och prova, allteftersom kan du kanske minska "förarbetet" och rida mer och mer.

Och då kommer det jag skrev ovan till användning om den fortfarande är het då.

Sen beror det på hur den är, kanske är den hetare att gå med än att rida? Beror på hur lydig den är som ridhäst bla.
 
Sv: vad gör jag bäst för att lunga ner en het häst?

Hon är lydig, men het pga av att hon stått så länge och det är bara pga ägarens lathet. Ingen skada eller något.
Hon är känslig i munnen så jag kan bara ha långa tyglar annars ställer hon sig upp.:(
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp